Europa przed średniowieczem 3105-EPS-KK
Ramy chronologiczne zajęć będą obejmować okres od IV-
V wieku AD po VII-VIII – czyli do początku wczesnego
średniowiecza, rozumianego (co niepopularne) jako
uformowanie się struktur osadniczych, politycznych i
kulturowych, porządkujących Europę przez następne kilka
wieków.
1. Świat późnego antyku u progu okresu wędrówek ludów
– Imperium Romanum w dobie dominatu
2. Koniec starego świata – LALIA i Hunowie
3. Państwa barbarzyńców na gruzach Cesarstwa
Zachodniego – Goci
4. Państwa barbarzyńców na gruzach Cesarstwa
Zachodniego – Anglowie i Saksonowie w Brytanii
5. Państwa barbarzyńców na gruzach Cesarstwa
Zachodniego – Frankowie
6. Państwa barbarzyńców na gruzach Cesarstwa
Zachodniego – Alamanowie i Burgundowie
7. Państwa barbarzyńców na gruzach Cesarstwa
Zachodniego – Longobardowie
8. Zgon Cesarstwa Zachodu i trwanie wschodniego
Imperium
9. Państwa barbarzyńców na granicy Cesarstwa
Wschodniego – Gepidowie
10. Państwa barbarzyńców na granicy Cesarstwa
Wschodniego – Awarowie
11. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Turyngowie
12. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – kto pozostał po
Wandalach i Gotach
13. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Skandynawia przed
Wikingami
14. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Bałtowie
15. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Europa Wschodnia i
Słowianie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
absolwent zna i rozumie:
K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania, sposobów inwentaryzacji
K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych stylów artystycznych, kierunków, ruchów, tendencji, środowisk, epok historyczno-artystycznych
absolwent potrafi:
K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki (pod względem techniki, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
absolwent jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca na zajęciach
Kryteria oceniania:
aktywność w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy
uczestników i informacji przekazywanych przez
prowadzącego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki
bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.
K. Godłowski, Pierwotne siedziby Słowian, Kraków 2000.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje
ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1,
Kraków 1998.
A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum,
Warszawa 2007.
J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki,
refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa 1998.
R. Kosiński, K. Twardowska (red.), Świat rzymski w V
wieku, Kraków 2010.
M. Mączyńska, Światło z popiołu. Wędrówki ludów w
Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013.
K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
J. Strzelczyk, Goci – rzeczywistość i legenda, Warszawa
1984 (oraz późniejsze wydania).
J. Strzelczyk, Wandalowie i ich afrykańskie państwo,
Warszawa 1992 (oraz późniejsze wydania).
J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000.
J. Strzelczyk, Longobardowie. Ostatni z wielkiej wędrówki.
V-VIII wiek, Warszawa 2014.
St. Turlej (red.), Barbarzyńcy u bram imperium, Kraków
2007.
M. Wilczyński, Gejzeryk i „czwarta wojna punicka”,
Oświęcim 2016.
H. Wolfram, Germanie, Kraków 1996.
B. Zientara, Świt nardów europejskich. Powstawanie
świadomości narodowej na obszarze Europy
pokarolińskiej, Warszawa 1985 (oraz późniejsze
wydania).
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność,
Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: