Praktyka pedagogiczna (Specjalizacja Nauczycielska, studia I stopnia, 30 h) 3104-L2SN-PP
Celem praktyki pedagogicznej śródrocznej jest nabycie przez studenta doświadczeń niezbędnych do samodzielnego prowadzenia lekcji z przedmiotu „historia” w szkole podstawowej podczas praktyki ciągłej oraz umiejętności wykonywania dydaktycznych i formalno-prawnych obowiązków nauczyciela w relacji z uczniami oraz wobec szkoły. Realizacja celów praktyki obejmujących autoweryfikację predyspozycji studenta do wykonywania zawodu nauczyciela odbywa się poprzez stały kontakt studenta z uczniami. Realizacja celów związanych z zaznajomieniem się z organizacją kształcenia historycznego uczniów w perspektywie roku szkolnego odbywa się poprzez hospitację lekcji prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktykanta, a także nauczycieli przedmiotu oraz udziału studenta w obowiązkach spoczywających na nauczycielu a wynikających ze stosunku pracy i określonych w prawie oświatowym, Karcie Nauczyciela oraz wewnątrzszkolnych regulacjach prawnych szkoły. W ramach hospitacji student może uczestniczyć w lekcjach przedmiotów pokrewnych, za zgodą dyrekcji szkoły w radach pedagogicznych i zebraniach wychowawców z rodzicami, a także w wycieczkach klasowych oraz w przygotowaniu wydarzeń szkolnych. Nadzór merytoryczny i organizacyjny nad praktyką studenta sprawuje nauczyciel-opiekun studenta-praktykanta we współpracy z przedstawicielem Zakładu Dydaktyki i Historii Historiografii Instytutu Historycznego. Doświadczenia studenta nabyte podczas praktyki śródrocznej stanowią punkt odniesienia do omawiania poszczególnych zagadnień z zakresu dydaktyki przedmiotu historia w szkole podstawowej podczas zajęć audytoryjnych w Instytucie Historycznym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
po zakończeniu praktyki student zna i rozumie:
– zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę;
– sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły;
– rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole.
Umiejętności
po zakończeniu praktyki student potrafi:
– wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych;
– aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
– zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji;
– analizować, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Kompetencje społeczne
po zakończeniu praktyki student jest gotów do:
– skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania przez studenta zaliczenia praktyki są:
pozytywna opinia nauczyciela-opiekuna praktyki wpisana do dokumentacji przebiegu praktyki;
podpisane przez dyrektora szkoły zaświadczenie o odbyciu praktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: