Ćwiczenia z wyobraźni - w galeriach MNW 3105-CZW-K
Zajęcia konwersatoryjne do wyboru, stanowiące rozwinięcie i pogłębienie problematyki poruszanej w wykładach z dziejów nowożytnej sztuki europejskiej w powiązaniu z zajęciami z historii sztuki starożytnej, późnośredniowiecznej (XIV–XVI wieku) i wczesnonowoczesnej (XIX wieku). Konwersatorium służy utrwaleniu wiedzy faktograficznej, nabywaniu umiejętności badawczych i metodologicznych, a przede wszystkim rozwijaniu zdolności obserwacji, kojarzenia i wyobraźni wzrokowej, analizowaniu dzieł i syntetyzowaniu wniosków wynikających z ich studiowania.
Celem konwersatorium jest wykorzystanie galerii warszawskiego Muzeum Narodowego i eksponowanych w nich zbiorów do stworzenia nowych układów, zespołów, ciągów dzieł, wychwycenia zderzeń, kontrastów i opozycji, wyłonienia pokrewieństw, tradycji i kontynuacji. Studentki, studenci i studentia kreują własne „musées imaginaires”, atlasy wyobraźni i atlasy memorii, ścieżki mnemotyczne, programy edukacyjne, wydarzenia artystyczne i muzealnicze.
Przykładowe wątki i tematy ramowe:
Zestaw I – techniczno-stylistyczny
1. Paragone sztuk, rywalizacja artystów, malarstwo i rzeźba jako „sztuki siostrzane”
2. Imitacja, emulacja, superacja
3. Replika, kopia, naśladownictwo
4. Szorstka maniera malarska, sfumato, impasty
5. Cień i blask, chiaroscuro, tenebryzm
6. Non finito
7. Pełnia i pustka
8. Iluzja, decepcja, ułuda, pozór
9. Późno — za późno? Późny styl, późna twórczość, starość artysty
Zestaw II – ogólnoproblemowy i styloznawczy
10. Klasyczność, klasycyzm, klasycyzacja
11. Renesans, odrodzenie, odnowa — od antyku po XIX wiek
12. Maniera, manieryczność, manieryzm — od antyku po XIX wiek
13. Barok — od antyku po XIX wiek
14. Rokoko — XVIII–XIX w.
15. Weneckość malarstwa weneckiego
16. W Neapolu.
Zestaw III – ikonologiczny i historyczno-społeczny
17. Po co komu portret? / autoportret?
18. Adoracja i miłość
19. Modlitwa, medytacja, uniesienie
20. Miasto, miejskość, mieszczańskość
21. Swojskość i obcość
22. Młodzieniec i dziewczyna
23. Marginesy i marginalia
24. Na marginesie i w cieniu obrazu
25. Figury tożsamości (np. etnicznej, wyznaniowej, narodowej, klasowej, genderowej)
26. Figury inności — Być kobietą
27. Figury inności — Być Żydem
28. Figury inności — Być „sodomitą”. Figury trans- i homoerotyki: efeb, androgyn, Apollo i in.
Zalecana praca w grupach. Przedstawienie opracowanego tematu w formie:
eseju literackiego, wypowiedzianego / odczytanego przed dziełem / dziełami
referatu z prezentacją komputerową
krótkiego wykładu naukowego / popularnonaukowego przed dziełem / dziełami
omówienia grupy dzieł lub analiza jednego dzieła z odniesieniami do innych
scenariusza wystawy / stałej ekspozycji
zarysu projektu badawczego
spaceru edukacyjnego po galeriach
projektu programu edukacyjnego
projektu lekcji muzealnej dla studentów kierunków humanistycznych (nie historii sztuki)
warsztatów analizy dzieł sztuki
projektu wydarzenia muzealnego (oprowadzania po galeriach, koncertu, performansu lub happeningu bądź innego działania artystycznego itp.)
Prezentację opracowanych tematów poprzedzą ćwiczenia z analizy dzieł sztuki nowożytnej.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie / burza mózgów / koncepcyjne opracowanie i realizacja wspólnego projektu / ćwiczenia z analizy dzieł sztuki
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania, sposobów inwentaryzacji
K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych stylów artystycznych, kierunków, ruchów, tendencji, środowisk, epok historyczno-artystycznych
K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki (pod względem techniki, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Zaliczenie na podstawie:
eseju literackiego, wypowiedzianego / odczytanego przed dziełem / dziełami
referatu z prezentacją komputerową
krótkiego wykładu naukowego / popularnonaukowego przed dziełem / dziełami
omówienia grupy dzieł lub analiza jednego dzieła z odniesieniami do innych
scenariusza wystawy / stałej ekspozycji
zarysu projektu badawczego
spaceru edukacyjnego po galeriach
projektu programu edukacyjnego
projektu lekcji muzealnej dla studentów kierunków humanistycznych (nie historii sztuki)
warsztatów analizy dzieł sztuki
projektu wydarzenia muzealnego (oprowadzania po galeriach, koncertu, performansu lub happeningu bądź innego działania artystycznego itp.)
Kryteria oceniania:
Jakość interesującej i uaktywniającej uczestniczki/ków wypowiedzi wg propozycji podanych wyżej.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 3
Literatura
Literatura zostanie podana po wybraniu tematów. Podstawą są przewodniki po galeriach Muzeum Narodowego: Sztuki starożytnej (pt. My i oni), Galerii Faras, Sztuki średniowiecznej i Sztuki XIX wieku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: