- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Buganda, Bunyoro, Rwanda - dzieje państw afrykańskiego Międzyjezierza do 1914 r. 3104-WH16MPAW-OG
Wykład prezentuje dzieje państw i społeczeństw Afrykańskiego Międzyjezierza ze szczególnym uwzględnieniem Bugandy, Ruandy oraz Bunyoro do roku 1914, tj. do końca wczesnej fazy kolonializmu, która zaczęła się około 1890 r. W konwencji historiograficznej region Międzyjezierza zaliczany jest do Afryki Wschodniej, jednak pod względem kulturowym i politycznym wyraźnie różni się on od większości obszaru dzisiejszej Kenii i Tanzanii. Na omawianym obszarze stosunkowo wcześnie (wg najbardziej ostrożnych szacunków do około XVI-XVII w.) powstały silne militarnie, scentralizowane monarchie dysponujące rozbudowanym aparatem administracyjnym. Ich ideologie państwowe związane były ze zinstytucjonalizowaną religią i bogatym życiem ceremonialnym. Podróżnicy i wcześni badacze szybko spostrzegli, że społeczeństwa Międzyjezierza w większości dzieliły się na różniące się pod względem antropometrycznym oraz statusu społecznego grupy społeczno-etniczne pasterzy i rolników (np. Tutsi i Hutu w Ruandzie, Bahima i Bairu w Bunyoro). Wyjątkiem w tym względzie była Buganda. W oparciu o te obserwacje wypracowano, teorię genezy państw Międzyjezierza, która, choć dziś kwestionowana, rzutowała na politykę prowadzoną przez mocarstwa kolonialne w tym regionie.
Z punktu widzenia historyka i antropologa politycznego region Międzyjezierza w okresie przedkolonialnym, którego w większości dotyczy wykład, jest wyjątkowo interesujący na tle reszty Afryki subsaharyjskiej. Pozwala on, w oparciu o zróżnicowaną i bogatą bazę źródłową, analizować m. in. szerokie spektrum form ustrojowych, które wykształciły się w różnych warunkach ekologicznych, dynamikę zmian poszczególnych społeczeństw i gospodarek, a także różnice w kulturze politycznej. Jeśli chodzi o okres wczesnokolonialny, interesujące są zwłaszcza różne strategie przyjęte przez władze kolonialne, różnice w umiejętności dostosowania się przez Afrykanów do nowych warunków politycznych i gospodarczych, a także różna szybkość przyswajania chrześcijaństwa oraz europejskich wzorów kulturowych.
Tematy wykładów i główne zagadnienia:
1. Języki i grupy etniczne Międzyjezierza, systemy klanowe, środowisko geograficzne, podstawy gospodarcze. Źródła historyczne
2. Mity i tradycje o początku, chronologia, ewolucja polityczna i kulturowa regionu do początku XIX w.
3. Bunyoro w XIX w.: władca, dwór, administracja, kultura polityczna, gospodarka. Dzieje polityczne w XIX w.
4. Buganda: władca, dwór, rząd, kultura polityczna, gospodarka, handel
5. Buganda: dzieje polityczne i społeczne w XIX w.
6. Ruanda: władca, dwór, rząd, kultura polityczna, religia, gospodarka. Ruandyjski feudalizm?
7. Ruanda: dzieje polityczne w XIX w.
8. Inne państwa regionu: Ankole, Karagwe, Burundi, Koki. Państwa i wodzostwa położone na południe i południowy zachód od jeziora Wiktorii
9. Wojna, armia, polityka zagraniczna w krajach Międzyjezierza w XIX w.
10. Religia w krajach Międzyjezierza
11. Europejczycy w Bugandzie i Bunyoro do 1888 r., ekspansja egipska, chrystianizacja Bugandy
12. Panowanie kabaki Mwangi, Rewolucje w Bugandzie, początki Scramble for Africa
13. Ruanda i Burundi jako niemieckie protektoraty
14. Kształtowanie się Protektoratu Ugandy. Uganda Agreement i jego następstwa
Metody dydaktyczne:
Wykład, dyskusja nad fragmentami źródeł historycznych, takich jak tradycja ustna, relacje podróżnicze, źródła misjonarskie (przesyłane będą poprzez system USOS).
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu bloku/specjalizacji student:
– dokonuje analizy porównawczej systemów politycznych i społecznych krajów Międzyjezierza
– rozpoznaje cechy wspólne i różnice kultury politycznej omawianych społeczeństw
wyjaśnia podłoże ekspansji europejskiej w regionie
wyjaśnia reakcje Afrykanów na ekspansję europejską
Kryteria oceniania
Aktywność podczas wykładu, test końcowy – wyłącznie na podstawie materiału przedstawionego podczas wykładu.
Literatura
Sugerowana literatura pomocnicza (dla szczególnie zainteresowanych tematyką wykładu): B. Kiwanuka, A History of Buganda. From the Foundation of the Kingdom to 1900, New York 1971; C. Newbury, The Cohesion of Oppresion: Clientship and Ethnicity in Rwanda, 1860-1960, New York: The University of Columbia Press 1988; R. Reid, War in Pre-colonial Eastern Africa. The Patterns and Meanings of State-Level Conflict in the Nineteenth Century, Oxford: James Currey 2007; H. L. Wesseling, Divide and Rule. The Partition of Africa 1880-1914; E. Steinhart, Conflict and Collaboration. The Kingdoms of Western Uganda 1890-1907, Princeton 1977; J-P. Chrétien, The Great Lakes of Africa. Two Thousand Years of History, New York: Zone Books 2006;B. C. Ray, Myth, Ritual and Kingship in Buganda, Oxford: OUP 1991; S. Doyle, Crisis and Decline in Bunyoro. Population and Environment in Western Uganda 1860-1955, Oxford: J. Curray 2006; C. Wrigley, Kingship and State: The Buganda Dynasty, Cambridge: CUP 1996 (eBook Academic Collection); N. Kodesh, Beyond the Royal Gaze: Clanship and Public Healing in Buganda, Charlottesville: University of Virginia Press 2010 (eBook Academic Collection); J. Vansina, Antecedents to Modern Rwanda : The Nyiginya Kingdom, Madison: Univ. Of Wisconsin Press 2004 (eBook Academic Collection).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: