- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia społeczna XIX w.: "Dawny ustrój i rewolucje". Państwo i społeczeństwo francuskie XVII-XVIII w., cz.II 3104-WH14HSMKAR2
Wykład poświęcony będzie rozwinięciu tez zawartych w pracy Alexisa de Tocqueville’a „Dawny ustrój i rewolucja”. Obserwując przemiany systemu polityczno-prawnego we Francji od XVII wieku będziemy usiłowali zrozumieć jak sprawny i wydolnym, powszechnie akceptowany, a nawet będący wzorem, system organizacji państwa pod wpływem różnych czynników zmienił się w dysfunkcyjny i opresyjny. Określimy jak na przeobrażenia te wpływały rozmaite czynniki – zmiany w kościele, gospodarce, demografii czy klimacie. A także jak zmieniała się mentalność Francuzów w II połowie XVIII w. i skąd dochodziły impulsy wpływające na te przeobrażenia. Idąc tropem myśli Tocqueville’a przeanalizujemy wpływ myśli oświeceniowych filozofów na owe przemiany, nakreślimy obraz rozbicia społeczeństwa feudalnego. Będziemy szukać powodów rosnącego znaczenia Paryża, czynników sprzyjających centralizacji państwa francuskiego i dążących do jego rozbicia. Na koniec odniesiemy się do pojęcia „sytuacji przedrewolucyjnej” i będziemy się zastanawiać dlaczego Tocqueville wyznacza zupełnie inną, niż dziś przyjęta, datę wybuchu rewolucji francuskiej..
Zakres tematów
1.Alexis de Tocqueville i jego rozrachunek z rewolucją.
2-3. Pozycja i znaczenie monarchy w systemie polityczno-społecznym Francji XVII wieku teoria i praktyka.
4-5.Francuskie państwo absolutne – struktura terytorialna, aparat państwowy, system polityczno-prawny.
6. Kościół francuski w XVIII wieku
7. Szlachta, mieszczaństwo, chłopi – panorama społeczna.
8-10. „Filozofowie” i ich wpływ na kryzys świadomości społecznej. Różne oblicza francuskiego Oświecenia: od Monteskiusza po de Sada.
11 -12. Sytuacja ekonomiczna Francji w końcu XVIII w. i reformy przed rewolucyjne.
13. Paryż – „stolica, która zdobyła sobie największą przewagę nad prowincjami”.
14-15. Kiedy zaczęła się Wielka Rewolucja Francuska ?
Metody dydaktyczne
Wykład obok tradycyjnej formy narracji będzie uzupełniany przy pomocy efektów multimedialnych takich jak: prezentacja map, tabel, ilustracji oraz fotografii,
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu student powinien:
-zrozumieć zasady funkcjonowania społeczeństwa francuskiego „starego porządku”
-rozwinąć wiedzę o dziejach Francji XVII-XVIII w..
-sprawnie dostrzegać związki między historią polityczną a gospodarczą, prawa, czy dziejami mentalności
-posiadać podstawową orientację w literaturze przedmiotu,
-powinien rozumieć pojęcia dotyczące ówczesnego życia społecznego i politycznego np. merkantylizm, bulionizm, kwietyzm, łoże sprawiedliwości itp.
- wyjaśnia jakie przemiany w omawianej epoce wpłynęły na ówczesne nastroje społeczne i doprowadziły w konsekwencji do rewolucji
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na większości wykładów (akceptuję najwyżej 4 nieobecności). Wykład kończy się testem złożonym z pytań zamkniętych związanych z prezentowanym materiałem. W teście słuchacz ma zaprezentować znajomość i zrozumienie przekazywanych na wykładzie informacji
Literatura
F. Bluche, Louis XIV, Paris 1986
J. Baszkiewicz, S. Meller, Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983
J. Baszkiewicz, Francja nowożytna. Szkice z historii wieków XVII-XX, Poznań 2002
B. Baczko, Jak wyjść z Terroru, Termidor a rewolucja. Gdańsk 2005
R. Secher, Ludobójstwo francusko-francuskie. Wandea departament zemsty, Warszawa 2003
M. Ozouf, Święto rewolucyjne 1789-1799, Warszawa 2008
M. Senkowska-Gluck. Żyć po rewolucji. Przemiany mentalności i obyczaju w napoleońskiej Francji, Ossolineum 1994
H. Arendt, O rewolucji, Kraków 1991
M. Zmierczak, Ideologia liberalna w II Cesarstwie francuskim, Poznań 1978
J. Bartyzel, „Umierać ale powoli!”. O monarchicznej i katolickiej kontrrewolucji w krajach romańskich,
P. Chaunu, Cywilizacja wieku oświecenia, Warszawa 1989
J. Godechot, La Grande Nation; l’expansion révolutionnaire de la France dans le monde de 1789 á 1799, Paris 1983
F. Furet, Prawdziwy koniec Rewolucji francuskiej, Kraków 1994
F. Mélonio, Alexis de Tocqueville, Paris 2006
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: