- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia Skandynawii w XIX i XX wieku. Wybrane problemy 3104-WH17GSZ-OG
Na przełomie XVIII i XIX wieku – a zwłaszcza w trakcie wojen napoleońskich - zaczęła się kształtować nowoczesna Skandynawia: układ, jaki uformował się po rozpadzie unii kalmarskiej, przestal istnieć; powstały nowe systemy polityczne i unie. Na kształt współczesnej Skandynawii wpływ miały dwa procesy – z jednej strony specyficzna modernizacja, z drugiej wydarzenia polityczne i kulturowe, jak romantyzm. W XX stuleciu zaczęło się formować państwo opiekuńcze – system, na którego powstanie złożyło się wiele czynników kulturowych (w tym wyznaniowych), ekonomicznych oraz politycznych.
Zakres tematów:
1.Region nordycki u progu wojen napoleońskich – układy, systemy i kultura (krótka systematyzacja)
2.Wojny napoleońskie w regionie nordyckim: nowe układy, sojusze i systemy polityczne
3.Romantyzm nordycki i jego znaczenie dla modernizacji
4.Społeczeństwa państw regionu nordyckiego: specyfika, przemiany i modernizacja
5.Skandynawizm i jego znaczenie kulturowe oraz polityczne
6.Systemy polityczne i ich ewolucja
7.Państwa regionu nordyckiego w Europie mocarstw – sojusze i wojny. Konsekwencje
8.Początki industrializacji w regionie nordyckim oraz zaczątki państwa opiekuńczego
9.Okres międzywojenny w regionie nordyckim: przemiany społeczne, ekonomiczne i kulturowe. Budowa państwa opiekuńczego (temat na min. dwa wykłady)
10.II wojna światowa w regionie nordyckim – okupacja, kolaboracja i ruch oporu
11. Budowa nowych systemów politycznych i ekonomicznych po II wojnie światowej- wybrane przykłady (min. dwa wykłady).
12.Przemiany społeczne i demograficzne po II wojnie światowej – wybrane problemy (min. dwa wykłady)
Metody dydaktyczne:
Podstawową metodą jest wykład z uczestnictwem słuchaczy, ilustrowany slajdami.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu student orientuje się co do podstawowych wiadomości z historii Skandynawii w XIX i XX wieku, potrafi powiązać z nimi zjawiska społeczne i kulturowe. Student po zaliczeniu rozpoznaje i potrafi przeanalizować pod względem treści różne przykłady z zakresu historii regionu nordyckiego w XIX-XX w.
Kryteria oceniania
Odpowiedzi na test (dwa pytania otwarte) po zakończeniu kursu. Treść wyłącznie odwołująca się do zawartości wykładów.
Literatura
(Wybór)
Andrzej Bereza-Jarociński, Zarys dziejów Norwegii, Warszawa 1991, PWN
Zenon Ciesielski, Historia kultury skandynawskiej, Gdańsk 2016.
Tadeusz Cieślak, Historia najnowsza krajów skandynawskich, Warszawa 1978, PWN
Tadeusz Cieślak, Historia Finlandii, Ossolineum 1984
Wł. Czapliński, Historia Danii nowożytnej 1500-1975, Warszawa 1982, PWN
A. Kersten, Historia Szwecji, Ossolineum 1973
Nordycki model demokracji i państwa dobrobytu, pod red. Terje Steena
Edvardsena i Bernta Hagtveta, Warszawa 1994, PWN
Andrzej Żygadło, Reformacja w Szwecji, Danii i Norwegii – studium porównawcze, Warszawa, Semper
Lars O. Lagerquist, Historia Szwecji, Instytut Szwedzki, 2001
Grażyna Szelągowska, Historia Danii w XX wieku, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: