- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pomysłowi ludzie w trudnych czasach. Społeczeństwo polskie 1939-1995 3104-M3K1-PLTC-OG
Podczas zajęć zostaną omówione i przedyskutowane strategie przetrwania i techniki przystosowawcze podejmowane przez społeczeństwo polskie od wybuchu II wojny do połowy lat 90., kiedy gospodarka polska odzyskała (względną) stabilizację po transformacji 1989 r. W trakcie konwersatorium zostanie podjęta próba ich skategoryzowania i przeanalizowania na podstawie źródeł i literatury przedmiotu, z wykorzystaniem instrumentarium zarówno historiograficznego, jak antropologicznego czy socjologicznego.
Uczestnicy zajęć muszą posiadać umiejętność pracy w zespole, być przygotowani zarówno do samodzielnej lektury, analizowania różnorodnych źródeł (film, prasa, materiały urzędowe, ikonografia, wspomnienia i dzienniki, historia mówiona), jak i dyskusji.
Lista zajęć:
1. Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, prezentacja tematów, źródeł, literatury.
2-3. Doświadczenia wojny i okupacji 1939-1945 na podstawie dzienników osobistych
(Zofia Reizer, Maria Dąbrowska, Zofia Nałkowska, Jan Szczepański, Zygmunt Klukowski, Edward Kubalski, Franciszek Wyszyński, Franciszek Czekajewski, Jędrzej Moraczewski, Stanisław Rembek).
4-6. „Trudne czasy” w perspektywie historii mówionej (uczestnicy będą zobowiązani do przeprowadzenia wywiadów).
7-9. „Trudne czasy” w ogłoszeniach drobnych („Nowy Kurier Warszawski” i „Życie Warszawy” 1939-1995.
10-11. „Trudne czasy” i kobiety. Analiza tygodników kobiecych ("Przyjaciółka", "Kobieta i Życie", "Filipinka") z „kryzysowych” okresu PRL.
12-14. Bezrobotni w II i III RP: porównanie doświadczeń
(Pamiętniki bezrobotnych, Warszawa 1936; Pamiętniki bezrobotnych: materiały konkursowe, opr. A. Budzyński, t. 1-8, Warszawa 2003-2008; Ireneusz Gębski, Spowiedź bezrobotnego, Gdynia 2009).
15. „Trudne czasy” widziane z zewnątrz: lata 50. i 60. w PRL w analizach Radia Wolna Europa. (depozyt)
W przypadku konieczności zdalnego prowadzenia zajęć i utrudnień w dostępie do bibliotek powyższy plan zostanie zmodyfikowany.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- Student uczestniczący w konwersatorium nabywa wiedzę zarówno o podstawowych pojęciach związanych z historią społeczną w ogóle, jak o wybranych problemach i procesach z historii społecznej Polski w XX wieku.
- Zdobędzie wiedzę i instrumentarium zarówno do zrozumienia przeszłości, jak wielu procesów zachodzących obecnie.
- Prowadzona podczas ćwiczeń praca ze źródłami pozwoli uczestnikom na udoskonalenie umiejętności krytyki źródeł i pomoże w wykorzystaniu ich we własnych badaniach;
Kryteria oceniania
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą:
- obecność; osoby, które opuszczą (bez ważnego i udokumentowanego powodu) więcej niż dwazajęcia nie mogą (w zasadzie) zaliczyć zajęć.
- aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji etc.).
- kreatywność (np. samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej).
Literatura
Zob. Opis.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: