Bernini i sztuka rzymska XVII w. 3105-BISZRZ-K
Sztuka XVII wieku w Rzymie została głęboko
naznaczona indywidualnością Gian Lorenza
Berniniego. Jego nowatorskie koncepcje
artystyczne, przejawiające się zarówno w
pracach rzeźbiarskich, jak i działalności
projektowej, obejmującej architekturę,
urbanistykę, wystroje wnętrz i dekoracje
okazjonalne, współdecydowały o kierunkach
rozwoju sztuki od drugiej ćwierci XVII w. nie
tylko w Rzymie i Italii, ale też na znacznych
obszarach Europy. Zajęcia poświęcone są
działalności Berniniego i jego kręgu, ze
szczególnym zaakcentowaniem
zapoczątkowanych przez niego przemian
artystycznych, na tle konkurencyjnych wobec
jego koncepcji nurtów w sztuce rzymskiej.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca w grupie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu absolwent:
K_W02 – zna w zaawansowanym stopniu
terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą
dzieł sztuki powstających w XVII-wiecznym
Rzymie, w szczególności w zakresie technik,
materiałów, funkcji, datowania, warunków
przechowywania, sposobów inwentaryzacji;
K_W04 – zna i rozumie szczegółowe
zagadnienia dotyczące działalności G.L.
Berniniego i innych artystów XVII-wiecznego
Rzymu w ujęciu chronologicznym, tematycznym
i problemowym, w zakresie najważniejszych
stylów artystycznych, kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk, epok historyczno-
artystycznych;
K_U04 – potrafi wykorzystywać posiadaną
wiedzę w zakresie rozpoznawania różnych
rodzajów obiektów sztuki z zakresu
tematycznego zajęć (pod względem techniki,
typologii, chronologii, stylistyki, genezy,
atrybucji) oraz przeprowadzenia ich krytycznej
analizy i interpretacji z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym w XVII-wiecznym
Rzymie;
K_U07 – potrafi komunikować się z otoczeniem
z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii,
poglądów różnych badaczy historii sztuki i
historii kultury;
K_U11 – potrafi planować i organizować pracę
indywidualną oraz w zespole (także o
charakterze interdyscyplinarnym);
K_K01 – jest gotów do krytycznej oceny
posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
dostępnych poprzez wszystkie kanały
wykorzystywane w naukach o sztuce;
K_K02 – jest gotów do uznawania znaczenia
wiedzy we właściwym określeniu priorytetów
służących realizacji zadań, sformułowanych
problemowo przez siebie i innych, w tym
ekspertów.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
zaliczenie pisemne (krótki esej na jeden z trzech
podanych tematów)
Kryteria oceniania:
w końcowej ocenie może zostać uwzględniona
aktywność na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności w
semestrze: 2.
Literatura
Angelini A., Gianlorenzo Bernini e i Chigi tra
Roma e Siena, Siena 1998; Bernini and the Birth
of Baroque Portrait Sculpture, katalog wystawy,
Los Angeles, John Paul Getty Museum, 5.08-
26.10.2008, Ottawa, National Gallery of
Canada, 28.11.2008-8.03.2009, ed. A. Bacchi,
C. Hess, J. Montagu, b.m. 2008; Bernini in
Vaticano, katalog wystawy, Città del Vaticano,
V-VII 1981, Roma 1981; Bernini scultore. La
nascita del barocco in casa Borghese, katalog
wystawy, Rzym, Galleria Borghese, 15.05-
20.09.1998, a cura di A. Coliva, S. Schütze,
Roma 1998; Dwugłos o Berninim (Baldinucci i
Chantelou), oprac. J. Białostocki, Wrocław
1962; Gianlorenzo Bernini regista del barocco,
katalog wystawy, Rzym, Palazzo Venezia,
21.05-16.09.1999, a cura di M.G. Bernardini, M.
Faggiolo dell’Arco, Milano 1999; Lavin I.,
Bernini and the Unity of Visual Arts, New York
1980; Lavin I., Bernini e il Salvatore. La “buona
morte” nella Roma del Seicento, Roma 1998;
Roma barocca. Bernini, Borromini, Pietro da
Cortona, katalog wystawy, Rzym, Museo
Nazionale di Castel Sant’Angelo, 16.06-
29.10.2006, a cura di M. Faggiolo, P.
Portoghesi, Roma 2006; Wittkower R.,
Gianlorenzo Bernini, the Sculptor of the Roman
Baroque, London 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: