Życie codzienne w Polsce późnego średniowiecza 3104-SD19PWEC
Seminarium poświęcone będzie życiu codziennemu w Polsce późnego średniowiecze, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów i roli przemocy.
Interesować nas będą:
życie codzienne na dworze królewskim (jedzenie, ubiór, higiena, struktura dworu, mentalność i ideały dworzan etc.);
życie codzienne szlachty, mieszczan i chłopów (zwłaszcza wyposażenie wnętrz dworów szlacheckich, ubiór, zawarcie małżeństwa, konkubinaty, przemoc domowa, przemoc w karczmie i na drodze, bijatyki, najazdy na dwór szlachecki, przemoc słowna – wulgaryzmy etc.)
życie codzienne duchowieństwa (życie w konkubinacie, sprawy finansowe duchownych)
zachowania w sądach (bijatyki w sądzie, napady na woźnego sądowego, powaga sądu).
Poszczególne tematy podawane będą na bieżąco, w zależności od stopnia zaawansowania grupy i zainteresowań uczestników seminarium.
TEMATY PRAC LICENCJACKICH I MAGISTERSKICH dotyczyć mogą wielu zagadnień z historii średniowiecznej i wczesnonowożytnej (XVI w.), ze szczególnym uwzględnieniem kultury, polityki, społeczeństwa i religii czasów późnego średniowiecza na ziemiach polskich oraz zagadnień dotyczących nauk pomocniczych historii. Oprócz tego tematy dotyczyć mogą metodologii i historii historiografii XIX-XX w.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna:
- wybrane zagadnienia badanej epoki
- złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki
- standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej
- metody samodzielnego poszerzania wiedzy
Student potrafi:
- pracować w zespole badawczym
- przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania
- przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego
- poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki
- definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach
- opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii
- prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową
- recenzować prace naukowe
Student rozumie:
-problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia
- konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy
- rolę relacji mistrz-uczeń
- uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób
- konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę.
Literatura
Podczas seminarium będziemy czytali różne typy źródeł oświetlających życie codzienne w Polsce późnego średniowiecze, ze szczególnym uwzględnieniem rachunków, inwentarzy dóbr, testamentów, rot sądowych, zapisek sądowych, literatury pięknej, zbiorów cudów polskich świętych. Postaramy się wykorzystać także źródła ikonograficzne. Poszczególne źródła i opracowania podawane będą na bieżąco, w zależności od stopnia zaawansowania grupy (znajomość języka łacińskiego) i zainteresowań uczestników seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: