Tworzenie ontologii 3103-N2348
Istnieją dwa podejścia odnośnie do ontologii: jedno nawiązuje do filozofii, drugie do systemów reprezentacji wiedzy. W mojej rozprawie habilitacyjnej zajmuję się rozumieniem ontologii na gruncie systemów reprezentacji wiedzy.
Ontologia, to hybrydowy system reprezentacji wiedzy. Termin ontologia pojawił się w kontekście reprezentacji wiedzy już w latach sześćdziesiątych XX w badaniach dotyczących modelowania danych. Jednak dopiero w dobie Internetu, który jest gigantycznym zasobem informacyjnym, zyskał szersze zainteresowanie. Ontologia, aby zapewnić jednoznaczność opisu i przekazu wiedzy na temat określonego fragmentu świata rzeczywistego wykorzystuje szereg instrumentów reprezentacji wiedzy, a zwłaszcza kategoryzację i hierarchizację.
Kategoryzacja oznacza zdolność przyporządkowania symbolu występującego w komunikacie do określonej grupy obiektów, które to obiekty posiadają określone cechy, np. „książka” – klasa książek, pojęcie książka (ang. concept). Zestaw tych grup można określić jako zewnętrzny model pojmowania świata.
Hierarchizacja zaś oznacza umiejscowienie określonej klasy w hierarchicznej strukturze. Instancja (czyli konkretne wystąpienie) danej klasy poza oczywistymi charakterystykami wynikającymi z przynależności do klasy posiada także cechy dziedziczone z klas nadrzędnych.
Najczęściej o ontologii mówi się, że jest tzw. "formalną specyfikacją wspólnej warstwy pojęciowej”. Dlatego powstał zamysł, aby warstwa ta, czyli abstrakcyjny model świata stał się wyodrębnionym i sformalizowanym bytem, który mógłby stanowić punkt odniesienia dla stron biorących udział w przekazie informacji/wiedzy. Ontologia jest zatem swoistym metajęzykiem procesu komunikacji.
W ostatnich latach ontologie są tematem szeregu międzynarodowych konferencji, publikacji i projektów badawczych.
Na konkretne potrzeby wąskich dyscyplin a nawet konkretnych zastosowań tworzy się szczegółowe ontologie, które podobnie jak słowniki w języku naturalnym dość dobrze spełniają swoje zadania i pozwalają systemom informatycznym (agentom) „rozumieć” znaczenie używanych terminów np. w treściach dokumentów zwiększając tym samym możliwości wyszukiwawcze samych systemów.
Wśród głównych powodów tworzenia ontologii wymienia się:
• dzielenie się wspólnym rozumieniem ustrukturalizowanej informacji zarówno między ludźmi jak i maszynami (agentami internetowymi),
• umożliwienie wielokrotnego wykorzystania wiedzy z danej dziedziny,
• uczynienie założeń danej dziedziny wiedzy bardziej oczywistymi,
• oddzielenie dziedziny wiedzy od działań operacyjnych w danej dyscyplinie,
• analizowanie danej dziedziny wiedzy.
Celem zajęć jest prezentacja i ocena stanu wiedzy w zakresie ontologii oraz wyniki moich własnych prac w postaci modeli, języków do zapisu ontologii, metodyki tworzenia ontologii i ich zastosowań. Studenci winni posiadać również umiejętność stworzenia dowolnej ontologii w wybranym przez siebie języku.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Umiejętność stworzenia spójnej, niesprzecznej ontologii dotyczącej wybranej przez studenta dziedziny przy wykorzystaniu języka wykorzystującego logiki opisowe (np OWL).
Kryteria oceniania
Teoria dotycząca ontologii 30 % ogólnej oceny.
Gotowy projekt ontologii w języku OWL- 70 % ogólnej oceny
Literatura
Gliński W.:Kwestie metodyczne projektowania ontologii w systemach informacyjnych w: Strategie informatyzacji i zarządzanie wiedzą, str. 201-212, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, r. 2004 (Artykuł)
Gliński W.:Ontologie- próba uporządkowania terminologicznego chaosu (artykuł w pracy zbiorowej) w: Od Informacji Naukowej do Technologii Społeczeństwa Informacyjnego, str. 163-176, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, r. 2005 (Artykuł)
Gliński W.:Języki i narzędzia do tworzenia i wyszukiwania ontologii w kontekście semantycznego Weba w: Od Informacji Naukowej do Technologii Społeczeństwa Informacyjnego, str. 177-198, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, r. 2005 (Artykuł)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: