Informacyjne kompetencje zdrowotne 3103-N2395
Celem przedmiotu jest przygotowanie i realizacja projektu badawczego, związanego z potrzebami i zachowaniami informacyjnymi w obszarze zdrowia. Zadaniem grupy jest określenie grupy respondentów, wybór i opracowanie narzędzia badawczego, jego weryfikacja, przeprowadzenie badania, opracowanie wniosków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna podstawową metodologię wykorzystywaną w badaniach instytucji, usług i użytkowników informacji zdrowotnej.
Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z wybranymi innymi dyscyplinami naukowymi, które obejmują swoim badaniem problematykę informacji zdrowotnej.
Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach w zakresie badania zdrowotnych kompetencji informacyjnych.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zdrowotnych kompetencji informacyjnych.
UMIEJĘTNOŚCI
Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację zdrowotną z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych.
Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemó badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na przygotowanie badań dotyczących użytkowania informacji zdrowotnej.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie informacji zdrowotnej.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania , z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w zakresie badania zdrowotnych kompetencji informacyjnych.
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zdrowotnych kompetencji informacyjnych, w języku polskim.
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami (użytkownikami faktycznymi i potencjalnymi informacji zdrowotnej), w języku polskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z ze zdrowotnymi kompetencjami informacyjnymi.
Kryteria oceniania
obecność i aktywny udział w zajęciach
realizacja projektu grupowego
Literatura
- Kisilowska M., Jasiewicz J., Informacja zdrowotna. Oczekiwania i kompetencje polskich użytkowników. Warszawa: WUW, 2013.
- Niedźwiedzka B. Health information literacy as an increasingly important component of health literacy. (Zdrowotne kompetencje informacyjne, jako coraz bardziej ważna składowa kompetencji zdrowotnych). Zdrowie Publiczne 2013, 123, 1; 98-103
- Niedźwiedzka B., Hunskår I. (Red.). Zostań lepszym nauczycielem kompetencji informacyjnych. Wydawnictwo EJB, Kraków 2010.
- Niedźwiedzka B. i in., Zachowania informacyjne Polaków dotyczące zdrowego odżywiania. Wyniki badania EATWELL. "Zdrowie Publiczne i Zarządzanie" 2012 vol. 10 nr 2 s. 57-64.
- Niedźwiedzka B, Słońska Z, Taran Y. Samoocena zdrowotnych kompetencji informacyjnych Polaków w świetle koncepcji samoskuteczności. Analiza wybranych wyników polskiej części Europejskiego Sondażu Kompetencji Zdrowotnych [HLS-EU]. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 2013, 10, 3, 89-95
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: