Antropologia sztuki Oceanii 3102-XASO
1. Czym jest sztuka?
a. Przegląd teoretycznych spekulacji nad naturą ?sztuki?
b. "Sztuka prymitywna" - co jest "prymitywne" w sztuce prymitywnej
2. Sztuka Oceanii - czego możemy się spodziewać w zbiorach muzealnych Warszawy, Londynu, Paryża czy Nowego Yorku
a. Melanezja: Nowa Gwinea, Vanuatu
b. Polinezja: Nowa Zelandia
c. Australia: kultura aborygeńska
3. Sztuka Oceanii - czego nie znajdziemy pod tym hasłem w muzeach świata
a. dekoracja ciała
b. poezja erotyczna, metaforyka i metonimia języków szczepowych
c. humor, ironia w codziennej komunikacji
d. produkcja i rola biżuterii
e. rytuał jako "bogaty tekst" kulturowej wyobraźni
f. reakcje na akulturyzację europejską/globalizację (kulty cargo, chrystianizacja)
4. Malunki naskalne, sztuka paleolityczna: wybrane przykłady ciągłości kulturowej
a. Australia
b. Melanezja
5. Sztuka społeczeństw aborygeńskich jako odzwierciedlenie zmian kulturowych
6. Muzealnictwo i międzynarodowy rynek sztuki prymitywnej
7. Prawa autorskie w sztuce prymitywnej
Zaliczenia:
Osoby zainteresowane tematem omawianym na zajęciach mogą przedstawić do oceny esej (około 1500-2000 słow.) na jeden z tematów podanych przez Wykładowcę.
Literatura (w języku angielskim) dotycząca wykładów będzie przedstawiona studentom w formie zbioru artykułów zdeponowanych w bibliotece wydziałowej. Wykaz literatury w języku polskim podany będzie w późniejszym okresie.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Bühler, A. Barrow, T. Mountford, C. P. 1989. Sztuka Oceanii i Australii. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Barrow, T. 1978. Maori art of New Zealand. Paris: The Unesco Press ; Sydney : A.H.&A.W.Reed.
Bakke, M. (red.) 2004. Estetyka Aborygenów : antologia. Kraków.
Bednarowicz, Ryszard. 2004. Sztuka Aborygenów. Poznań: Galeriar
Berger, J. 2006 [1987]. O patrzeniu. Warszawa : Fundacja Aletheia.
Berndt R. M. and Berndt C. H. 1954. The first Australians. Sydney : Ure Smith Publication.
Borofsky, R. 1987 Making history: Papuan and anthropological construction of knowledge. Cambridge : Cambridge University Press.
Campbell*, S. 2002. The art of Kula. Oxford : Berg ; New York.
Coppet de, Da. and Iteanu, A.. 1995. Cosmos and Society in Oceania, Oxford: Berg; Washington, D.C.
Dul, R. A. 2000. Epoka snu - przebudzenie? : Symbole i sztuka pierwotnych mieszkańców Australii. Warszawa.
Eagleton, T. 1990. The Ideology of the Aesthetic, Basil Blackwell.
Edwards, W.H. (ed) 1987. Traditional Aboriginal Society, A Reader, Macmillan Australia.
Firth, R. 1973. Symbols, Public and Private. Allen and Unwin Ltd, London.
Forge, A. (ed) 1973. Primitive Art and Society, Oxford University Press, New York.
Geary, Christraud M. 2006. From the South Seas, Oceanic Art in the Teel Collection. Museum of Fine Arts, Boston.
Hirsch, E. 1995. The "Holding Together" of Ritual: Ancestriality and Achievement in the Papuan Highlands. In Cosmos and society in Oceania.
Hooper, S. 2006. Pacific Encounters, Art and Divinity in Polynesia 1760-1860. University of Hawai?i Press, Honolulu.
Hogbin, I. 1973. Anthropology in Papua New Guinea, Melbourne University Press.
Huxley, F. 1971. Review, Princess Pignatelli and the Stone Age Hageners, Ink, no. 13, p.17.
Knappert, Jan. 2001. Mitologia Pacyfiku. Poznań.
Kowalak, Władysław SVD. 1983. Kulty cargo na Nowej Gwinei, Warszawa.
Lakoff, G. and Johnson, M. 1980. Metaphors We Live By, The University of Chicago Press, Chicago and London.
Layton, R. 1991.The Anthropology of Art. Cambridge University Press.
Leenhardt, M. 1983. Do kamo. Mit i osoba w świecie melanezyjskim. Antyk - Marek Derewiecki.
Lockwood, D. 1969. Ja, Australijczyk. Warszawa.
Malinowski, B. 2003. Tubylcy Mailu : oraz inne szkice o kulturze Australii i wysp Pacyfiku. Warszawa.
Mead, M. 1928. Coming of Age in Samoa. Pelican Book.
Mudrooroo, 1997. Mitologia Aborygenów. Poznań.
Meyer*, A. J. .P. 1995. Oceanic art. Köln.
Neich, R. 2001. Carved Histories. Auckland University Press.
Poignant*, R. 2004. Professional savages: captive lives and western spectacle. Sydney.
Rose*, F. 1973. Pierwotni mieszkańcy Australii. Warszawa.
Rowley*, C.D. 1976. The Remote Aborigines. Harmondsworth Penguin Books.
Rubczyńska B. 2005. Magiczne dźwięki : instrumenty muzyczne ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Warszawa.
Sahlins*, M. 2006. Wyspy historii.. wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego ? Kraków.
Sillitoe*, P. 2000. Social change in Melanesia : Development and history. Cambridge.
Smith, J. Z. 1987. To take place : toward theory in ritual. Chicago.
Thomas, N. 1995. Oceanic Art, Thames and Hudson.
Whitehead, H. 1986. The varieties of fertility cultism in New Gunea: part 1 in American Ethnologist Vol. 13, No. 2, pp. 271-289
Toren, C. 1995. Cosmogonic Aspects of Desire and Compassion in Fiji. In D. Coppet & I. Iteanu(eds) Cosmos and society in Oceania.
Strathern, A. and M. 1971. Self-decoration in Mount Hagen. London: Duckworth.
Strathern, A. 19975a. Why is Shame on the Skin?, Ethnology, vol.14, pp.347-356.
Strathern, Andrew. 1974. Melpa Amb Kenan, Courting Songs of the Melpa people.. Port Moresby: Institute of Papua New Guniea Studies.
Strathern, A. 1970. The Female and Male Spirits Cults in Mount Hagen. Man, n.s. vol.5.pp. 571-585.
Strathern, M. 1979. The Self in Self-Decoration, Oceania, XLIX, no 4.
Wagner, R. 1986. Symbols that stand for themselves. The University of Chicago Press, Chicago and London.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: