Historia powszechna XIX wieku, ćwiczenia 3104-LZH19PWC
1. Zajęcia wprowadzające – Omówienie planu zajęć, metod pracy,
kryteriów oceniania i warunków zaliczenia ćwiczeń. Możliwość zgłaszania
dodatkowych tematów zgodnych z zainteresowaniami studentów.
2. Społeczne skutki Rewolucji Francuskiej
Źródło: Ludwik Filip, Pamiętniki z czasów Wielkiej Rewolucji, przeł. W.
Dłuski, Warszawa 1988, s. 337-365
Literatura: M. Senkowska-Gluck, Żyć po rewolucji. Przemiany mentalności
i obyczaju w napoleońskiej Francji, Wrocław-Warszawa-Kraków 1994, s.
6-39
3. Sylwetki XIX-wiecznych rewolucjonistów
Źródła: Materiały źródłowe do pracy w grupach dostarczone na zajęcia
przez prowadzącą
Literatura: J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata,
Poznań 2013, s. 685-689 oraz teksty do podziału (praca w grupach): J.
Borejsza, Piękny wiek XIX, Warszawa 2010, s. 60-66, 108-133; P.
Brożyna, Rewolucjonista i despota. refleksje nad «Spowiedzią» Bakunina,
w: Style zachowań romantycznych, red. M. Janion, M. Zielińska,
Warszawa 1986, s. 140-151; D. Grinberg, Ruch anarchistyczny w Europie
Zachodniej 1870-1914, Warszawa 1994, s. 176-192; M. Malia,
Lokomotywy historii. Zwroty w dziejach i kształtowanie nowoczesnego
świata, Warszawa 2008, s. 227-233
4. Przyspieszenie zmian: nowe środki transportu
Źródła: Ch. Greville, Dziennik z czasów panowania króla Jerzego IV, króla
Wilhelma IV i królowej Wiktorii, oprac. M. Ronikier, Warszawa 1974
(wybrane fragmenty w depozycie); infografika i ikonografia dostarczona
przez prowadzącą
Literatura: M. Kopczyński, Ludzie i technika: Szkice z dziejów cywilizacji
przemysłowej, Warszawa 2009, s. 147-167; J. Osterhammel, Historia XIX
wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 945-955
5.-6. Kolonializm
Źródła: A. de Tocqueville, Studium o Algierii, „Przegląd Polityczny” 75
(2006), s. 110-135; ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura: M. Karpińska, Pierwsza podróż Alexisa de Tocqueville do
Algierii, w: Europejczyk w podróży, red. S. Ciara, E. Ihnatowicz,
Warszawa 2010, s. 137-150; A. Jardin, Alexis de Tocqueville (1805-
1859), przeł. I. Piechnik, Kraków 2012, s. 301-308; A. Chwalba, Historia
powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008, s. 534-543
7. Społeczne koszty rewolucji przemysłowej i industrializacji
Źródła: R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948
(wybrane fragmenty w depozycie); ikonografia dostarczona przez
prowadzącą
Literatura: A. Prejbisz, Wstęp, w: R. Owen, Wybór pism, oprac. A.
Prejbisz, Warszawa 1948, s. 5-31
8. Kościół wobec problemów społecznych. Głos papieża
Źródło: Encyklika Rerum Novarum (wybrane fragmenty w depozycie)
Literatura: Z. Zieliński, Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków,
Warszawa 1999, s. 212-241, 250-251
9. Europejska emigracja do Stanów Zjednoczonych
2
Źródło: J. R. Commons, Races and Immigrants in America, London 1907,
s. 68-79 (tłumaczenie w depozycie)
Literatura: A. Walaszek, Migracje Europejczyków 1650-1914, Kraków
2007, s. 225-239; Z. Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era
sprzeczności 1787-1865, Warszawa 2010, s. 409-415
10. W stronę równości kobiet
Źródła: J. S. Mill, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł.
G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 285-312; ikonografia
dostarczona przez prowadzącą
Literatura: J. Hołówka, Wstęp, w: O rządzie reprezentatywnym.
Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 30-
33; G. Bidwell, Bunt długich spódnic, przeł. A. Bidwell, Katowice 1972, s.
9-20
11. Dwa oblicza Rosji w listach Astolphe’a de Custine
Źródło: A. Custine, Rosja w roku 1839, Paryż 1988, s. 9-11, 48-64
Literatura: I. Grudzińska-Gross, Piętno rewolucji. Custine, Tocqueville i
wyobraźnia romantyczna, Warszawa 1995, s. 27-30, 64-85
12. Kultura rosyjska w drugiej połowie XIX i w pierwszych latach XX
wieku
Źródła: Fragmenty dzieł literackich i reprodukcje obrazów wybrane przez
prowadzącą oraz uczestników zajęć
Literatura: N. V. Riasanovsky, M. D. Steinberg, Historia Rosji, przeł. A.
Bernaczyk, T. Tesznar, Kraków 2009, s. 459-481
13. Przemiany społeczne w sztetlu
Źródło: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa,
Wrocław 1989
Literatura: S. Belis-Legis, Wstęp, w: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji
Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989, s. 7-11; wykład prof.
Marcina Wodzińskiego, Muzeum Polin, 24.02.2014:
http://www.polin.pl/template/gfx/odslony_wystawy%20_glownej_wodzi%C
5%84ski.mp3
14. Narodziny kultury masowej i nowych form spędzania czasu
wolnego
Źródła: Wybrane przez uczestników zajęć oraz prowadzącą filmy i
fotografie z epoki
Literatura: Historia życia prywatnego. T 4, Od rewolucji francuskiej do I
wojny światowej, red. M. Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza, B. Panek,
W. Gilewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 2006, s. 232-239, 482-486,
504-507; J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata,
Poznań 2013, s. 308-320
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
METODY DYDAKTYCZNE:
Wspólna analiza tekstów źródłowych i dyskusja, praca w grupach
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi obecność, przygotowanie do zajęć w oparciu o zaleconą literaturę, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie projektu studenckiego. Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach, druga i trzecia nieobecność wymaga zaliczenia.
Literatura
Zobacz rubryka "Opis'
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: