Art Exhibition Histories 3105-AEH-WE
Exhibition history is a contemporary field of academic
research situated between art history, the history of art
criticism, museology and the study of modern and
contemporary visual culture. As a study of a network of
institutional connections or direct artistic contacts that
depend on social and political events, exhibition history
contributes to the questioning of ‘canons’ already
crystallised in the history of art and architecture, such
as the evaluation of art according to the criteria of
‘avant-garde’ or ‘modern’. The lecture will focus on the
following topics: 1. The time of art histories as
exhibition cultures; 2. The avant-gardes and the global
circulation of exhibitions; 3. Installation, architecture
and exhibition design; 4. Curating and the geography of
art exhibitions; 5. The biennialisation of art and
architecture.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Level: B2+
Efekty kształcenia (według tabeli symboli efektów
uczenia się dla programu studiów: wykład z epok
sztuki):
Wiedza:
K2_W02 – absolwent „zna terminologię z zakresu
historii sztuki na poziomie rozszerzonym”;
K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę,
obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu
historii sztuki i innych nauk historycznych”;
K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną,
prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z
zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla historii sztuki”;
K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą
wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”;
K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych
dla kilku dyscyplin naukowych”;
K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody
analizy, interpretacji, wartościowania i
problematyzowania różnych wytworów kultury,
właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”;
Umiejętności:
K2_U02 – „potrafi wykorzystywać pogłębione
umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych
autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod
i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki”;
K2_U10 – „potrafi stosować umiejętności językowe
zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”.
Kompetencje społeczne:
K2_K04 – „jest gotów do prawidłowego identyfikowania
i rozstrzygania dylematów związanych z
wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność
przestrzegania norm etycznych w pracy historyka
sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki”.
Kryteria oceniania
Students are expected to write a short essay (max. 2000
words) on a topic of their choice falling within the scope
of lectures.
Literatura
Bibliography (selection):
1. Altshuler B., Biennials and Beyond: Exhibitions That
Made Art History, 1962–2002, London 2013.
2. Altshuler B., Salon to Biennial: Exhibitions That Made
Art History, 1863–1959, London 2008.
3. Altshuler B., The Avant-garde in Exhibition: New Art in
the 20 th Century, Los Angeles 1998.
4. Architecture & Arts, ed. G. Celant, Milan 2004.
5. Cohen J.-L., Architecture in Uniform: Designing and
Building for the Second World War, Montreal 2011.
6. Curating ‘Eastern Europe’ and Beyond: Art Histories
Through the Exhibition, ed. M. Orišková, Frankfurt am
Main 2013.
7. Das Bauhaus in Kalkutta. Eine Begegnung
kosmopolitischer Avantgarden, hrg. R. Bittner, K.
Rhomberg, Ostfildern 2013.
8. Exhibiting the New Art: ‘Op Losse Schroeven’ and
‘When Attitude Becomes Form’ 1969, ed. C. Rattemeyer
et al., London 2010.
9. Future City: Experiment and Utopia in Architecture
1956–2006, eds. J. Alison et al., London 2006.
10. Gardner A., Green C., Biennials, Triennials and
Documenta: The Exhibitions that Created Contemporary
Art, Maiden MA 2016.
11. Hoffmann J., Show Time: The 50 Most Influential
Exhibitions of Contemporary Art, London 2014.
12. Jones C.A., The Global Work of Art: World’s Fairs,
Biennials, and the Aesthetics of Experience,
Chicago–London 2016.
13. L’art contemporain et son exposition, dir. E. Caillet, C.
Perret, Paris 2007.
14. O’Neill P., The Culture of Curating and the Curating of
Culture(s), Cambridge MA–London 2016.
15. Pelkonen E.-L., Exhibit A: Exhibitions That
Transformed Architecture 1948–2000, London–New
York 2018.
16. The Biennial Reader, eds. E. Filipovic, M. van Hal, S.
Ovstebo, Berlin 2010.
17. The Curatorial Conundrum, eds. P. O’Neill, M. Wilson,
L. Steeds, Cambridge MA–London 2016.
18. The Global Contemporary and the Rise of New Art
Worlds, eds. H. Belting, A. Buddensieg, P. Weibel,
Karlsruhe–Cambridge MA–London 2013.
19. The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art
Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe, eds. B.
Vanderlinden, E. Filipovic, Cambridge MA–London
2006.
20. Výstava jako médium: České umění 1957–1999, red.
P. Morganová, T. Nekvindová, D. Svatošová, Praha 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: