Spec. naucz. Emisja głosu - ćwiczenia 3104-LZ1SNEGC
Celem przedmiotu jest:
• Zapoznanie uczestników z uwarunkowaniami prawidłowej emisji i właściwej dykcji podczas mówienia
• Uświadomienie uczestnikom indywidualnych barier i blokad przeszkadzających w tworzeniu zdrowego głosu.
• Nauczenie metod rozluźniania ciała.
• Opanowanie i utrwalenie przez uczestników właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.
• Nauczenie wykorzystywania podparcia oddechowego dla tworzenia nośnego, silnego głosu.
• Odnalezienie naturalnej wysokości i barwy głosu.
• Uruchomienie rezonatorów dla właściwego, bez wysiłkowego wzmocnienia dźwięku.
• Usprawnienie narządów artykulacyjnych
• Zapoznanie uczestników z zasadami prawidłowej techniki mowy.
• Poprawienie wyrazistości mówienia.
• Uświadomienie wpływu brzmienia, wysokości, dynamiki głosu na proces komunikacyjny.
• Opanowanie przez uczestników zasad bezpiecznego posługiwania się głosem w pracy nauczyciela
ZAKRES TEMATÓW
• Rozpoznanie indywidualnych ograniczeń i potrzeb głosowych uczestników.
• Przedstawienie uwarunkowań prawidłowej emisji głosu.
• Ćwiczenia rozgrzewająca partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu.
• Propozycje ćwiczeń rozluźniających, przygotowujących ciało do pracy z głosem:
Technika Aleksandra,
relaks Jacobsona,
trening autogenny Schulza
• Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu – otwieranie „trzech bram”
rozluźnianie żuchwy
otwieranie gardła
rozluźnianie pasa barkowego
• Ćwiczenia oddechowe.
przedstawienie informacji o typach oddychania.
ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.
wydłużanie fazy wydechowej.
praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.
rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji
• Ustalenie najbardziej naturalnego i wygodnego brzmienia dźwięku – mówienie na średnicy.
• Miękki atak dźwięku.
• Ćwiczenia fonacyjne.
praca nad dźwiękiem w śpiewie
praca nad dźwiękiem w mowie
• Poszukiwanie rezonansu w ciele.
praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.
pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).
• Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych – schemat podstawowych ćwiczeń logopedycznych.
• Praca nad wyrazistością artykulacyjną – logatomy, krótkie teksty dykcyjne.
• Praca nad intonacją – unikanie intonacji wznoszącej w końcówkach fraz, przeciwdziałanie monotonii intonacyjnej
• Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy pedagogicznej oraz podczas wystąpień publicznych.
• Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem podczas pracy pedagogicznej- higiena głosu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
• omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.
• wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
• wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu;
UMIEJĘTNOŚCI
• rozpoznaje błędy artykulacyjne i emisyjne
• modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;
• prezentuje ćwiczeniarozluźniające, ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy, fonacyjny i artykulacyjny;
• kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzeń na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;
• akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych
Kryteria oceniania
Obecność i praca na zajęciach 50%, ustna prezentacja zaliczeniowa 50%.
Literatura
• Emisja głosu nauczyciela. Red. M. Przybysz- Piwko, CODN, Warszawa 2006
• Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu.Uniwersitas, Kraków 2003.
• Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.
• Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012
• Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.
• Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001.
• Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007
• Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000
• Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Dolnośląska Szkoła wyższa Edukacji, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: