Czym jest miasto socjalistyczne? 3105-CZJMS-SP
Zajęcia poświęcone są refleksji nad ideą miasta socjalistycznego
i jego realizacją. Skupiać się będą na kwestiach
architektonicznych i urbanistycznych, jednak pojawią się tam
także zagadnienia użytkowania "socjalistycznych przestrzeni" i
bilansu budownictwa socjalistycznych miast. Zasygnalizowane
zostaną historyczne koncepcje idealnych społeczności,
wykorzystywane do legitymizacji założeń urbanistyki w krajach
socjalistycznych. Obiektem zainteresowania będą XIX-wieczne
company towns, początki budownictwa socjalnego. W dalszej
kolejności rozważane będą reformistyczne aspekty
urbanistycznych koncepcji przełomu XIX i XX w. oraz ich
konsekwencje w dwudziestoleciu międzywojennym. Pojawi się
problem teorii i praktyki urbanistyki radzieckiej tego czasu
(Socgorod, przebudowa Moskwy w latach 30). Ważnym
tematem będzie także odbudowa i tworzenie nowych miast w
nowych realiach po II wojnie światowej - poruszona zostanie
kwestia założeń urbanistyki stalinizmu i socmodernizmu.
Ostatnia część zajęć dotyczyć będzie miast 'późnego socjalizmu',
powstających już w czasach narastającej krytyki aksjomatów
modernizmu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
II rok mgr
efekty kształcenia
Absolwent
K2_W02; zna terminologię z zakresu historii sztuki, zwłaszcza
historii architektury i urbanistyki nowoczesnej na poziomie
rozszerzonym
K2_W03; ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą
terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i
innych nauk historycznych
K2_W04; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do
specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki, zwłaszcza
historii architektury i urbanistyki nowoczesnej
K2_W05; ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane
obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla
historii sztuki
K2_W06; ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku
dyscyplin naukowych
K2_W07; zna i rozumie zaawansowane metody analizy,
interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i
szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki
K2_U01; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki a
zwłaszcza architektury i urbanistyki z wykorzystaniem różnych
źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U02; potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę
różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi
badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające
na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii
sztuki
K2_U04; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację
różnych rodzajów dzieł architektury i urbanistyki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii
sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania
społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U05; potrafi stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz
poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania
wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia
syntetycznych podsumowań
K2_U06; umie formułować opinie krytyczne o wytworach
kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz
umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych
formach i w różnych mediach
K2_U07; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych
kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze
specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i
dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i
języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce
oraz wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U08; ma pogłębioną umiejętność przygotowania różnych
prac pisemnych w języku polskim lub języku obcym właściwym
dla historii sztuki a zwłaszcza historii architektury i urbanistyki
K2_U09; potrafi stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania wystąpień ustnych lub w języku polskim i języku
obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na
pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych
K2_U10; potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z
wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego zgodnie z potrzebami i
zakresem programu zajęć
K2_U11; stosować umiejętność zróżnicowanego
wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy,
potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności
samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem
technologii informacyjnej
K2_U13; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując
w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze,
jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych
K2_U14; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze w zakresie historii architektury i
urbanistyki oraz podejmować autonomiczne działania
zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą
zawodową zakresie objętym materiałem zajęć
K2_K01; jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów
służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K2_K03; jest gotów do przekuwania projektów w profesjonalne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając
na rzecz dobra wspólnego
K2_K04; jest gotów do prawidłowego identyfikowania i
rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu,
rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy
historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki a
zwłaszcza architektury i urbanistyki
I rok mgr Absolwent zna i rozumie
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i
metodologię z zakresu historii sztuki zwłaszcza historii
architektury i urbanistyki nowoczesnej oraz jej powiązania z
innymi naukami historycznymi.
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące
pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym
charakterze z zakresu nauk o sztuce.
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji,
krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów kultury szczególnie w zakresie architektury
nowowczesnej, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i
szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce.
Absolwent potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii
sztuki a zwłaszcza hsitorii architektury i urbanistyki
nowoczesnej w zakresie objetym problematyką miasta
socjalistycznego z wykorzystaniem różnych źródeł oraz
formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów,
syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
a zwłaszcza histroii architektury i urbanistyki.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację
różnych rodzajów dzieł architektury i urbanistyki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia
historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii
krytycznych o wytworach kultury a zwłaszcza architektury
i urbanistyki na podstawie wiedzy naukowej i
doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań
krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych
kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze
specjalistami z zakresu historii sztukia zwałzszca
architektury i urbanistyki oraz dziedzin nauki i dyscyplin
pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować
wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej
instytucjach.
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania
własną karierą zawodową.
absolwent jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w
rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z
samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego.
Kryteria oceniania
Oceniana będzie obecność na zajęciach i aktywne w nich
uczestnictwo (w tym wygłoszenie wystąpienia na uzgodniony z
prowadzącym temat). Na koniec semestru prowadzący
odbędzie z każdym uczestnikiem krótką rozmowę na temat
zagadnień poruszanych na zajęciach. Stanowić ona będzie
ostatni składnik wpływający na końcową ocenę.
Literatura
E. Goldzamt, Architektura zespołów zabytkowych i problemy
dziedzictwa, Warszawa 1956
E. Goldzamt, Urbanistyka krajów socjalistycznych, Warszawa
1971
E. Goldzamt, O. Szwidkowski, Kultura urbanistyczna krajów
socjalistycznych, Warszawa 1987
H. Gurjanowa, Radzieckie koncepcje nowego osadnictwa z lat
1928-1931, Warszawa 1967
O. Heatherley, Landscapes of Communism, New York 2015
N.A. Miliutin, Sotsgorod. The Problem of Building Socialist
Cities, Cambridge, Mass. 1974 [lub inne wersje językowe – np.
oryg. ros.]
Re-Humanizing Architecture. New Forms of Community,
1950–1970, ed. A. Moravanszky, J. Hopfengartner, Basel 2017
Ł. Stanek, Architecture In Global Socialism. Eastern Europe,
West Africa, and the Middle East in the Cold War, Princeton
2019
Sanctioning Modernism. Architecture and the Making of
Postwar Identities, ed. V. Kulić, T. Parker, M. Penick, Austin
2014
The Socialist City, ed. R.A. French, R.E.Ian Hamilton, Chichester
1979
The Ideal Communist City, New York 1970
Socialist Spaces. Sites of Everyday Life in the Eastern Bloc, ed. D.
Crowley, S.E. Reid, Oxford 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: