Artystyczne transgresje?Dzieci, "prymitywi", galernicy wrażliwości 3105-AT-SP
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów i studentek z dyskursem wokół twórczości o oraz tworzonych przez osoby (oraz podmioty nie-ludzkie) wymykających się tradycyjnie pojmowanej definicji artysty. Prezentowane przykłady dotyczyć będą działalności grup mniejszościowych, nieprofesjonalnych, które stawały się obiektem fascynacji twórców i twórczyń głównych nurtów. Analiza zjawisk peryferyjnych, konstruktów kulturowych może stać się ważnym narzędziem wśród badaczy i krytyków sztuki sztuki nowoczesnej i współczesnej. Narzędzia opisu i krytyki wybranych działań pozwala na świadome interpretowanie historycznych oraz współczesnych zjawisk sztuki i kultury wizualnej.
Tytuł zajęć nawiązuje do serii tekstów Transgresje wydawanych przez Wydawnictwo Morskie, redagowanych przez Marię Janion, Stanisława Rośka i Stefana Chwina, w których analizowane były teksty kultury dotyczące osób i zjawisk przekraczających granice materialne, społeczne i symboliczne.
Podczas zajęć studenci i studentki zapoznają się z wybranymi przykładami i tekstami kultury, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk z XIX i XX wieku. Każde spotkanie dotyczyć będzie innego zagadnienia.
Podczas spotkań studenci i studentki zapoznają się z podstawową literaturą przedmiotu, a także zapoznają się z podejściem antropologicznym oraz z dziedziny krytyki literackiej. Celem zajęć będzie także „wyczulenie” studentów i studentek na kwestie inności oraz konstruktów kulturowych w odniesieniu do zjawisk artystycznych.
Większość zajęć będzie miało następującą strukturę: w pierwszej części, moderowanej przez prowadzącą, studenci i studentki będą analizować zadaną lekturę. Następnie na podstawie przykładów wybranych przez studentów i studentki lub prowadzącą będą analizować konkretne działania. Wybrane zajęcia będą miały formę warsztatową lub pokazu filmu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03
Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą dzieje, teorię, terminologię i metodologię historii sztuki
K_W04
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu tematycznym i problemowym w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05
ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze
K_W07
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
Umiejętności:
K_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje wykorzystując różne źródła i sposoby.
K_U05
potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne.
K_U06
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków.
Postawy:
K_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
K_K03
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań określonych przez siebie i innych.
K_K04
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratorki, edukatora historii sztuki, animatorki kultury, recenzentki wystaw).
Kryteria oceniania
obecność, aktywność oraz, na koniec semestru, esej przedstawiający krytyczną analizę wybranego zjawiska artystycznego/wystawy/dzieła z użyciem narzędzi i literatury poznanej na zajęciach.
Literatura
Proponowana bibliografia:
Dzieci, t. 1,2, red. M. Janion, S. Chwin, Gdańsk 1988
Galernicy wrażliwości, red. M. Janion, S. Rosiek, Gdańsk 1981
Odmieńcy, red. M. Janion, S. Majchrowski, Gdańsk 1982
Osoby, red. M. Janion, S. Rosiek, Gdańsk 1984
Antimodernism and artistic experience: policing the boundaries of modernity, ed. L. Jessup, Toronto, New York 2001
Fineberg, Jonathan, The Innocent eye: children’s art and the modern artist, Princeton 1997
Fineberg, Jonathan, Discovering child art: essays on childhood, primitivism and modernism, Princeton 1998
Janion, Maria, Kobiety i duch inności, Warszawa 2006
MacGregor, John M., The discovery of the art of the insane, Princeton 1989
Primitivism in 20th century art: affinity of the tribal and the modern, ed. W. Rubin, New York 1988
Warsztaty krakowskie 1913-1926, red. M. Dziedzic, I. Huml, Kraków 2010
Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Warszawa 2015
Dokładna bibliografia zostanie podana na zajęciach i zostanie dopasowana do zainteresowań uczestniczek i uczestników zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: