Podstawy teorii archiwalnej 3104-SPA-PTA
Zakres tematów:
1. Archiwistyka jako nauka. Przedmiot zainteresowań archiwistyki. Miejsce i rola teorii archiwalnej. Podstawowe pojęcia archiwalne.
Literatura: Polski Słownik Archiwalny, H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003, A. Kulecka, Pojęcia w strukturze teorii archiwalnej, w: Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2: Teoria archiwalna. Wczoraj – dziś – jutro, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011, s. 181-201.
2. Zasady rządzące organizacją zasobu archiwalnego.
Literatura: I. Radtke, Pojęcie zespołu w praktyce archiwalnej (Granice współczesnych zespołów akt), „Archeion” 56, 1971, s. 89-110; A. Tomczak, Archiwalna zasada pertynencji terytorialnej a rozmieszczenie zasobu w archiwach polskich, „Archeion” 67, 1979, s. 7-23; W. Chorążyczewski, Czy w archiwach bieżących przechowuje się zespoły archiwalne?, „Archiwa – Kancelarie – Zbiory” 2, 2008, s. 39-48.
3. Archiwum jako instytucja, jego funkcje i struktura. Sieć archiwów w Polsce.
Literatura: H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003, s.97-108; K. Stryjkowski, O starych i nowych funkcjach archiwów, w: Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak – Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s.11-20; T. Matuszak, Misja, wizja i strategia – rzecz o zarządzaniu i funkcjonowaniu archiwów, w: tamże, s. 49-66.
4. Problemy udostępniania archiwalnego.
Literatura: A. Kulecka, Użytkownik i jego potrzeby w ewolucji funkcji archiwów, w: Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak – Gadkowska, K.Stryjkowski, Poznań 2015, s.67-82; A. Menne-Haritz, Dostęp do archiwów, czyli przeformułowanie archiwalnego paradygmatu, „Archeion” 104, 2002, s. 68-96; W. Chorążyczewski, A. Rosa, Zasada publiczności archiwów nowym paradygmatem archiwistyki?, „Archiwista Polski” 2010, 3 (59), s. 23-42
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
I. WIEDZA
Po ukończeniu studiów absolwent:
1. Zna podstawowe pojęcia archiwalne,
2. zna podstawowe zasady rządzące organizacją zasobu archiwalnego,
3. zna formuły działania archiwum i standardy udostępniania.
II. UMIEJĘTNOŚCI:
Po ukończeniu studiów absolwent:
1 Identyfikuje pojęcia archiwalne w języku zawodowym i potocznym,
2 określa wpływ zasad archiwalnych na organizację zasobu,
3 stosuje zasady publicznego dostępu do archiwów.
III. KOMPETNCJE SPOLECZNE:
Po ukończeniu studiów absolwent:
1. Troszczy się o stosowanie w praktyce archiwalnej prawidłowej terminologii,
2. dba o prawidłowe posługiwanie się w pracy terminologią archiwalną,
3. przestrzega zasad udostępniania i formuły archiwum otwartego.
Metody dydaktyczne
Wykład, dyskusja.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w dyskusji.
Znajomość literatury przedmiotu.
Umiejętność formułowania własnych tez i ich dokumentowania.
Odpowiednia frekwencja.
Kolokwium.
Literatura
Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak – Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015;
H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989;
B. Ryszewski, Archiwistyka: przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, „Roczniki TNT” 76, 2, Warszawa 1972;
Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2: Teoria archiwalna. Wczoraj – dziś – jutro, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: