Dwie historie sztuki w jednym państwie? Sztuka niemiecka 3105-DHWJP-SP
Powstanie RFN i NRD – odrębnych państw
zamieszkiwanych przez jeden naród – spowodowało, że do
1989 roku w Niemczech rozwijały się dwie, diametralnie
różne tradycje artystyczne, a scalenie ich po Zjednoczeniu
oraz włączenie w krwiobieg na powrót wspólnej kultury,
okazało się niemałym wyzwaniem.
Podczas zajęć skupimy się na zasadniczym problemie
metodologicznym powojennej historii sztuki niemieckiej
jakim jest konieczność połączenia w spójną narrację dwóch
odmiennych perspektyw: wschodnio i
zachodnioniemieckiej. Zastanowimy się nad tym, dlaczego
rewizja kanonu historyczno-artystycznego może napotykać
na znacznie większe trudności wówczas, gdy wymaga to
nie tyle przyjęcia perspektywy dalekiego Innego
(etnicznego, kulturowego), lecz uwzględnienia
perspektywy bliskiego Innego (politycznego,
ideologicznego). Przykład Niemiec po 1989 roku pokazuje
jak problematyczne bywa włączenie takiej bliskiej Inności
do jednej narracji historyczno-artystycznej zwłaszcza
wówczas, gdy zachodzi przy tym konieczność
przewartościowania wykształconego na Zachodzie pojęcia
sztuki, a także krytycznego przemyślenia własnej
tożsamości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student / studentka
K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki współczesnej
na poziomie rozszerzonym
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat sztuki
niemieckiej po 1945 roku, obejmującą terminologię, teorie i
metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk
historycznych
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych w zakresie współczesnej
historii sztuki niemieckiej
K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych ze współczesną historią
historią sztuki niemieckiej, pozwalającą na integrowanie
perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
(historia, studia wizualne, studia nad pamięcią zbiorową i
kulturową, nauki społeczne i polityczne)
K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy,
interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów współczesnej kultury niemieckiej
K2_U02 potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę
różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi
badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające
na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
sztuki i kultury niemieckiej po 1945 roku.
Kryteria oceniania
Esej bądź wygłoszenie referatu podczas zajęć
Literatura
Gillen E. (red.), German Art. From Beckmann to Richter. Images of a Divided Country, Yale 1997;
Gillen E. Feindliche Brüder. Der Kalte Krieg und die deutsche Kunst 1945-1990, Bonn 2009;
Roth L., Inventur. Art in Germany, 1943-55, Yale 2018.
Stonard J.P., Fault Lines: Art in Germany 1945–1955, London 2006;
Stonard J.P., Germany divided: Baselitz and His Generation, London 2014;
Eisman A., Bernhard Heisig and the Fight for Modern Art in East Germany, London 2018.
Thomas K., Kunst in Deutschland seit 1945, Köln 2002.
Belting H., Die Deutschen und ihre Kunst: Ein schwieriges Erbe, München 1992.
Gebhardt V., Das Deutsche in der deutschen Kunst, Köln 2004.
Fatima El-Tayeb, Undeutsch. Die Konstruktion des Anderen in der postmigrantischen Gesellschaft, Bielefeld 2016.
Franke T., Die Nationalität von Kunstwerken, Berlin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: