- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wielkie zagadnienia epoki nowożytnej: Dwór jako instytucja władzy, szkoła elit i środowisko kulturalne 3104-M2SNW-DJCW18-OG
Główne zagadnienia:
1) Instytucje dworu królewskiego w Rzeczypospolitej i w Europie
2) Dwór nowożytny jako szkoła elit - wzorce dworzanina
3) Program funkcjonalny i ideowy rezydencji monarszych
4) Symbolika i propaganda władzy królewskiej
5) Rytuały dworskie i etykieta - perspektywa komparatystyczna
6) Muzyka dworska
7) Wielcy ludzie w ogrodach- znaczenie ogrodów w życiu codziennym i uroczystościach dworskich w renesansie i baroku
8) Obraz polskiego dworu królewskiego w oczach społeczeństwa Rzeczypospolitej
9) Opinie o dworze w RP i Europie Zachodniej - polski dwór królewski w oczach cudzoziemców, dwory europejskie w oczach Polaków
10) Funkcjonowanie i rola dworu a realia ustrojowe - granice porównywania dworów monarszych w Europie Zachodniej i w demokratycznym ustroju Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
11) Społeczna i kulturotwórcza rola dworu - związki z miastem rezydencjonalnym
12) Modernizacyjna rola dworu w czasach Stanisława Augusta
Zakres tematów:
Dzieje kultury europejskiej w XVI – XVIII wieku, historia idei, historia elit, historia architektury, muzyki i sztuki
Program zajęć może ulec zmianie w zależności od przygotowania i zainteresowań uczestników oraz możliwości czasowych. Literatura do konkretnych zajęć zostanie przekazana po ukonstytuowaniu się grupy.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student potrafi poddać krytycznej analizie zarówno źródła pisane jak materialne do badania kultury dworskiej; poprawnie rozpoznaje charakterystyczne cechy stylowe literatury i sztuki renesansu oraz identyfikuje główne prądy ideologiczne typowe dla epoki nowożytnej, dostrzega i wyjaśnia związek przemian w zakresie kultury ze zjawiskami społecznymi i politycznymi.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); znajomość źródeł i literatury do każdego z tematów w zakresie określonym przez prowadzącego; omówienie uzgodnionego z prowadzącym zagadnienia w postaci krótkiego eseju (1-5) strony.
Metody dydaktyczne:
Dyskusja nad tekstami i artefaktami prezentowanymi przez prowadzącego i uczestników konwersatorium.
Literatura
Wybrane opracowania ogólne:
E. Angyal, Świat słowiańskiego baroku, tł. J. Prokopiuk, Leipzig 1961.
A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu Oświecenia, Warszawa 1969.
P. Burke, Dworzanin, w: Człowiek renesansu, red. E. Garin, tł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001, s. 143-174.
R. Chartier i in., Historia życia prywatnego, t. 3, tłum polskie, Ossolineum, Wrocław 1999.
H. Ch. Ehalt, Ausdruckformen absolutischer Herrschaft. Der Wiener Hof im 17. und 18. Jahrhundert, Wien 1980.
N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przekład. T. Zabłudowski, Warszawa 1980.
B. Fabiani, Na dworze Wazów w Warszawie, Warszawa 1988.
M. Ferenc, Dwór Zygmunta Augusta, Organizacja i ludzie, Kraków 1998
B. Przybyszewska-Jarmińska, Muzyczne dwory polskich Wazów, Warszawa 2007.
J. von Kruedener, Die Rolle des Hofes im Absolutismus, "Forschungen zur Sozial- und Wirstschaftsgeschichte", t. XIX, Stuttgart 1973.
J. Z. Lichański, Łukasz Górnicki : sarmacki Castiglione, Warszawa 1998.
J. Lileyko, Zamek Warszawski. Rezydencja królewska i siedziba władz Rzeczypospolitej 1569-1763. Warszawa 1984.
J. Lileyko, Życie codzienne w Warszawie za Wazów, Warszawa 1984.
W. St. Magdziarz, Uwodziciele władzy. Geneza i organizacja dworu Ludwika XIV, Warszawa 2013
A. Marchwińska, Królewskie dwory żon Zygmunta Augusta, Organizacja i składy osobowe, Toruń 2008
A. Mączak, Dwór w systemach władzy i kultury europejskiej XVI i XVII w., w: Studia nad gospodarką, społeczeństwem i rodziną w Europie późnofeudalnej, pod red. J. Topolskiego, Lublin 1987.
A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesno nowożytnej, Warszawa 1986
Rezydencja monarsza, funkcje i treści, Warszawa 1989.
P. Simon, Le mythe royal. Lille 1987.
M. Szafrańska, Ogród renesansowy. Antologia tekstów, Warszawa 1998.
M. Szafrańska, Ogrody Zamku Królewskiego w Warszawie, , Warszawa-Zamek Królewski 2017.
H. Trevor-Roper, The Culture of the Baroque Courts, w: Europäische Hofkultur im 16. und 17. Jahrhundert, hrsg. A. Buck i.in., Wolfenbüteler Arbeiten zur Barocskforschung, t. VII, Hamburg 1981.
T. Veblen, Teoria klasy próżniaczej, przekład J. i K. Zagórscy, wstęp J. Górski, Warszawa 1971
R. Vierhaus, Barock und Absolutismus, w: Europäische Barock-Rezeption, hrsg. K. Garber i.in., t. I, Wiesbaden 1991.
A. Żórawska-Witkowska, Muzyka na dworze Augusta II w Warszawie, Zamek Królewski, Warszawa 1997.
E. Głuszcz-Zwolińska, Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów, Kraków 1988.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: