- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Polska i blok radziecki w latach 50-60 - czas stagnacji czy rozwoju? 3104-WH14ACHO4
Cezurą początkową wykładu jest rok 1956, kiedy przywódca radziecki, N.S. Chruszczow ujawnił część zbrodni, jakich dopuszczono się w ZSRR w okresie rządów J. W. Stalina. Zapoczątkowane w następstwie tego kroku Chruszczowa przemiany, ochrzczone mianem destalinizacji, polegały na rezygnacji z masowego terroru, a także przywróceniu zasady kolektywności w sposobie funkcjonowania władz naczelnych partii komunistycznej. Odrzucenie tzw. kultu jednostki stało się dyrektywą postępowania pozostałych państw bloku radzieckiego w Europie, ale przebieg destalinizacji w poszczególnych krajach znacznie różnił się od siebie.
W następnych latach blok radziecki przechodził sprawdzian umiejętności adoptowania się do wymogów zmieniających się czasów. Odrzucenie stalinizmu ożywiło początkowo w rządzącym establishmencie wiarę w komunistyczne ideały, w społeczeństwie natomiast ożywiło nadzieje na poprawę sytuacji materialnej oraz powiększenie zakresu indywidualnej wolności. Jednakże oba te oczekiwania nie zostały zrealizowane, a zapowiedzi N.S. Chruszczowa o rychłym prześcignięciu Stanów Zjednoczonych w zakresie poziomu ekonomicznego okazały się kompromitującą dla radzieckich przywódców przechwałką.
Środowiska inteligencji twórczej liczyły na pełniejsze uwolnienie kultury z pod presji ideologii, lecz partie komunistyczne nie chciały zrezygnować z ideologicznej kontroli literatury i sztuki. Wprawdzie w omawianym okresie w niektórych krajach bloku (Czechosłowacja, Polska) ujawniły się tendencje do reformy systemu, które wychodziły z szeregów rządzących partii (m.in. tzw. rewizjoniści), niemniej spotykały się one ze skutecznym przeciwdziałaniem ze strony obrońców status quo.
Równolegle do tych wszystkich zjawisk w latach 60. zachodziły w krajach bloku ważne zmiany pokoleniowe. Uprzednio w społeczeństwie dominowali ludzie ukształtowani mentalnie przez doświadczenia okresu przed 1939 rokiem, a także czasu wojny 1939-1945. Obecnie na scenie pojawiło się pokolenie, które w dorosłe życie wchodziło już w okresie powojennym.
Dramatyczna kulminacja tych procesów miała miejsce na przełomie lat 60/70, kiedy to wraz z inwazją wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację załamała się ostatecznie wiara w możliwość nadania socjalizmowi „ludzkiej twarzy”’, a w Polsce doszło w 1970 r. do rewolty społecznej o podłożu pokoleniowym. Wydarzenia te stanowią datę końcową wykładu.
Zakres tematów:
1. Przebieg destalinizacji w Polsce i w innych państwach bloku radzieckiego; 2. Gomułkowska „mała stabilizacja”. 3. Skład i ewolucja elity władzy w Polsce na tle analogicznych kwestii w bloku radzieckim 4. Rola gospodarki w polityce i polityki w gospodarce 5. Rola kultury 6. Dyskusje ideologiczne w bloku radzieckim 7. Przemiany pokoleniowe 8. Mechanizm wielkich zmian politycznych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po wysłuchaniu wykładu student poznaje główne aspekty sytuacji międzynarodowej w latach 50. i 60., potrafi dostrzec podstawowe pola rywalizacji między blokiem radzieckim a państwami demokracji zachodniej. Będzie w stanie zrozumieć specyfikę ustroju politycznego i gospodarczego Polski w tych dwóch dekadach, będzie w stanie dokonać analizy stosunków między władzą a społeczeństwem, postaw inteligencji naukowej i artystycznej, relacji między miastem a wsią, jak też położenia kościoła rzymsko-katolickiego. Potrafi odpowiedzieć na pytanie o stopień zależności Polski od ZSRR, poznaje specyfikę języka politycznego i terminologię stosowaną przez propagandę komunistyczną.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności na zajęciach. Systematyczne uczestnictwo w wykładach gwarantuje ocenę dostateczną. Studenci zainteresowani wyższym stopniem obowiązani są do złożenia pracy pisemnej na temat wyznaczony przez wykładowcę.
Literatura
Literatura ogólna:
C. Barlett, Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw w latach 1880-1990, Wrocław 1998
M. Bogucka, Kultura-naród-trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008;
Cz. Madajczyk, Klerk czy intelektualista zaangażowany?
A. Paczkowski, Pół wieku dziejów Polski
A. Walicki, Marksizm i skok do królestwa wolności: dzieje komunistycznej utopii
W. Zubok, K. Pleszakow, Zimna wojna zza kulis Kremla. Od Stalina do Chruszczowa, Warszawa 1996
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: