Drzeworyty w XV i XVI w. Techniki, materiały i odbiorcy 3105-DTM-K
Podczas zajęć zostaną omówione kwestie szczegółowe dotyczą
technik drukarskich używanych przy produkcji drzeworytów
monochromatycznych i barwnych oraz sposoby kolorowania XV
i XVI-wiecznych druków. Następnie, na wybranych
przykładach, podjęta będzie próba charakterystyki tematyki,
funkcji i stylów odbioru obrazów odbijanych za pomocą
klocków drzeworytniczych. W ramach zajęć przewidziane są
także wyjścia do zbiorów specjalnych BUW.
W ramach kursu odbędą się spotkania na następujące tematy:
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Technologiczna i materiałowa charakterystyka
drzeworytu
3. Wytwórcy i odbiorcy
4. Kolor w druku
5. Drzeworyt w XV w. Tematy i funkcje
6. Drzeworyt w książce XVI-wiecznej (na wybranych
przykładach)
7. Samodzielne drzeworyty w XVI w.
8. Miejsce drzeworyt w XVI-wiecznej kulturze polskiej
9-10. Drzeworyt w zbiorach polskich. Zajęcia w kolekcjach
specjalnych
11. Narzędzia cyfrowe
12-14. Prezentacja projektów studenckich
15. Podsumowanie zajęć
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studenci:
- będą znali terminologię w zakresie technik produkcji
drzeworytów, niezbędnych do tego materiałów oraz funkcji
obrazu drukowanego w XV i XVI w. (W02)
- przyswoją szczegółowe zagadnienia z zakresu grafiki
dawnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym (W04).
W zakresie umiejętności studenci:
- będą potrafili wykorzystać wiedzę w zakresie
rozpoznawania technik druku wypukłego, datowania
drzeworytów oraz będą w stanie przeprowadzić krytyczną
analizę i interpretację dawnych drzeworytów (U04)
- będą w stanie planować i organizować pracę
indywidualną oraz w zespole (U11)
W zakresie kompetencji społecznych studenci:
- będą gotowi do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
(K01).
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie:
- Wykonanych ćwiczeń i wygłoszonych miniprezentacji podczas
zajęć (40% oceny końcowej);
- Projektu końcowego zrealizowanego w parach (60% oceny
końcowej);
Literatura
Podstawowa literatura (lektury do poszczególnych
tematów zostaną podane podczas zajęć):
Zofia Ameisenowa, Rękopisy i pierwodruki iluminowane
Biblioteki Jagiellońskiej Wrocław; Kraków 1958.
David. S. Areford, “The Image in the Viewer's Hands: The
Reception of Early Prints in Europe,” Studies in
Iconography 24 (2003).
David. S. Areford, The Viewer and the Printed Image in
Late Medieval Europe. Farnham 2010.
The Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy, red.
Naoko Takahatake, Los Angeles 2018.
Susan Dackerman, Painted Prints: The Revelation of Color
in Northern Renaissance & Baroque, Baltimore 2002.
Drukarze dawnej Polski od XV do XVIII wieku. Praca
zbiorowa. T. 1-6, Wrocław; Kraków; Warszawa 1959-
2001.
Elizabeth L. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł.
Henryk Hollender, Warszawa 2004.
Anthony Griffiths, Prints and Printmaking: An
Introduction to the History and Techniques. London 2004.
Sachiko Kusukawa, Picturing the Book of Nature: Image,
Text, and Argument in Sixteenth-Century Human Anatomy
and Medical Botany, Chicago and London 2011.
David Landau, Peter Parshall, The Renaissance Print 1470
– 1550, New Haven 1994.
Peter Parshall, “Prints as Objects of Consumption in Early
Modern Europe,” Journal of Medieval & Early Modern
Studies t. 28, nr. 1 (Winter 1998).
Thomas Primeau, “Coloring Within the Lines: The Use of
Stencil in Early Woodcuts”, Art in Print 3, nr 3 2013,
available online: https://artinprint.org/article/coloring-
within-the-lines-the-use-ofstencil-in-early-woodcuts/.
Printing Colour 1400-1700: History, Techniques,
Functions and Receptions, red. Ad Stijnman, Elizabeth
Savage, Leiden 2015
Prints and the Pursuit of Knowledge in Early Modern
Europe, red. Susan Dackerman, Cambridge Mass. 2011.
Elizabeth Savage, “The Mystery of the ‘scrappy
fragments’: Untangling Robert Steele’s Discovery of
Frisket Sheets (1903)”, Printing History (2016).
Suzanne Karr Schmidt, Kimberly Nichols, Altered and
Adorned: Using Renaissance Prints in Daily Life. London
2011.
Tadeusz Ulewicz, Wśród impresorów krakowskich doby
renesansu, Kraków 1977.
The Woodcut in Fifteenth-Century Europe, red. Peter
Parshall, Washington; New Haven 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: