Spec. nauczyciel. Dydaktyka WOS (III etap edukacyjny) 3104-5SNMWDW3
Zajęcia I
Zajęcia organizacyjne
Przypomnienie podstawowych informacji związanych z dydaktyką
Zajęcia II i III
Zakres edukacji WOS w gimnazjum. Podstawa programowa - układ treści wiedzy o społeczeństwie w programach przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie”.
Literatura:
- Podstawa programowa przedmiotu Wiedza o społeczeństwie (z 23 grudnia 2008) – III etap edukacyjny.
- A. Pacewicz, A. Waśkiewicz, Komentarz do podstawy programowej z przedmiotu wiedza o społeczeństwie, w: Podstawa programowa z komentarzami, t. IV, s. 112-127 (http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=230&Itemid=290)
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 11-31.
Zajęcia IV-V
Podręczniki szkolne i inne środki dydaktyczne – multibook.
- Części składowe podręcznika i praca z podręcznikiem.
- teksty źródłowe na lekcjach WOS
- środki symboliczne i ikonograficzne
Literatura:
- K. Zielińska, Skąd to wiemy, czyli jak korzystać z materiałów źródłowych na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, http://www.ceo.org.pl/pl/koss/news/skad-wiemy-czyli-jak-korzystac-z-materialow-zrodlowych-na-lekcjach-wiedzy-o-spoleczenstwie
- Książka Nauczyciela – suplement dla Nauczyciela, wyd. Nowa Era (materiały własne prowadzącego)
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 139-166.
Zajęcia VI-VII
Charakterystyka metod nauczania-uczenia się WOS
Literatura:
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 55-138.
- Uczyć inaczej w: http://www.ceo.org.pl/pl/koss/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej
- Książka Nauczyciela – Metody i techniki aktywizujące, wyd. Nowa Era (materiały własne prowadzącego)
Zajęcia VIII
Planowanie lekcji. Operacjonalizacja celów nauczania na poziomie gimnazjum.
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 31-55
PRACA ZALICZENIOWA: Zaplanowanie celów do wybranej lekcji WOS w gimnazjum (podręczniki dostępny depozycje w Lektorium). Zapis w ujęciu operacyjnym.
Zajęcia IX
Planowanie lekcji WOS w gimnazjum. Analiza wybranych, opublikowanych scenariuszy lekcji WOS.
Literatura
- Scenariusze lekcji. Wersja podstawowa, wyd. CEO. http://www.ceo.org.pl/pl/koss/scenariusze/wersja-podstawowa
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 230-233 (przykładowy scenariusz)
Zajęcia X-XI
Metoda projektu na lekcjach WOS. Analiza wybranych przykładów projektów edukacyjnych.
Literatura
- Metoda projektu w szkole. Materiały dla nauczycieli wyd. Nowa Era (materiały własne prowadzącego)
- Uczyć się robiąc, czyli jak pracować metodą projektów, wyd. CEO, http://www.ceo.org.pl/pl/koss/news/uczyc-sie-robiac-czyli-jak-pracowac-metoda-projektow
- Dlaczego warto być wolontariuszem? – przykład projektu edukacyjnego (materiały własne prowadzącego)
Zajęcia XII
Formy organizacyjne edukacji obywatelskiej w szkole.
Literatura:
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 239-255.
Zajęcia XIII
Ocenianie osiągnięć uczniów. Analiza wybranych sprawdzianów.
Literatura:
- Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych, materiały IBE (materiały w posiadaniu prowadzącego)
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, s. 195-216.
Praca domowa: Ułożyć test sprawdzający wiedzę i umiejętności z wybranego przez prowadzącego zajęcia działu podręcznika do WOS. Test powinien zawierać wszystkie rodzaje zadań.
W ramach zajęć przewidziana jest jedna hospitacja lekcji WOS w gimnazjum. O terminie i miejscu hospitacji oraz temacie lekcji hospitowanej będą Państwo powiadamiani najpóźniej na tydzień przed wyjściem.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza:
zna zapisy Podstawy programowej kształcenia ogólnego z dn. 23.12.2008 r. dotyczące nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie w gimnazjum;
zna strukturę i zasady tworzenia scenariusza lekcji;
zna metodę projektu edukacyjnego;
hierarchizuje według zasad taksonomii treści potrzebne do przeprowadzenia lekcji przedmiotu wiedza o społeczeństwie na III etapie edukacyjnym;
systematyzuje środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu wiedza o społeczeństwie na III etapie edukacyjnym;
charakteryzuje elementy podręcznika wskazując ich zastosowanie w procesie nauczania – uczenia się;
zna pozapodręcznikowe środki dydaktyczne wykorzystywane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu wiedza o społeczeństwie na III etapie edukacyjnym;
Umiejętności:
samodzielnie przygotowuje scenariusze wszystkich typów lekcji;
porządkuje treści nauczania potrzebne do osiągnięcia założonych celów kształcenia;
dokonuje wyboru materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji;
dobiera odpowiednie metody do osiągnięcia założonych celów kształcenia;
realizuje metodę uczniowskiego projektu edukacyjnego;
prawidłowo wykorzystuje środki dydaktyczne, w tym środki multimedialne i technologię informacyjną;
formułuje zadania kształcące kluczowe kompetencje uczniów oraz tworzy test nauczycielski;
Kompetencje społeczne:
dostrzega konieczność dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów;
ma świadomość znaczenia stymulowania aktywności poznawczej uczniów w procesie nauczania – uczenia się;
rozumie znaczenie autorytetu nauczyciela dla efektywności procesu nauczania;
posiada umiejętność prowadzenia konstruktywnej wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych.
Kryteria oceniania
Podczas zajęć oceniane będą następujące prace wykonane według wzorów zamieszczonych na stronie Zakładu Dydaktyki:
- scenariusz lekcji WOS,
(oceniany według kryteriów określonych poniżej:
a) prawidłowe skonstruowanie problemu poruszanego na lekcji
b) poprawne sformułowanie celu ogólnego i celów szczegółowych
c) sposób wykorzystania metod i środków
d) właściwy sposób formułowania pytań i zadań skierowanych do uczniów.
- praca domowa wymieniona w sylabusie
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- obecność w zajęciach – Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność; pierwszej nieobecności nie trzeba zaliczać, w przypadku kolejnej zaliczyć trzeba również pierwszą. Zajęcia, na których student był nieobecny lub nieprzygotowany, trzeba zaliczyć indywidualnie na dyżurach.,
- aktywny udział w zajęciach,
- zaliczenie samodzielnie stworzonego scenariusza lekcji WOS,
- zaliczenie pracy domowej „Zaplanowanie celów do wybranej lekcji WOS w gimnazjum”.
Literatura
- J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2012
– Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, Warszawa 2004
– Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa (wiele wydań)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: