Ilustracja w książce 3103-N1573
W trakcie zajęć zostaną przedstawione zagadnienia związane z graficzną, wizualną stroną książki od XV do XXI wieku. Zostaną one przedstawione zarówno jednostkowo, jako podlegające przemianom stylistycznym i fukcyjnym elementów graficznych (m.in. winieta, frontyspis, bordiura, inicjał), jak również jako część programu estetyczno-znaczeniowego, który należy analizować w połączeniu z treścią książki, jej przeznaczeniem i odbiorcą.
Wizualna strona książki zostanie przedstawiona w powiązaniu z przemianami w roli i funkcjonowaniu książki, a także z przemianami potrzeb i oczekiwań czytelniczych. Przeanalizowane zostaną rodzaje i gatunki elementów dekoracyjnych druków, rodzaje opraw i wizualne aspekty typografii i zagadnienia koloru.
Omówione zostaną najważniejsze zabytki – arcydzieła sztuki książkowej od późnego średniowiecza po XIX wiek, jak również przykłady wybitnych rozwiązań współczesnych. Zaprezentowani zostaną najważniejśi twórcy grafiki i ilustracji książkowej na przestrzeni wieków.
Osobne zajęcia poświęcone zostaną najstarszym książkom ilustrowanym fotografią oraz książce dziecięcej.
W ramach zajęć omówione zostaną podstawowe techniki graficzne i ilustracyjne w perspektywie historycznej, technicznej i estetycznej, oraz ich zastosowanie w grafice książkowej. Przewidziane są zajęcia z oryginalnymi obiektami : rycinami i książkami.
Omówione zostaną również podstawowe techniki zdobnicze i materiały używane jako elementy składające się na wizualną oprawę książki (m.in. różne rodzaje papieru, pergamin, skóra, kamienie szlachetne, métal,ornamentyka, technika inkrustacji, obróbki skóry i metalu).
Tematyka zajęć znajduje się na pograniczu historii sztuki i historii książki i jako taka dopełni zagadnienia omawiane w ramach kursowych zajęć z tych dziedzin, podporządkowując tym razem wiedzę specyficznej perspektywie badawczej.
Zajęcia przyjmą formę łączącą wykład i dyskusję. Ważną częścią będą również prace studentów w postaci krótkich referatów wygłoszonych w trakcie zajęć i złożonych pisemnie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będze potrafił wskazać i nazwać różne elementy graficzne książki, ocenić ich czas powstania, rolę w cełości programu graficznego książki oraz funkcje, jakie spełniają w odbiorze książki przez czytelnika.
Student będzie potrafił rozpoznać techniki graficzne i ilustracyjne, jak również materiały i techniki dekoracyjne, umiejscowić je w czasie i ocenić ich walory estetyczne.
Student rozwinie umiejętność twórczego i szerokiego myślenia o książce jako o konstrukcie tekstowo-obrazowym.
Student będzie w stanie dyskutować o wizualnej stronie książki i o przemianach i funkcjach ilustracji książkowej z zastosowaniem odpowiedniej terminologii i perspektywy.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będą krótkie prace studenckie, zaprezentowane w formie ustnego referatu oraz pracy pisemnej. Ocenie podlegać będzie przyswojenie zagadnień zaprezentowanych w czasie zajęć, umiejętność twórczego stawiania pytań i formułowania opinii. Na ocenę wpynie również obecność i aktywny udział w zajęciach
Literatura
C. Amstrong, Scenes in a Library: Reading the Photograph in the Book, 1843-1875, Cambridge 1998.
A. Banach, O ilustracji, Kraków 1950.
S. Bann, Parallel Lines, Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, New Haven & London, 2001
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
J. Buchanan-Brown, Early Victorian Illustrated Books. Britain, France and Germany 1820-1860, London, New Castle 2005.
J. Czerniatowicz: Książka grecka, średniowieczna i renesansowa. Wrocław 1976.
S. Dahl: Dzieje książki, Wrocław 1965.
M. W. Driver, The Image in Print. Book illustration in late medieval England and its sources, London 2004.
A. Dzięcioł, Druki emblematyczne jako przekaz barokowej wizji świata i człowieka, (w:) Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, Wrocław 2003.
Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.
G. Gabel, Deutsche Buchkünstler des 20. Jahrhunderts illustrieren deutsche Literatur, Köln 2006.
M. Komza, Powieści ilustrowane fotografiami, (w:) Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, Wrocław 2003, s. 49-66
A. Krejca, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.
U. von Kritter, Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert. Russland – Polen – Tschechien – Slowakei, Köln, Weimar, Wien 1998.
K. Kulpińska, Szata graficzna młodopolskich czasopism literacko-artystycznych, Warszawa 2005.
B. Peppin, L. Micklethwait, Book illustrators of the Twentieth Century, New York 1984.
P. Rypson, Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000.
J. Sowiński, Ilustracja drzeworytnicza jako forma nobilitacji książki polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym, (w:) Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, Wrocław 2003.
M. Twyman, Early Lithographed Books, London 1990.
G. Wakeman, Nineteenth Century Illustration, Loughborough 1970.
K. K. Walther, Lexikon der Buchkunst und Bibliophilie, Leipzig 1987.
J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik encyklopedyczny, Wrocław 1982.
Strony inernetowe:
Koopman Collection, książka XX wieku: http://www.kb.nl/bc/koopman/index-en.html
Bibliografia skompletowana przez francuską Bibliotekę Narodową: http://www.bnf.fr/documents/biblio_image_livre.pdf
Dawne oprawy w Krakowie: http://www.wsp.krakow.pl/whk/konkurs/krakow.html
Wystawa wirtualna o historii książki na stronie francuskiej Biblioteki Narodowej: http://classes.bnf.fr/livre/
Baza opraw biblioteki Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk: http://www.biblioteka.ptpn.poznan.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: