Zagadnienia wydawnicze i księgarskie - ćwiczenia 3103-N1208-2c
Ćwiczenia mają na celu zatkniecie studentów z najważniejszymi aspektami funkcjonowania polskiego RYNKU książki.
Na wstępie studenci otrzymują bogatą wiedze dot. branżowych źródeł informacji, pozwalającą na zaspokajanie ew. przyszłych potrzeb informacyjnych w tej dziedzinie)
W trakcie dalszych zajęć studenci mają możność zetknięcia się z najważniejszymi zjawiskami we współczesnym ruchu wydawniczym (np. zmniejszenie zainteresowania publiczności tradycyjną książką, publikowanie elektroniczne, polaryzacja ruchu wydawniczego – konsolidacja dużych wydawnictw, a jednocześnie powstawanie plejady małych firm niezależnych, zastosowanie internetu do działań handlowych i promocyjnych etc.).
Szczególny nacisk podczas zajęć kładziony jest na zagadnienia marketingu na rynku książki
Dyskutowane są także klasyczne problemy handlu księgarskiego detalicznego (np. cena zbytu vs cena katalogowa) jak również te,, które są stosunkowo nowe (np. sieci księgarskie vs. niezależne księgarnie). Na zajęciach prezentowane są także zagadnienia handlu hurtowego (np. zmiana tradycyjnego konceptu hurtu księgarskiego w strone modelu dystrybucyjnego).
Podczas ćwiczeń dyskutowane są również zagadnienia natury bardziej ogólne: rola państwa w biznesie ksiązkowym ( czy książka i podmioty związane z jej obrotem powinny cieszyć się szczególną opieką państwa – ulgi, dopłaty, specjalne ustawy jak J. Langa etc.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci po zajęciach powinni:
- znać, umieć wykorzystać i ocenić podstawowe źródła informacji związane z rynkiem książki w Polsce,
- znać najważniejsze, uwarunkowania i zjawiska związane z funkcjonowaniem współczesnego rodzimego rynku książki (związane z ruchem, wydawniczym, księgarstwem detalicznym i hurtowym),
-znać najważniejsze dane statystyczne opisujące rynek książki
- znać najważniejsze podmioty prowadzące działalność na rynku książki.
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach (ochotnicze referaty); 10%
- test końcowy (90%)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Wybierane corocznie (aktualne) materiały z czasopiśmiennictwa dedykowanego rynkowi książki w Polsce czyli z czasopism:
1. „Książki Magazyn Literacki”
2. „Wydawca”
3. „Biblioteka Analiz”
4. „Wiadomości Księgarskie”
5. „Notes Wydawniczy”
- Bieżący rocznik „Ruch wydawniczy w liczbach”;
- Bieżąca edycja Reportu Łukasza Gołębiewskiego Rynek Książki w Polsce;
- Alison Baverstock, Are books different?: marketing in the book trade, London 1997 (fragmenty)
- Kuba Frołow, Public Relations na rynku książki, Warszawa, 2007
- Kuba Frołow, Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006
- Łukasz Gołebiewski No future book, Warszawa, 2008
- Marek Tobera, Marketing mix 4p. na polskim rynku książki.
Z Badań Nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi: Studia I Materiały, Tom Spec. r. 2004, str. 161-184
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: