Sztuka książki 3103-NEDY6-2
Przedmiotem I części zajęć jest prezentacja książki jako przedmiotu sztuki w perspektywie historycznej. Poruszane są następujące zagadnienia: 1. Kształtowanie kanonu estetycznego. Zakres sztuki książki. Sztuka książki a sztuka pisania i sztuka drukarska. Relacje między sztuką a techniką; 2. Kierunki i stan badań w zakresie sztuki książki. 3. Budowa książki / Okładka. 4. Format książki, materiał pisarski, układ na stronie, złoty podział, karta tytułowa. 5. Liternictwo. 6. Zdobnictwo rękopisów i druków / ilustracje. 7. Estetyka książki w konkretnym okresie historycznym (średniowiecze-XIX w.). 8. Piękna książka w Europie i Polsce.
Część 2: Typografia współczesnej książki. Książka artystyczna ? pojęcie i definiowanie terminu. Twórcy książki awangardowej i artystycznej na świecie i w Polsce. Okładka, obwoluta, karty tytułowe jako wyróżniki książki współczesnej. Znaczenie ilustracji dla estetyki współczesnej książki. Sztuka książki dla dzieci i młodzieży. Charakterystyka współczesnych wydawnictw edytorsko doskonałych. Estetyka książki hipertekstowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - efekty kierunkowe:
- Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii.
- Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu bibliologii i informatologii.
- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
- Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą bibliologię i informatologię.
- Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych będących punktem odniesienia dla badań i praktyki bibliotecznej i informacyjnej.
Umiejętności - efekty kierunkowe
- Posiada pogłębione umiejętności badawcze , obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów , dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych , właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa.
- Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji.
- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów informacyjnych w świetle wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym.
- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania , z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w zakresie bibliologii i informatologii.
- Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o różnych typach dokumentów na podstawie wiedzy naukowej z zakresu bibliologii i informatologii oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach.
- Potrafi popularyzować wiedzę o bibliotekach i placówkach informacji oraz ich zasobach i usługach.
Kompetencje społeczne - efekty kierunkowe.
- Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego regionu, kraju, Europy.
- Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym , interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami.
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.
Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów).
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.
Część I i II:
1. obecność na zajęciach (dozwolone maks. 1 nieobecność w cz. I i II).
2. aktywność
3. śródsemestralny pisemny test kontrolny
4. praca pisemna.
Literatura
CZĘŚĆ 1: Chojecka E., Stan badań nad historią sztuki książki w Polsce. Uwagi o metodzie, ?Studia o Książce? 12 (1982), s. 19-32. Heckermann D., Stan badań nad ilustracją polskiej książki drukowanej, ?Rocznik BN? 1 (1965), s. 370-407. Lenart B., Piękna książka, Wilno 1928. Staniszewski Z., Estetyka polskiego druku książkowego XVIII w., ?Ze Skarbca Kultury? 12 (1960), s. 126-164. Średniowieczna książka rękopiśmienna jako dzieło sztuki, Gniezno 1993. Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1967. Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972. Wilder H., Grafika, drzeworyt, litografia. Wskazówki dla bibliotekarzy i miłośników sztuki, Lwów 1922. Wojeński J., Technika liternictwa, Warszawa 1976. Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo, Wrocław 1986 oraz literatura do poszczególnych zajęć.
CZĘŚĆ 2:
Ambrose G., Harris P., Layout- zasady, kompozycja, zastosowanie. Warszawa 2008;
Ambrose G., Harris P., Typografia. Warszawa 2008.; Artyści polskiej książki. 50 lat konkursu PTWK. Warszawa 2009;
Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii. Kraków 2008;
Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002;
Dunin J., Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX i XX wieku. Łódź 1982;
Erber Cz., Z zagadnień architektoniki książki: układ symultaniczny, Kielce 1982;
Estetyka wirtualności, red. Michał Ostrowicki, Kraków 2005;
Górski K., Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa 1956;
Hochuli J., Projektowanie książki w Szwajcarii. Kraków 1995;
Hordyński P., Czy istnieje książka artystyczna?, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 363-378.
Komza M., Bibliolog wobec nowych zjawisk w sztuce książki. „Studia Bibliologiczne” 2008, s.29-41;
Książka szkolna: opracowanie i edytorstwo, Warszawa 1978-;
Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk 2011.
Repucho E., Fanaberie i pasje: edycje bibliofilskie i druki ozdobne Biblioteki Narodowej w Warszawie, Warszawa 2006;
Rypson P., Polska książka awangardowa i artystyczna 1919-1992. Warszawa 1992;
Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390
Sztuka książki: historia, teoria, praktyka, red. Małgorzata Komza, Wrocław 2003
Tomaszewski A., Zapiski książkoroba. Warszawa 2006,
Tschichold J., Nowa typografia. Łódź 2011;
W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komza, E. Jabłońska-Stefanowicz, E. Repucho , Wrocław 2012)
Wiercińska Janina, Sztuka i książka, Warszawa 1986
Z książką przez wieki, red. Antoni Krawczyk, Lublin 2002;
Zeegen L./Crush, Twórcze ilustrowanie. Warszawa 2005;
Zmiana pola widzenia: druk nowoczesny i awangarda, red. nauk. P. Kurc-Maj. Muzeum Sztuki, Łódź 2014.
2+3D grafika plus produkt. Kwartalnik projektowy. 2001-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: