Afektywna historia sztuki 3105-AHSZ-SP
Pojęcie afektu weszło do słownika nauk humanistycznych w połowie lat 90. XX w. konfrontując je z dyskursem nauk biologicznych, neurobiologicznych i psychologicznych. Liczne teorie afektu radykalnie zmieniają koncepcję podmiotu, ciała, a także przestrzeni społecznej, kulturowej i politycznej otwierając nowe perspektywy w badaniach nad pamięcią, historią, kulturą i sztuką, ich funkcją, mocą sprawczą, a także potencjałem zmiany. Celem naszych zajęć jest wykształcenie kategorii analitycznych bazujących na teoriach afektu, przydatnych do badania prac artystycznych, a także tekstów z zakresu historii sztuki. Pole naszych refleksji wyznaczać będą następujące pytania. Co to jest afekt? W jaki sposób pojęcie afektu może być zastosowane do badania dzieł sztuki? Gdzie umiejscowić afekt? Jakie przestrzenie wiedzy dotyczące pracy artystycznej otwiera analiza i interpretacja afektywna? Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z podstawowymi definicjami afektu oraz zjawisk afektopochodnych (emocje, nastrój, atmosfera) oraz najważniejszymi dyskusjami dotyczącymi wykorzystania teorii afektu w badaniach nad sztuką i kulturą.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia wyposażają studentów w teoretyczne narzędzia „zwrotu afektywnego” w humanistyce i historii sztuki. Studenci poznają podstawową literaturę, a także uczą się interpretacji prac artystycznych za pomocą nowych pojęć i procedur związanych z teorią afektu.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, wygłoszenie referatu.
Literatura
- Braidotti Rosi, Affirmation, pain and empowerment, “Asian Journal of Women Studies” vol 14 nr 3 2008, s. 7-36.
- The Affect Theory Reader, ed. M. Gregg, G. Seigworth, Durham – London 2010.
- van Alphen Ernst, Affective operations of art and literature, w: “Res”, no 53/54 Spring/Autumn 2008, s. 20-31.
- Bennet Jill, Emphatic vision. Affect, trauma and contemporary art, Stanford 2005.
- Compassion. The culture and politics of emotion, ed. Lauren Berlant, Routledge, Oxon 2004.
- Deleuze Gilles, Proust i znaki, przeł. Michał Paweł Markowski, Gdańsk 2000.
- Dean Carolyn, The fragility of empathy after the Holocaust, Ithaca-London 2004.
- Flatley J., Affective Mapping: Melancholia and the Politics of Modernism, 2008.
- Leys Ruth, From guilt to shame. Auschwitz and after, Princeton-Oxford 2007.
- Leys Ruth, The Turn to Affect: a Critique, “Critical Inquiry” vol.37, no.3, Spring 2011.
- Massumi Brian, Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, Durham – London 2002.
- Massumi Brian ed. , A shock to thought. Expression after Deleuze and Guattari, London-New York 2002.
- Nieuświadomiony afekt, red. K. Ohme, Gdańsk 2007.
- Political Emotions, ed. Ann Cvetkovich, New York-London 2010.
- Rose Jacqueline, On not Being Able to Sleep. Psychoanalysis and the Modern World, Princeton 2003.
- Serce w rozumie..., red. A. Kolańczyk, Gdańsk 2004.
- Shame and Its Sisters. Silvan Tomkins Reader, ed. Eve Kosovsky Sedgwick, Adam Frank, Durham-London 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: