Wstęp do edytorstwa 3103-NEDY10-1
Struktura książki. Normy.
Cechy bibliograficzne i piśmiennicze książki.
Struktura wydawnictwa. Podstawowe pojęcia.
Liczenie objętości książki.
Przygotowanie tekstów.
Korekta tekstów.
Kształtowanie formy wydawniczej książki.
System miar typograficznych.
Pismo, klasyfikacje pism drukarskich.
Zasady składania i założenia typograficzne.
Czytelność druku.
Ocena jakości publikacji książkowych (analiza typograficzna na wybranych przykładach).
Rodzaje druku.
Materiał ilustracyjny.
Teoria barw.
Rodzaje i właściwości papieru drukowego.
Współczesne oprawy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, potrafi ją twórczo rozwijać i wykorzystywać w zakresie bibliologii i informatologii; Ma uporządkowaną , pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej innych niż kierunkowe; Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii;
Umiejętności: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych; Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową; Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym
Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym , interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami;
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.
Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów).
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.
Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie testu obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć. (Zaliczenie na ocenę po pierwszym semestrze, egzamin pisemny po drugim semestrze)
Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.
Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej dwie nieobecności).
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Ambrose G., Harris P.: Layout- zasad, kompozycja, zastosowanie. Warszawa 2008.
Ambrose G., Harris P.: Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010
Ambrose G., Harris P.: Typografia. Warszawa 2008.
Baines P., Haslam A.: Pismo i typografia. Warszawa 2010.
Bringhurst R.: Elementarz stylu w typografii. Kraków 2008.
Chwałowski R.: Typografia typowej książki. Gliwice 2002.
Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, tłum. Cz. Tomaszewska. Warszawa 2015.
Hochuli J.: Detal w typografii. Kraków 2009.
Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta. Kraków 2012.
Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390.
Szydłowska A., Misiak M., Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015.
Tomaszewski A.: Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów. Warszawa 2011.
Tschichold J.: Nowa Typografia. Łódź 2011.
Willberg H.P., Forssman F.: Pierwsza pomoc w typografii. Gdańsk 2005.
Lektury uzupełniające:
Felici J.: Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu. Gdańsk 2006.
Gaziński E.: Liternictwo. Poznań 1998.
Harrower T. „Podręcznik projektanta gazet”, Ex Press 2006.
Gieysztor Aleksander: Zarys dziejów pisma łacińskiego. Warszawa 1979.
Noordzij G., Kreska : teoria pisma ; przeł. Magdalena Komorowska, Kraków 2014;
Lenk K.: Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk 2011.
Malinowska T., Syta L.: Redagowanie techniczne książki. Warszawa 1981.
Marszałek L.: Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa. Warszawa 1988.
Osuchowska B.: Poradnik autora, tłumacza i redaktora. Warszawa 2005.
Poligrafia: procesy i technika / J. Panák [et al. ; tł. D. Paciukanis, T. Piotrowska-Małek, M. Sulima]. Warszawa 2005.
Richaudeau F. : Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej. Warszawa 1997.
Szanto T., Pismo i styl. Wrocław 1986.
Tomaszewski A.: Leksykon pism drukarskich. Warszawa 1996.
Tomaszewski R.: Druki i druczki. Toruń 1987.
Trzaska F.: Poradnik redaktora. Warszawa 1976.
Tschichold J., Nowa typografia. Łódź 2011;
Tyczkowski K.: Lettera Magica – przewodnik po sztuce typografii. Łódź 2005.
W poszukiwaniu odpowiedniej formy: rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: