Spec. naucz. Dydaktyka WOS - ćwiczenia 3104-LZSNDWOS3C
Dydaktyka WOS dla II roku studiów I stopnia niestacjonarnych (zaocznych).
Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnego prowadzenia lekcji WOS na poziomie szkoły podstawowej. Mają również przygotować go do pracy w szkole w takim zakresie, aby skutecznie prowadził zajęcia edukacyjne, rozbudzał zainteresowania poznawcze oraz wspierał rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywizujących, technik nauczania i środków dydaktycznych, a także badał i oceniał osiągnięcia uczniów. Ćwiczenia mają kształtować u studenta umiejętności planowania pracy nauczyciela, formułowania celu głównego lekcji i operacjonalizacji celów kształcenia, samodzielnego i racjonalnego wyboru metod i środków nauczania, tworzenia scenariuszy lekcji. W ich trakcie studenci nabywają umiejętności analizy i oceniania wybranych poradników metodycznych i podręczników szkolnych. Uczą się też wykorzystywać w codziennej pracy z uczniami ilustracje, teksty źródłowe i ćwiczenia
zamieszczone w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń.
Zjazd I
Zajęcia organizacyjne
Zakres edukacji WOS w szkole podstawowej. Podstawa programowa.
Układ treści wiedzy o społeczeństwie w programach przedmiotu historia i społeczeństwo (analiza wybranych planów wynikowych i podręczników). Podręczniki szkolne i inne środki dydaktyczne
- Części składowe podręcznika.
- Wyjaśnienie pojęć wewnętrznej i zewnętrznej obudowy dydaktycznej.
- Praca z podręcznikiem.
Zjazd II
Planowanie lekcji. Operacjonalizacja celów nauczania na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
- D. Sterna, Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2006r
PRACA ZALICZENIOWA: Cele do wybranej lekcji WOS gimnazjum. Zapis w ujęciu operacyjnym.
Zjazd III
Charakterystyka metod nauczania-uczenia się WOS
- T. Merta, A. Pacewicz, Jak oceniać uczniów? Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2010
http://www.ceo.org.pl/portal/b_koss_materialy_edukacyjne
Zjazd IV
Kształcenie u uczniów umiejętności analizy i uzyskiwania informacji z różnych źródeł: teksty normatywne (konstytucja, rozporządzenie, traktat, deklaracja), teksty naukowe, esej, artykuł prasowy itd., źródła ikonograficzne, karykatura, źródła statystyczne, film dokumentalny
Zjazd V
„Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym” – wymagania szczegółowe, pojęcia, budowa scenariuszy (konspektów) lekcji
„Mała Ojczyzna” – wymagania szczegółowe, pojęcia, budowa scenariuszy lekcji
Zjazd VI
„Ojczyzna” – wymagania szczegółowe, pojęcia, budowa scenariuszy lekcji
„Państwo” – wymagania szczegółowe, pojęcia, budowa scenariuszy lekcji
Zjazd VII
„Społeczeństwo” – wymagania szczegółowe, pojęcia, budowa scenariuszy lekcji
PRACA ZALICZENIOWA: Napisać scenariusz do wybranej lekcji WOS wraz z całym aparatem metodycznym i środkami dydaktycznymi.
Zjazd VIII
Omówienie scenariuszy. Podsumowanie zajęć
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
- zna konstrukcję programów nauczania, podręczników
- analizuje treści nauczania pod kątem potrzeb dydaktycznych klasy
- porządkuje treści potrzebne do przeprowadzenia lekcji
- samodzielnie przygotowuje scenariusze lekcji i analizę dydaktyczną,
- dokonuje wyboru materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji i wykorzystuje je podczas zajęć szkolnych,
- zna, rozróżnia, charakteryzuje i stosuje w praktyce poznane metody nauczania,
- dobiera odpowiednie metody do tematu lekcji i potrzeb klasy
- dokonuje operacjonalizacji celów nauczania na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
Kryteria oceniania
Podczas zajęć oceniane będą następujące prace wykonane według wzorów zamieszczonych na stronie Zakładu Dydaktyki:
- scenariusz wybranej lekcji,
(oceniany według kryteriów określonych poniżej:
a) pomysł dydaktyczny lekcji
b) poprawne sformułowanie celu głównego i celów szczegółowych
c) sposób wykorzystania metod i środków
d) właściwy sposób formułowania pytań i zadań skierowanych do uczniów.
Metody podające: wykład organizacyjny, informacyjny, analityczny, syntetyczny, problemowy.
Metody kształcące umiejętność pracy w zespole: praca w grupach, praca w grupach pod kierunkiem
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- obecność w zajęciach – każda nieobecność wymaga zaliczenia,
- aktywny udział w zajęciach,
- sporządzenie scenariusza wybranej lekcji,
- zaliczenie wszystkich prac zaliczeniowych.
Literatura
Literatura zalecana
– M. Bieniek, Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007
– Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, Warszawa 2004
– B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007
– Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa (wiele wydań)
– D. Sterna, Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2006
– T. Merta, A. Pacewicz, Jak oceniać uczniów? Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2010
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Z 2009 r. Nr 4, poz. 17) www.reformaprogramowa.men.gov.pl/akty-prawne/rozporzadzenia-wprowadzajace-zmiany
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: