Spec. nauczyciel., Emisja głosu, ćwiczenia 3104-2SNPEGC
Warsztat przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących głosem w szczególnie trudnych warunkach. Uczestnictwo w zajęciach ma uzmysłowić konieczność ciągłej pracy nad głosem – podstawowym narzędziem pracy pedagogów. Celem spotkań jest uwrażliwienie na głos postrzegany jako element struktury psychofizycznej człowieka. Koncentrują się one na odkrywaniu niepowtarzalnego, właściwego każdej osobie piękna naturalnego głosu. Zajęcia służą poszerzeniu możliwości wokalnych, zwiększają świadomość ciała, poprawiają technikę mowy i wyrazistość wypowiedzi, kształcą umiejętności w zakresie przezwyciężania złych nawyków emisyjnych oraz ochrony narządów służących jego wydawaniu. Techniki relaksacyjne, praca z ciałem, masaż, śpiew i ruch sprawiają, że głos staje się mocniejszy i dźwięczniejszy. Ćwiczenia mają również charakter terapeutyczny, uczą samoświadomości i samoakceptacji.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Przewidywany zakres tematyczny warsztatu:
1. Uwarunkowania prawne i fizyczne pracy nad głosem.
2. Choroby wynikające ze złego używania głosu.
3. Budowa i działanie krtani.
4. Budowa i działanie aparatu artykulacyjnego.
5. Budowa i powstawanie głosek.
6. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe.
7. Ćwiczenia na wyrazistość artykulacyjną poszczególnych grup spółgłoskowych.
8. Zasady poprawnej i starannej wymowy polskiej w teorii i praktyce.
9. Ocena sprawności własnego aparatu artykulacyjnego oraz przygotowanie artykulatorów do sprawnej pracy z głosem.
10. Podstawowe ćwiczenia autokorekcyjne.
11. Elementy masażu artykulacyjnego
12. Elementy masażu ciała.
13. Przygotowanie ciała do emisji.
14. Techniki oddechowe.
15. Elementy Techniki Alexandra.
16. Ćwiczenia służące koordynacji oddechu z ruchem
17. Ćwiczenia wzmacniające pracę rezonatorów.
18. Ćwiczenia koordynujące oddech, ruch i dźwięk.
19. Wybrane ćwiczenia emisyjne.
20. Kształcenie dykcji.
21. Elementy emisji w śpiewie.
22. Emisja głosu w śpiewie i w tańcu na przykładzie ludowych pieśni ukraińskich.
23. Elementy autoprezentacji.
24. Elementy retoryki funkcjonalnej.
25. Występy emisyjne przed kamerą.
26. Indywidualne konsultacje emisyjne.
Szczegółowy program spotkań w semestrze zimowym roku akademickiego 2010/2011
3 października 2010 r.*
Uwarunkowania prawne i fizyczne pracy nad głosem. Choroby wynikające ze złego używania głosu. Budowa i działanie krtani. Budowa i działanie aparatu artykulacyjnego.
Ocena sprawności własnego aparatu artykulacyjnego oraz przygotowanie artykulatorów do sprawnej pracy z głosem. Podstawowe ćwiczenia autokorekcyjne. Masaż artykulacyjny.
Wprowadzenie do emisji. Wprowadzenie prawidłowej pozycji emisyjnej.
Elementy autoprezentacji.
17 października 2010 r.
Fonetyczne podstawy emisji głosu. Budowa i powstawanie głosek. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe. Ćwiczenia na wyrazistość artykulacyjną poszczególnych grup spółgłoskowych. Łamańce językowe. Wierszyki „logopedyczne”. Elementarne ćwiczenia dykcyjne. Ćwiczenia w kształceniu dykcji. Czytanie z korkiem. Mówienie do mikrofonu – podstawowe zasady i ćwiczenia.
7 listopada2010 r.
Wybrane techniki relaksacyjne. Elementy masażu. Automasaż. Elementy techniki Aleksandra. Kształtowanie ruchu w rozluźnionym ciele. Praca nad głoskami języka polskiego. Indywidualne konsultacje emisyjne.
28 listopada 2010 r.
Wybrane techniki oddechowe. Wprowadzenie i kształtowanie długiej frazy wydechowej. Nauka i ćwiczenie oddychania przeponą. „Motyl oddechowy”. Koordynacja oddechu i ruchu. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej.
12 grudnia 2010 r.
Trening muzyczno-emisyjny. Ćwiczenia koordynujące oddech, ruch i dźwięk. „Motyl z dźwiękiem”. Wybrane ćwiczenia i zabawy emisyjne. Ćwiczenia emisyjne indywidualne, w parach i grupowe.
Nagrania emisyjne wszystkich Uczestników zarejestrowane przy pomocy kamery.
9 stycznia 2010 r.
Rezonans. Ćwiczenia emisyjne. Impostacja głosu. Ćwiczenia wzmacniające pracę rezonatorów. Ćwiczenia indywidualne, w parach i w grupie.
Emisja w śpiewie. Wybrane ćwiczenia emisji w śpiewie. Wybrane sposoby szkolenia wokalnego. Szkolenie emisji w śpiewie grupowe i indywidualne (dla chętnych).
Indywidualne konsultacje emisyjne.
23 stycznia 2010 r.
Emisja głosu w śpiewie i w tańcu na przykładzie wybranych ludowych pieśni ukraińskich.
Elementy retoryki funkcjonalnej (krótkie publiczne wystąpienia emisyjne Uczestników warsztatu).
Jaki jest mój głos?- samoocena, podsumowanie i refleksje.
Ankieta ewaluacyjna.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w warsztatach.
Uwagi: Są to zajęcia w głównej mierze ruchowe, zaleca się więc przynoszenie wygodnego stroju, miękkiego obuwia, a także karimaty.
Literatura
1. J. D.Bednarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002.
2. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, red. M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006.
3. K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
4. Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M.Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.
5. A. Łastik, Poznaj swój głos, Warszawa 2002.
6. M.Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
7. D.Ostaszewska, J.Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000.
8. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003.
9. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2007.
10. B.Wierzchowska, Wymowa polska, Warszawa 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: