Historia Francji od powstania państwa Franków do wojen włoskich (ca. 500 – ca. 1550) 3104-WH11FR
1. Periodyzacja historii Francji średniowiecznej. Powstanie królestwa Franków i jego dzieje za panowania Merowingów (ca. 500 – ca. 750).
2. Powstanie imperium karolińskiego i jego dziedzictwo w historii Francji średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej (ca. 750 – ca. 1000).
3. Rozpad imperium karolińskiego i geneza fudalizmu i systemu lennego średniowiecznej Francji (ca. 900 – ca. 1000).
4. Powstanie i dzieje księstw terytorialnych w średniowiecznej Francji (ca. 900 – ca. 1450)
5. Miasto i wieś w średniowiecznej Francji.
6. Paryż – narodziny stolicy.
7. Różnorodność kulturowa Francji średniowiecznej. Cywilizacja Północy i Południa. Cywilizacja anglonormandzka (ca. 1000 – ca. 1300).
8. Kapetyngowie: ideologia i strategie polityczne władzy królewskiej (ca. 1000 – ca. 1300)
9. Kapetyngowie i Walezjusze wobec Plantagenetów. Rywalizacja Francji i Anglii w średniowieczu (1066 – 1483)
10. Kultura duchowa i intelektualna Francji średniowiecznej w XI-XIII w. Uniwersytety.
11. Kościół, monastycyzm i herezje w średniowiecznej Francji.
12. Wojny włoskie (1494-1559) i narodziny nowożytnej geopolityki europejskiej.
Metody dydaktyczne:
Metodą prowadzenia zajęć będzie wykład, połączony z formą konwersatoryjną.
Ewaluacja wiedzy i umiejętności studentów, nabytych podczas wykładu oraz na podstawie zaleconej literatury przedmiotu odbędzie się w formie egzaminu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po wysłuchaniu semestralnego cyklu wykładów i zaliczeniu egzaminu student:
– rozpoznaje i wyjaśnia kluczowe problemy historii Francji: powstanie królestwa Franków; powstanie i rozpad imperium Karolingów; uformowanie się średniowiecznego królestwa Francji i powstanie narodu i kultury francuskiej w czasach panowania dynastii Kapetyngów, Walezjuszy; powstanie feudalnej struktury społeczeństwa; powstawanie, funkcjonowanie i zanik księstw terytorialnych;
– rozumie i potrafi wyjaśnić przyczyny wielokulturowości średniowiecznego społeczeństwa królestwa francuskiego
– rozumie i potrafi wyjaśnić przyczyny polityczne, społeczne i kulturowe, i proces powstawania jednolitego narodu i kultury francuskiej w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności
– rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i funkcjonowanie monarchii francuskiej oraz jej podstawy ideowe i instytucjonalne
– rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i funkcjonowanie struktur feudalnych we Francji
– rozumie i potrafi wyjaśnić genezę, funkcjonowanie i znaczenie polityczne, społeczne i gospodarcze miast we Francji
– rozumie i potrafi nazywać główne kategorie średniowiecznej i wczesnonowożytnej kultury francuskiej
– zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie instytucji i kultury chrześcijańskiej we Francji, w tym genezę najważniejszych ruchów religijnych: głównych gałęzi monastycyzmu i herezji
– rozumie i potrafi wyjaśnić proces formowania się terytorialnego Francji
– zna, rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i przebieg konfliktów francusko-angielskich w średniowieczu
– zna, rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i przebieg konfliktu francusko-habsburskiego we wczesnej nowożytności
– rozumie i potrafi wyjaśnić miejsce średniowiecznej i wczesnonowożytnej Francji na mapie politycznej Europy
– rozumie i potrafi wyjaśnić miejsce Francji w cywilizacji średniowiecznej i wczesnonowożytnej Europy
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest zdanie egzaminu w sesji zimowej lub w sesji poprawkowej semestru zimowego.
Zapisanie się na wykład przez USOS w terminie do końca trzeciego tygodnia zajęć semestru zimowego jest bezwzględnym warunkiem uczestnictwa w wykładzie.
Obecność i uczestnictwo w wykładzie są obowiązkowe i stanowią podstawę dopuszczenia do egzaminu.
Na egzamin można się zapisać wyłącznie osobiście podczas zapisów zorganizowanych przez wykładowcę.
Egzamin jest dwuetapowy i polega na sprawdzeniu wiedzy nabytej przez studentów podczas wykładu, z zaleconych przez wykładowcę podręczników oraz na podstawie jednej wybranej przez studenta lektury z listy określonej przez wykładowcę. Brak satysfakcjonującej odpowiedzi na pytania z treści wykładu skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej i eliminuje z dalszego postępowania egzaminacyjnego – pytania z podręcznika i lektur nie będą już zadawane.
Literatura
A.
1. J. Baszkiewicz, Historia Francji (do 1559 r.)
2. É. Perroy, R. Doucet, A. Latreille, Historia Francji, t. I, Od początku dziejów do roku 1774 (do 1559 r.)
3. G. Duby, R. Mandrou, Historia kultury francuskiej (do końca XV w.)
4. J. Kowalski, A. i M. Loba, J. Prokop, Dzieje kultury francuskiej (do końca XV w.)
B.
1. M. Barber, Katarzy
2. M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny d’Arc
3. G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420
4. G. Duby, Damy XII wieku
5. G. Duby, Rok Tysięczny
6. G. Duby, Rycerz, kobieta i ksiądz. Małżeństwo w feudalnej Francji
7. E. Faral, Życie codzienne we Francji w czasach Ludwika Świętego
8. B. Geremek, Życie codzienne w Paryżu w czasach Franciszka Villona
9. E. M. Hallam, J. Everard, Francja za panowania Kapetyngów
10. J. Huizinga, Jesień średniowiecza
11. Ch. Lelong, Życie codzienne w Galii Merowingów
12. R. McKitterick, Królestwa Karolingów. Władza – konflikty – kultura, 751 – 987
13. M. Mollat, Średniowieczny rodowód nowożytnej Francji
14. M. Pastoureau, Życie codzienne we Francji i Anglii w czasach rycerzy Okrągłego Stołu
15. P. Riché, Karolingowie
16. P. Riché, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego
17. O. von Simson, Katedra gotycka
18. B. Tuchman, Odległe zwierciadło
19. I. Wood, Królestwa Merowingów. Władza – społeczeństwo – kultura
20. P. Zumthor, Wilhelm Zdobywca
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: