Spec. naucz. Emisja głosu - ćwiczenia 3104-LZSNEGC2
Warsztat przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących głosem w szczególnie trudnych warunkach. Uczestnictwo w zajęciach ma uzmysłowić konieczność ciągłej pracy nad głosem – podstawowym narzędziem pracy pedagogów. Celem spotkań jest uwrażliwienie na głos postrzegany jako element struktury psychofizycznej człowieka. Koncentrują się one na odkrywaniu niepowtarzalnego, właściwego każdej osobie piękna naturalnego głosu. Zajęcia służą poszerzeniu możliwości wokalnych, zwiększają świadomość ciała, poprawiają technikę mowy i wyrazistość wypowiedzi, kształcą umiejętności w zakresie przezwyciężania złych nawyków emisyjnych oraz ochrony narządów służących jego wydawaniu. Techniki relaksacyjne, praca z ciałem, masaż, śpiew i ruch sprawiają, że głos staje się mocniejszy i dźwięczniejszy. Ćwiczenia mają również charakter terapeutyczny, uczą samoświadomości i samoakceptacji.
1.Budowa i funkcjonowanie układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji głosu. Higiena pracy głosem.
2. Relaksacja, rozluźnianie ciała.
3. Ćwiczenia rozgrzewające, wzmacniające, poprawiające elastyczność ciała; technika ruchu.
4. Ćwiczenia oddechowe- obserwacja sposobu oddychania; wypracowywanie swobodnego, naturalnego, całościowego oddechu; wydłużanie fazy wydechowej, ekonomiczne zużywanie powietrza.
5. Ćwiczenia fonacyjne- swobodne, prawidłowe wydobywanie dźwięku i jego wzmacnianie, pobudzanie pracy rezonatorów.
6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny.
7. Ćwiczenia dykcyjne- poprawa wyrazistości mowy: ćw. na samogłoskach, sylabach, logatomach, wyrazach, zdaniach i krótkich tekstach.
8.Ćwiczenia rozwijające głos: skala głosu, siła, barwa, czas trwania
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w warsztatach.
Uwagi: Są to zajęcia w głównej mierze ruchowe, zaleca się więc przynoszenie wygodnego stroju, miękkiego obuwia, a także karimaty.
Literatura
1.Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Universitas, Kraków 2003,
2.Gawęda Kazimierz, Łazewski Jerzy, Uczymy się poprawnej wymowy. Ćwiczenia usprawniające mówienie, Wyd. Alfa, Warszawa 1995,
3.Łastik Aneta, Poznaj swój głos: twoje najważniejsze narzędzie pracy. Wyd. Studia Emka, Warszawa 2002,
4.Mieczysław Oczkoś, Abecadło mówienia, Oficyna wydawnicza Unus 1999, lub „ Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2007.
5.Przybysz - Piwko Maria red. , Emisja głosu nauczyciela- wybrane zagadnienia, ODN, Warszawa 2006
6. Sipowicz Jolanta, Ja i mój głos, Wyd. Poligraf 2009
7..Bednarek Janina Danuta, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy powszechnej, Wrocław 2002,
8.Krasucka Aldona , Głos w pracy nauczyciela w: Wychowanie Muzyczne w szkole nr 2 -3/ 2000
9.Toczyska Bogumiła, Elementarne ćwiczenia dykcji, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997
10.Toczyska Bogumiła, Kama makaka ma, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997,
11.Toczyska Bogumiła, Sarabanda w chaszczach, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997,
12.Toczyska Bogumiła, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2007
13.Walczak- Deleżyńska Mieczysława, Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, PWST, Wrocław 2001
14.Wieczorkiewicz Bronisław, Sztuka mówienia. Poradnik, Art. Program, Warszawa 1998,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: