Stary porządek i rewolucje. Rzeczpospolita i świat 1770 -1795. 3104-SD16PUGN
Seminarium poświęcone będzie epoce dynamicznych zmian, przybierających także formę rewolucyjną, w Europie, a nawet w świecie (Stany Zjednoczone) w umownie, do pewnego stopnia, przyjętych latach 1770-1795. Szczególna uwaga zwrócona będzie na procesy zachodzące w Rzeczypospolitej począwszy od okresu pierwszego rozbioru po Sejm Wielki i upadek państwa w następstwie insurekcji kościuszkowskiej. W okresie Sejmu Wielkiego dokonał się w Polsce przełom nazywany już przez współczesnych „łagodną rewolucją” w kontraście do rewolucji bardziej gwałtownej, z czasem radykalizującej się we Francji. Analogie i różnice w przebiegu tych procesów w obydwu państwach będą ważnym wątkiem seminarium. W tle przedmiotem odniesień będą też inne europejskie rewolucje np. w Holandii, Belgii czy Szwajcarii. Tytułowy temat rozważany będzie w różnych płaszczyznach, nie tylko politycznej. Przełomy i zjawiska rewolucyjne zachodziły bowiem w tej epoce także w sferze kultury, obyczajowości i dniu codziennym. Osobna uwaga skupi się na wyrazie tych procesów w mediach; wpływie tych ostatnich na opinie publiczną i odziaływaniach propagandowych różnych ośrodków. Ważny aspekt rozważań to starcie postaw wobec zmian; w Rzeczypospolitej to konfrontacją pomiędzy sarmatyzmem a oświeceniem. Przedmiotem omówienia i dyskusji na seminarium będzie zarówno historiografia tej tematyki, jak i różnorodne źródła. Uczestnicy seminarium, którzy zdecydują się pisać prace dyplomowe pod moim kierunkiem zdecydują, czy zechcą poświęcić je tematyce polskiej (okres panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego), czy powszechnej, bądź porównawczej.
Metody dydaktyczne:
Praca na seminarium polegać będzie na omawianiu i dyskutowaniu dorobku historiografii i źródeł w całości lub fragmentach. Studenci przygotowujący prace dyplomowe pod moim kierunkiem zobowiązani będą do sukcesywnego referowania fragmentów swoich rozpraw.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Ocena uczestnictwa w seminarium uzależniona jest od frekwencji, aktywności, stopnia przygotowywania się oraz przedstawiania postępów pracy dyplomowej, jeśli student/ka zdecyduje się takową pisać pod moim kierunkiem.
Literatura
A Critical Dictionary of the French Revolution, ed. by F. Furet and M. Ozouf, London 1989; W. Doyle, Old Regime France 1648-1789, Oxford 2001; J. Egret, La pré-révolution françise (1787-1788); Paris 1962, J. Godechot, Les révolutions (1770-1799),Paris 1986; V. R. Gruder, The Notables and the Nation. The Political Schooling of the French, 1787-1788, London 2007; J. Michalski, Stanisław August Poniatowski, Warszawa 2009; R. R. Palmer, The Age of Democratic Revolution. A Political History of Europe and America 1760-1800, Princton 1956-1970; D. Roche, France in the Enlightenment, Londyn 1998, E. Rostworowski, Ostatni król Rzeczypospolitej. Geneza i upadek Konstytucji 3 maja, Warszawa 1966; B. Szyndler, Powstanie kościuszkowskie 1794, Warszawa 1994; K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: