"Historia globalna"/"Histoire globale"/"Global History" - esej 3104-SEM12HGLOB-ESEJ
Esej stanowiący rozwinięcie jednego z wątków tematycznych Seminarium ‘Historia globalna’.
Tematyka historii globalnej wymaga transdyscyplinarnej analizy i syntezy zjawisk z dziedziny historii cywilizacji z wykorzystaniem metod naukowych właściwych dla nauk takich jak socjologia, geografia społeczna, kulturo- i literaturoznawstwo, politologia i antropologia.
Seminarium będzie prowadzone w Instytucie Historycznym UW we współpracy z: Ośrodkiem Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW, Instytutem Kultury Polskiej UW, Institut Français (Paryż) oraz Institut Français de Varsovie, z udziałem wykładowców z UW i IH PAN oraz z Uniwersytetów francuskich.
Podczas Seminarium będą poruszane między innymi następujące wątki tematyczne:
• Świat antyczny i jego upadek jako przykład „pierwszej globalizacji” oraz „de globalizacji świata”
• Mondializacja i globalizacja świata średniowiecznego
• Globalizacja w epoce nowożytnej: spotkanie Zachodu z Dalekim Wschodem, XVI-XVII wiek
• Interakcje metropolii i kolonii w perspektywie „długiego trwania” (longue durée)
• Ameryka łacińska na przełomie epoki nowożytnej i nowoczesności: europeizacja i globalizacja
• Postkolonializm i kryzys relacji między centrum (metropolią) a peryferiami kolonialnymi w ujęciu historycznym i antropologicznym
• Mobilność społeczna i podróże w ujęciu historii globalnej
• Komunikacja społeczna a globalizacja w perspektywie historycznej
• Globalizacja i historia globalna z perspektywy Japonii
• Komunizm w Europie środkowej z perspektywy historii globalnej
Esej, o objętości od 20000 do 30000 znaków, może zostać napisany na temat każdego z wyżej wymienionych tematów u jednego z prowadzących Seminarium lub, za zgodą koordynatora Seminarium, u jednego ze współprowadzących z: Ośrodka Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW, Instytutu Kultury Polskiej UW, Instytutu Historycznego
metoda dydaktyczna:
wywiad i dyskusja indywidualna prowadzące do przygotowania kwestionariusza badawczego i konspektu krótkiego tekstu naukowego
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Najistotniejszym efektem kształcenia jest zapewnienie studentom przygotowującym prace dyplomowe na I, II lub III stopniu studiów pogłębionego instrumentarium metodologicznego w dziedzinie:
• przygotowania kwestionariusza badawczego
• przygotowania korpusu źródłowego
• metod analizy i interpretacji źródeł i faktów kulturowych w perspektywie globalnej, z uwzględnieniem zjawisk dyskontynuacji czasowo-przestrzennej oraz ich wymiaru transnarodowego i transkulturowego
• wzbogacenia kwestionariusza badawczego i paradygmatu objaśniającego analizowane zjawiska o doświadczenie intelektualne pozyskane dzięki transdyscyplinarnemu, transepokowemu i transnarodowemu ujęciu tematu
Po napisaniu eseju student powinien zdobyć wiedzę pozwalającą na uzyskanie następujących umiejętności:
– zdobywa znajomość literatury przedmiotu dotyczącej pojęcia „historia globalna” i jej znaczenia dla współczesnej historiografii i nauk humanistyczno-społecznych
– zdobywa umiejętność przeprowadzenia analizy krytycznej tekstów współczesnej historiografii poświęconych historii globalnej
– potrafi rozpoznawać i porównywać współczesne szkoły historiograficzne i ich metody
– potrafi, z użyciem metod krytyki naukowej, porównywać i analizować zjawiska z dziedziny historii kultury, historii politycznej, historii społecznej i gospodarczej w perspektywie globalnej i transepokowej
– potrafi odkodować, zrozumieć i zinterpretować przekaz źródeł historycznych w zależności od ich typu i kontekstu kulturowego w perspektywie transepokowej
– potrafi przeprowadzić analizę porównawczą przekazu źródeł tekstowych różnego typu i przeprowadzić syntezę interpretacyjną, prowadzącą do wniosków natury ogólnej
– potrafi zrozumieć, dekonstruować i rekonstruować, za pomocą instrumentarium badawczego przynależnego badaniom nad historią globalną, takie zjawiska historii społecznej i historii kultury w perspektywie transepokowej i transnarodowej:
• struktury długiego trwania zjawisk społecznych
• mentalność indywidualna i zbiorowa w społeczeństwach historycznych
• ruchliwość społeczna
• wędrówka idei w społeczeństwie
• odmienność pojęcia i rozumienia zjawisk czasu i przestrzeni w społeczeństwach historycznych
• potrafi zrekonstruować i zrozumieć podstawy ideowe i materialne społeczeństwa
• potrafi dostrzegać, nazywać i analizować zjawiska długiego trwania oraz przeciwstawną lub komplementarną wobec nich ewolucję postaw religijnych i podstaw ideowych społeczeństwa
– potrafi rekonstruować i dekonstruować współczesne metody badań historycznych nad historią globalną
– potrafi syntetycznie przedstawić wypracowane samodzielnie lub grupowo wnioski poznawcze i przedstawić uargumentowaną tezę naukową
– potrafi wykazać umiejętności w zakresie:
• przeprowadzenia krytycznej analizy źródeł historycznych i tekstów kultury związanych z historią globalną
• znajomością podstawowej literatury przedmiotu, umiejętności jej analizy i krytycznej dekonstrukcji zawartych w niej tez naukowych
• syntetyzowania efektów analizy źródeł i literatury
• podstaw redagowania tekstu naukowego z użyciem aparatu naukowego.
Kryteria oceniania
1. nabyta z literatury wiedza o temacie
2. umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do poprawnej analizy i interpretacji tekstów i faktów kulturowych, w tym źródeł historycznych
3. umiejętność poprawnego formułowania i dowodzenia przedstawionych tez
4. umiejętność poprawnego formułowania wniosków analitycznych i ogólnych
5. umiejętność syntezy nabytej wiedzy i jej rzeczowej prezentacji
6. umiejętność przedstawiania argumentacji oraz weryfikowania nabytego stanowiska poznawczego w dyskusji z innymi uczestnikami zajęć oraz z prowadzącym zajęcia.
Warunki uzyskania zaliczenia:
1. uczestnictwo i uzyskanie zaliczenia Seminarium
2. złożenie pierwszej wersji pracy pisemnej nie później niż do końca pierwszego tygodnia sesji letniej eseju o objętości od 20000 do 30000 znaków (w tym spacje), na wybrany w porozumieniu z prowadzącym temat związany z jednym z wątków tematycznych Seminarium.
Literatura
Lektury ogólne:
• „Annales. Histoire, Sciences sociales”, 2001/z.1, 2002/z.1, 2003/z.1, 2006/z.1, 2009/z.1, 2012/z.2
• R. Bertrand, L'Histoire à parts égales. Récits d'une rencontre Orient-Occident (XVIe-XVIIe siècle), Paris, Seuil, 2011
• P. Boucheron, L’Histoire du monde au XVe siècle, Paris, Fayard, 2009
• “Le Débat”, nr 154, mars-avril 2009: Écrire l’histoire du monde
• J. Favier, Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana, tłum. T. Radożycki, Warszawa 1996
• C. Gabel (wyd.), Man before history, Englewood Cliffs, Prentice-Hall 1964
• B. K. Gills, W. R. Thompson (wyd.), Globalization and global history, London – New York, Routledge 2006
• P. Grosser, L’histoire mondiale/globale, une jeunesse exubérante mais difficile, “Vingtième siècle. Revue d’histoire”, nr 110, avril-juin 2011, s. 3-18
• Guillaume de Rubrouck, Voyage dans l'Empire Mongol : (1253-1255); trad. et commentaire de Cl. et R. Kappler ; préf. de J.-P. Roux, Paris, Payot, 1985
• D. F. Lach, C. Flaumenhaft (wyd.), Asia on the eve of Europe’s expansion, Englewood Cliffs, Prentice-Hall 1965
• J. R. Levenson (wyd.), European expansion and the counter-example of Asia, 1300-1600, Englewood Cliffs, Prentice-Hall 1967
• J. R. McLane, The political awakening in India, Englewood Cliffs, Prentice-Hall 1970
• „Revue d’histoire moderne et contemporaine”. Supplément 2007-4bis: Histoire globale, histoires connectées
• J.-P. Roux, Średniowiecze szuka drogi w świat, tłum. T. Rosłanowski, Warszawa 1969
• Spotkanie dwóch światów. Stolica apostolska a świat mongolski w połowie XIII wieku. Relacje powstałe w związku z misją Jana di Piano Carpiniego do Mongołów, pod red. J. Strzelczyka, Poznań 1993
• X. Walter, Avant les grandes découvertes : une image de la Terre au XVIe siècle : le voyage de Mandeville; préf. de Pierre Chaunu, Roissy, Alban 1997
• http://www.laviedesidees.fr/
• http://www.college-de-france.fr/site/pierre-rosanvallon/#/p=/site/pierre-rosanvallon/la_vie_des_idees__1.htm
Lektury szczegółowe, związane z wybranym tematem eseju, będą ustalane indywidualnie przez prowadzącego pracę z podejmującym się pisania studentem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: