Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji - ćwiczenia 3103-N1103-1c
WYKŁAD - tematy: 1) Systematyka nauki o książce. Subdyscypliny księgoznawcze. Bibliologia a nauki pomocnicze historii. 2) Podstawowe problemy badawcze. Miejsce nauki o książce wśród dyscyplin akademickich. 3) Od bibliografii do bibliologii - ewolucja dyscypliny. Pionierzy nauki o książce za granicą i w Polsce. Kształcenie bibliotekarzy na poziomie akademickim - model absolwenta. Placówki akademickiego kształcenia bibliotekarzy w Polsce. 4) Podstawowa terminologia dotycząca budowy i kompozycji książki z etymologicznego punktu widzenia. Leksykografia bibliologiczna. Polskie i obce słowniki, encyklopedie i leksykony z dziedziny bibliologii. 5) Czasopisma z zakresu nauki o książce, bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Podstawowe bibliografie i słowniki biograficzne. 6) Typologia bibliotek. Ogólnokrajowa sieć biblioteczna. Sieci biblioteczne w Polsce w statystyce. 7) Biblioteka Narodowa jako centralna biblioteka państwa - jej historia, działalność i najważniejsze publikacje. 9) Polskie prawo biblioteczne. Zapisy ustawy o bibliotekach. Prawo o egzemplarzu obowiązkowym. Przepisy dotyczące Narodowego Zasobu Bibliotecznego.
ĆWICZENIA - tematy: Bibliologia wobec innych nauk - dyskusja nt. umiejscowienia studiów bibliologicznych w strukturze wyższej uczelni – na wybranych przykładach. Kanoniczne teksty pionierów bibliologii – dyskusja po lekturze fragmentów „Bibliograficznych ksiąg dwoje” J. Lelewela. Hasło ”Library without walls” – chwyt marketingowy czy realna przyszłość bibliotek? Budowa i kompozycja typowej książki – wyjaśnienie etymologii terminów odnoszących się do elementów budowy i kompozycji książki. Próba odpowiedzi na pytanie, czy uniwersalna typologia dokumentów jest możliwa do sformułowania – dyskusja na temat różnych podziałów dokumentów i możliwych do zastosowania kryteriów podziału. Dyskusja po lekturze eseju U. Eco „O bibliotece” – propozycje rozwiązań dla modelu idealnej biblioteki. Dyskusja o zawodzie bibliotekarza na podstawie „Praw Ranganathana” i „Kodeksu etyki bibliotekarza i pracownika informacji”. Dyskusja o możliwości i celowości łączenia bibliotek publicznych ze szkolnymi. Dyskusja o możliwych i pożądanych zmianach w przepisach prawnych dotyczących bibliotek.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów, bibliotek i instytucji informacyjnych. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zającach oraz pozytywny wynik kolokwium końcowego.
Literatura
Bibliotekarstwo, pod red. Anny Tokarskiej, Warszawa 2014.
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005 .
Fercz J., Niemczykowa A., Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej. Warszawa 2001.
Gmiterek G., Biblioteka 2.0, Warszawa 2012
Grygrowski D., Prawo autorskie w kontekście funkcjonowania bibliotek cyfrowych, [w:] Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy , pod red. Michała Zająca, Elżbiety Barbary Zybert, Warszawa 2007, s. 154-176.
Informacja naukowa: rozwój, metody, organizacja = Information science: development, methods, organisation, pod red. Zbigniewa Żmigrodzkiego oraz Wiesława Babika i Diany Pietruch-Reizes, Warszawa 2006.
Kisilowska M., Biblioteka w sieci - sieć w bibliotece , wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa, Warszawa , 2010.
Sordylowa B.: Wzajemne relacje między dyscyplinami: informacja naukowa, bibliologia, bibliotekoznawstwo. "Przegląd Biblioteczny" 1989 z. 4 s. 309-315.
Urban B., Wpływ kompetencji pracowników na wizerunek biblioteki naukowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie”, nr 10 (2008), s. 139-157.
Zybert E. B., Działalność bibliotek publicznych na rzecz specjalnych kategorii użytkowników, „Bibliotekarz” 1996 nr 1 s. 11-15.
Lista lektur może ulec rozszerzeniu w czasie realizacji przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: