- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do antropologii symbolicznej (kurs internetowy) 3102-WAS-OG
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:
http://kampus.uw.edu.pl
Warunki zaliczenia - Zaliczenie pisemne (test) w sali na koniec kursu; po każdym zakończonym temacie krótki test w Internecie oraz zadanie lub dyskusja.
Uczestnicy kursu otrzymują co tydzień do przeczytania jeden lub dwa przystępne teksty (w sumie nie więcej niż 20 stron każdy), często autorstwa prowadzącego zajęcia; ich znajomość i zrozumienie będą sprawdzane w cotygodniowych testach oraz w swobodnych dyskusjach (z reguły nieobowiązkowych, ale premiowanych wyższą oceną). Teksty te dają ogólną charakterystykę tych elementów kultury w różnych społecznościach tradycyjnych (w tym w polskiej kulturze ludowej), które mają charakter symboliczny, rytualny, są wyrazem myślenia mityczno-magicznego. Rozpoczynamy od ogólnego pytania: o czym mówią mity początku – a mówią przecież o zasadniczych przejściach i zmianach ludzkiej kondycji. Wnikliwiej zostanie przedstawiona kluczowa postać trikstera (mity indiańskie), dziś często przenoszona do kultury popularnej. Kolejna kwestia to mityczno-magiczne ujmowanie czasu i przestrzeni, jakie ujawnia się w wierzeniach i działaniach obrzędowych (na materiale z badań etnograficznych autora w krajach Azji Centralnej, ale też z polskiej kultury ludowej). Kwestie rytuałów będą kontynuowane przy omawianiu symboliki praktyk świątecznych oraz tzw. obrzędów przejścia. Sporo uwagi poświęcimy tym szczególnym obrzędom, które mają charakter transgresywny (karnawały, obrzędowe naruszenia, rozpasanie), szukając ich sensów symbolicznych i społecznych. Związek z problematyką transgresji ma też szamanizm, omawiany w oparciu o badania autora na Syberii. Zajmiemy się też zagadnieniem tabu i zakazu magiczno-religijnego jako zjawiskiem związanym z podziałem rzeczywistości na sacrum i profanum.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci:
- mają podstawową wiedzę na temat struktury myśli mitycznej, związków mitów z symboliką świąt;
- potrafią odnieść współczesne zjawiska kulturowe do tradycyjnych wierzeń
Kryteria oceniania
Po każdym temacie - test lub punktowana dyskusja, dodatkowe punkty za aktywność. Zaliczenie pisemne (test) w sali na koniec kursu.
Literatura
Uczestnicy kursu otrzymują na platformie COME co tydzień do przeczytania jeden lub dwa przystępne teksty (w sumie nie więcej niż 20 stron), często autorstwa prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: