Historia bibliografii 3103-N2398
Biblioteka Aleksandryjska i dokonania Kallimacha z Cyreny na polu bibliografii i katalogów aleksandryjskich - pinakes. Dziejowa rola Biblioteki Aleksandryjskiej jko jedności wiadomości pośredniej (pinakes) i bezpośredniej - zbiory biblioteczne
Początki bibliografii w Polsce. Rola Szymona Starowolskiego i jego Hekatontas, bibliografie Dylągowskiego, dokonania Łasickiego. Wielka postać Konrada Gesnera. Dokonania bibliografów pomorskich: Hoppius i Brawn. Znaczenie dokonań F. Bentkowskiego, A. Jochera, M. H. Juszyńskiego.
Dokonania Korbuta na polu bibliografii literackiej. Estreicherów - cztery serie Bibliografii Polskiej. Reedycja Bibliografii Polskiej. Bibliografia narodowa XX wieku (kontynuacja Estreichera). Estreicher w Internecie. System MARC 21. Bibliografia bibliografii i jej rola w ogólnym systemie informowania Początki bibliografii drugiego stopnia w Polsce i na świecie. Dokonania W. Hahna, H. Sawoniaka, M. B. Bieńkowej i B. Eichlerowej. Bieżąca bibliografia bibliografii w Polsce i na świecie. Dokonania J. Petzholdta, G. Schneidera, Th. Bestermana, L-N. Malcles. Bibliografia osobowa. Nietypowe formy bibliografii: inkunabuły, drukowane katalogi, bibliografia wydawnictw podziemnych. P Bibliografia Inkunabułów. Inkunabuły w Internecie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K1A_U5
Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K1A_W4
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliografii, bibliologii i informatologii
K1A_W6
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliografii, bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
UMIEJĘTNOŚCI
K1A_U1
Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł, zwłaszcza bibliograficznych i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników
K1A_U5
Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliograficznych a także bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1A_K1
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i stałego uzupełniania i administrowania swą wiedzą
K1A_K6
Uczestniczy w życiu kulturalnym i naukowym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istniejącym zasobem bibliograficznym informatorów analogowych i cyfrowych (on-line) z punktu widzenia użyteczności w procesie wyszukiwania informacji różnych dziedzin i zagadnień. Naczelną dewizą zajęć jest: dotarcie w jak najszybszym czasie do maksymalnie pełnej informacji a także wypracowanie swojej własnej indywidualnej drogi wyszukiwawczej. Znalezioną informację opisać i przetworzyć do postaci przyjaznej dla użytkownika. Nacisk jest kładziony na analogowe źródła informacji i ich implementację internetową. Jaka bibliografia taki był kiedyś poziom kultury i nauki
Kryteria oceniania
Studenci obowiązani będą do pracy na materiałach źródłowych, którymi są same bibliografie jak i wypowiedzi ich twórców. Ważnym elementem kursu będą analizy biografii słynnych postaci bibliograficznych. Predyspozycji ich do pracy bibliograficznej.
Każdy student obowiązany będzie do regularnego uczestnictwa na ćwiczeniach, przygotować prezentacje, przejawiać inicjatywę w toku wykładu. Ważna rolę w wysokości oceny będzie przygotowanie się do zaliczenia lektor.
Literatura
1. Czekajewska-Jedrusik, Anna. Teoretyczne problemy bibliografii współczesnej: (wybór tekstów z literatury obcej). Warszawa: Wydaw-a Uniwersytetu Warszawskiego, 1977.
2. Korpała, Józef. Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1969.
3. ———. Karol Estreicher (st.) twórca „Bibliografii polskiej”. Wroclaw: Ossolineum, 1980.
4. Litwiniuk, Piotr. Wybór zródel do nauki historii bibliografii: [materiały pomocnicze dla studentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej]. Wrocław: Wydawn. Uniwersytetu Wrocławskiego, 1979.
5. Starowolski, Szymon. Setnik pisarzów polskich albo pochwały i zwoty stu najznakomitszych pisarzów polskich. Kraków: Wydawn. Literackie, 1970.
6. Żydanowicz, Zofia. Bibliografie narodowe bieżące; przewodnik. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1973.
7. Báez, F., & Mac, A. A. J. (2008). A universal history of the destruction of books: From ancient Sumer to modern Iraq. New York: Atlas & Co.
8. Bernhard, M. L., & Instytut Archeologii (Kraków). (1977). Starożytna Aleksandria w badaniach polskich: Materiały sesji nauk. zorganizowanej przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Kraków, 8 - 9 kwietnia 1975 r. Warszawa: Państwowe Wydawn. Nauk.
9. Blum, R. (2011). Kallimachos: The alexandrian library and the origins of bibliography. Madison: Univ Of Wisconsin Press.
10. Blum, R. (1983). Die Literaturverzeichnung im Altertum und Mittelalter: Versuch einer Geschichte der Biobibliographie von den Anfängen bis zum Beginn der Neuzeit. Frankfurt am Main: Buchhändler-Vereinigung.
11. Blum, R. (1991). Kallimachos: The Alexandrian Library and the origins of bibliography. Madison, Wis: University of Wisconsin Press.
12. Canfora, L. (1989). The vanished library. Berkeley: University of California Press.
13. Casson, L. (2001). Libraries in the ancient world. New Haven: Yale University Press.
14. Hoepfner, W. (2002). Antike Bibliotheken. Mainz: Von Zabern.
15. Manteuffel, J., & Siemiątkowski, W. (1937). Ksia̜żka w starożytności. Lwów: Państwowe wydawnictwo ksia̜żek szkolnych.
16. Parsons, E. A. (1952). The Alexandrian Library: Glory of the hellenic world : its glory, antiquities, and destructions. Amsterdam [etc.: The Elsevier Press.
17. Pfeiffer, R. (1968). History of classical scholarship from the beginnings to the end of the Hellenistic age. Oxford: Clarendon P.
18. Reynolds, L. D., Wilson, N. G., & Majewski, P. (2008). Skrybowie i uczeni: O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
19. Reynolds, L. D., & Wilson, N. G. (1974). Scribes and scholars: A guide to the transmission of Greek and Latin literature. Oxford: Clarendon Press.
20. SCHMIDT, F. (1922). Die Pinakes des Kallimachos. Pp. 106. 1922.
21. Shubert, S. B. (January 01, 1993). The oriental origins of the Alexandrian library. Libri. -- V. 42, No. 2 (1993).
22. Sperry, J. A. (January 01, 1958). EGYPTIAN LIBRARIES: A SURVEY OF THE EVIDENCE. Libri, 7, 145-155.
23. Świderkówna, A. (1959). Kiedy piaski egipskie przemówiły po grecku. Warszawa: Wiedza Powszechna.
24. Vogler, V. H. (1670). Introductio universalis in notitiam cuiusunque generis bonorum scriptorum. Helmestadii: H. Muller.
25. von, G. M.-L. (January 01, 1976). Neueste Deutsche Forschung zur Geschichte der Bibliotheken Alexandreias. A Comment and a Reply. Libri, 26, 1, 84-87.
26. VON, Graberg. Mari.-Luise (January 01, 1974). Neueste deutsche Forschung zur Geschichte der Bibliotheken Alexandreia's (1955--1971). Libri, 24, 4, 277-301.
27. Witkowski, S. (1939). Kleopatra. Lwów: Towarzystwo Naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: