- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biznes jak wino… . Tradycje przedsiębiorczości jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu w działalności gospodarczej dziś. 3104-WH14TO
Pełny opis przedmiotu
Przedmiot ma charakter interdysycyplinarny i jednocześnie aplikacyjny. Łączy historię idei i historię biznesu z socjologią i psychologią organizacji w ramach stosunkowo młodej dyscypliny zwanej historią organizacyjną Stanowi jedną z pierwszych w Polsce praktycznych prezentacji rozwijanej na Zachodzie od 2006 roku wspomnianej historii organizacyjnej, traktowanej, za Charlsem Boothem i Michaelem Rowlinsonem, jako poznawcze narzędzie wzbogacania teorii, a przede wszystkim praktyki zarządzania przy pomocy perspektywy historycznej. W przypadku omawianego przedmiotu historię organizacyjną traktuje się jako rodzaj społecznej historii przedsiębiorczości na ziemiach polskich z wykorzystaniem także przypadków sukcesów biznesowych z innych krajów leżących poza centrami globalizacji. Przedmiot ukazuje – na konkretnych przypadkach - możliwości zastosowania historii organizacyjnej do wzbogacania współczesnej praktyki menadżerskiej, a szczególnie do „przekładania” danych czerpanych z tradycji na konkretne praktyki biznesowe, konkurencyjne w dobie obecnej. We wstępnej części zajęć wyjaśnione zostaną trudności z wykorzystaniem historii we współczesnym zarządzaniu, zaprezentowana będzie perspektywa historii organizacyjnej, sposoby unikania błędu prezentyzmu oraz koncepcje „pamięci organizacyjnej” jako „pomostu” między historią i praktyką zarządzania. Główną część zajęć wypełnią konkretne praktyki biznesowe wynikające z zapomnianych tradycji przedsiębiorczości.
Zakres tematów
1.Możliwości i granice wykorzystania doświadczeń historycznych w konkurencyjnej działalności biznesowej. Dlaczego to nie musi być nudne a może bardzo przydać się w praktyce ?
2. Przeszłość jako „obca kraina”. Theodore Zeldin jako „przewodnik”.
3. Historia organizacyjna jako narzędzie rekonstrukcji tradycji przedsiębiorczości: istota, metodologia, polskie doświadczenia.
4. Co przeszłość może „robić” organizacji i co organizacje mogą „robić” z przeszłością ?
5. Wykorzystanie retoryki w historii organizacyjnej i we współczesnej praktyce przedsiębiorczej.
6. Niecodzienny benchmarking: „Heroiczne przywództwo” i „Heroiczne życie” według Chrisa Lowneya- wykorzystanie doświadczeń zakonu jezuitów do współczesnego zarządznaia
7. Studia przypadków - historia organizacyjna w praktyce rekonstruowania tradycji przedsiębiorczości (doświadczenia spoza centrów globalizacji)
- proprzedsiębiorcze mity międzykulturowe na ziemiach polskich: Lodzermensch i inni
- lokalne tradycje przedsiębiorczości: Warszawa- poznańskie – Śląsk- okolice Lwowa
- sukces współczesnych przedsiębiorców zakorzeniony w tradycji: środowisko „młodych tygrysów” biznesu w Turcji oraz tradycja i dzień dzisiejszy fenomenu przedsiębiorczości Katalończyków
- historyczne uwarunkowania fenomenu Tajwanu jako środowiska rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem roli Chińskiego Centrum Produktywności
- zarządzanie międzykluturowe w Japonii po 1945 roku.
- Narodnaj Trochiwlia – korzenie przedsiębiorczości na Ukrainie
- polsko- ukraiński mit założycielski branży kawowej
- środowisko Szkoły Lwowsko – Warszawskiej – największy polski sukces eksportu innowacyjności oraz źródło osiągnięć współczesnych polskich informatyków
- fabryka Hipolita Cegielskiego, sklepy Braci Pakulskich, fabryka Norblina, Palarnia Kawy „Pluton”, Dom Braci Jabłkowkich i fabryka Wedla jako źródła dobrych praktyk dla różnych typów przedsiębiorczości
- Zrzeszenie Importerów Kawy i Herbaty RP (Polska, lata 30. XX wieku) – międzykulturowe środowisko biznesowe efektywnie dbające o równowagę między konkurencyjnością a troską o branżę
- Palarnia Kawy „Pluton” a przedsiębiorstw Juliusa Meinla – historyczne doświadczenie konkurencji
- fenomen Liskowa w I połowie XX wieku – efektywna realizacja przedsiębiorczości społecznej
-- projekt Nowej Kultury Pracy (1946 – 48) a współczesny kryzys
- I romantyzm i rynek. „Duch przedsiębiorczości” niesiony przez korespondencję i twórczość Juliusza Słowackiego oraz Aleksandra Fredry
- Andrzej Bobkowski jako praktyk i piewca przedsiębiorczości
- czego współczesny biznesmen może nauczyć się z powieści Leopolda Tyrmanda ?
- tradycyjne bazary w Warszawie i gdzie indziej – przedsiębiorczość w stanie czystym ?
- tradycje wojskowe oraz tradycje więziennictwa jako nieoczekiwane źródła dobrych praktyk dla biznesu i administracji
8. Studia przypadków przygotowane przez studentów
9. Wycieczki i wizyty studyjne „Śladami tradycji przedsiębiorczości” (realizowane głównie w semestrze letnim): warszawskie szalki tradycji przedsiębiorczości, Marki pod Warszawą, pałac Epsteinów w Teresinie pod Warszawą i franciszkańskim ośrodek w Niepokalanowie, Łódź, krakowski Kleparz, Niepołomice, Katowice.
Metody dydaktyczne
zajęcia trwają 60 godzin przez I i II semestr roku akademickiego 2014/ 2015, 2 godziny tygodniowo, w tym 10 godzin wykładu z elementami konwersatorium, 20 godzin studiów przypadków (zazwyczaj z udziałem zaproszonych gości: potomków twórców i właścicieli firm analizowanych na zajęciach, praktyków biznesu oraz badaczy) oraz 30 godzin wycieczek i wizyt studyjnych w muzeach, instytucjach badawczych oraz miejscach związanych z tradycjami przedsiębiorczości w Polsce; słuchacze są również zaproszeni do uczestniczenia w realizacji konkretnych projektów badawczych dotyczących historii organizacyjnej i jej praktycznych zastosowań
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi krytycznie analizować dane historyczne z zakresu tak zwanej prowinconalnej tradycji przedsiębiorczości, umie rekonstruować te tradycje, wydobywać z nich dobre praktyk biznesowe oraz wykorzystywać je w aktualnej działalności biznesowej
Kryteria oceniania
monitorowane aktywności studenta podczas zajęć (30%) oraz prace przygotowywane sukcesywnie podczas zajęć, oceniane po ich zakończeniu (70%)
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Czech. A. (2007). Organizator Adamiecki – przedsiębiorca Wierzbicki: role przeciwstawne czy uzupełniające?. W: Lisiecka, K i in. (red.). Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach nowej gospodarki, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 47. Katowice.
2. Tarasiewicz, K. (2013). Zapach świeżej kawy: Warszawa.
3. Świątek, T. (2010). Rody warszawskie. Warszawa.
4. Jabłkowski, F. (2005). Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy. Romans ekonomiczny: Warszawa.
5. Łazarkiewicz,C. (2013). Sześć pięter luksusu. Przerwana historia Domu Braci Jabłkowskich. Kraków.
6. Markiewicz, T., Świątek T. W. i Wittels K. (2012). Polacy z wyboru. Warszawa (rozdział dotyczący przedsiębiorców).
7. Wittels, K., Wittels, M. i in. (2012). Fabryka Norblina: opowieść o
niezwykłej fabryce. Warszawa.
8. Ochinowski, T. (2013). Tradycje przedsiębiorczości w Polsce jako
źródło kapitału kulturowego organizacji. Warszawa (rozdz. III- VI).
9. Błachowska, K., Romek, Z. i Wolniewicz, M. (red.), (2013).
Badacze przeszłości wobec wyzwań XIX- XXI wieku. Warszawa
(wybrane rozdziały).
Literatura dodatkowa:
1. Booth, Ch. and Rowlinson, M. (2006). Management and
Organizational History: Prospects, Management and
Organizational History,1 : 5- 30.
2. Weatherbee, T. G.. (2012). Caution! This historiography
makes wide turns: Historic turns and breaks in management
and organization studies, Management and
Organizational History, 7: 203- 218.
3. Rowlinson, M. and Hassard, V. (2013). Historical neo-institutionalism or neo-institutionalist history? Historical research in management and organization studies, Management and Organizational History, 8(2): 111- 126.
4. Hoopes, J. (2011). Corporate Dreams. Big Busness in American Democracy from the Great Depression to the Great Recession. New Brunswick.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: