Seminarium magisterskie. Polityka, media, nowe ruchy społeczne (semestr 2) 3102-SMAS2
W drugim semestrze studenci problematyzują zadeklarowany wcześniej temat badań. Prowadzący i grupa seminaryjna doradzają lektury dostarczające pojęć umożliwiających postawienie pytania badawczego oraz wyznaczających stan badań nad tym problemem. Magistranci poszukując zaplecza teoretycznego powinni korzystać z aktualnych słowników i encyklopedii antropologicznych; zobowiązani są przejrzeć prace magisterskie i licencjackie dotyczące interesującej ich tematyki znajdujące się w archiwum IEiAK; a także publikacje w periodykach i publikacje polskich etnologów (polecam bazę internetową Etnografia Cyfrowa). Powinni też przejrzeć publikacje podsumowujące wcześniej przeprowadzone badania na ten temat. W kolejnej turze referatów studenci prezentują podstawowe zaplecze teoretyczne planowanych badań, główny zrąb stanu badań nad tym problemem i skonstruowaną w oparciu o nie dyspozycję do badań (ewentualnie kwestionariusz). Następnie przeprowadzają zaplanowane badania terenowe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po drugim semestrze student potrafi:
- sformułować pytanie badawcze w odniesieniu do podstawowej literatury przedmiotu
- potrafi skonstruować kwestionariusz lub dyspozycję do badań terenowych i
- potrafi przeprowadzić badania ternowe metodą etnograficzną, polegającą na obserwacji uczestniczącej i prowadzeniu wywiadów otwartych, pogłębionych, narracyjnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie drugiego semestru uzyskuje się w wyniku wygłoszenia 2 referatów oraz przedstawienia pięciostronicowej pracy „Konstruowanie projektowanej sytuacji badawczej –pytania badawcze (wraz z objaśnieniem pojęć koniecznych do ich postawienia) oraz aktualny stan badań nad wytyczonym przez te pytania problemem” (praca z odsyłaczami do literatury i bibliografią). Zaliczenie drugiego semestru seminarium magisterskiego warunkuje uzyskanie zaliczenia praktyk terenowych do pracy magisterskiej. Badania do pracy magisterskiej są zaliczane w osobnym protokole w systemie USOS. Aby uzyskać to zaliczenie student musi przeprowadzić około 20 wywiadów (lub ich ekwiwalent uzgodniony z prowadzącym). Wywiady muszą być nagrywane na dyktafon, a następnie przynajmniej częściowo rozpisane komputerowo. Wywiady nagrane na płytę są potem dołączane do pracy magisterskiej i przekazane do Archiwum IEiAK. Ocenę kończącą semestr drugi, student powinien uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej tj. do połowy września, w przeciwnym razie uzyskuje wpis warunkowy na rok II.
Praktyki zawodowe
Badania terenowe do pracy magisterskiej - 20 wywiadów nagranych i transkrybowanych
Literatura
związana z tematem pracy magisterskiej
Lektury dotyczące prowadzenia etnograficznych badań terenowych (wybór)
Szersza refleksja nad badaniami terenowymi (fieldwork):
1. Amit V., Introduction: Constructing the Field, In Constructing the field. Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World, ed. W. Amit, London, N.Y. 2000, p. 1-18.
2. Clliford J., Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Warszawa: PWN 2004, s. 139-179.
3. Etyczne problemy badań antropologicznych, red. K. Kaniowska, N. Modnicka, Wrocław-Łódź 2010.
4. Gupta A., Ferguson J., Poza „kulturę”: przestrzeń, tożsamość i polityka różnicy, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Warszawa: PWN 2004, s. 267-283.
5. Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków: WUJ 2008. Szczególnie rozdział 3: Podstawy empiryczne, s. 59-74.
6. Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, red. T. Buliński, M. Kairski, Poznań: Wydawnictwo naukowe 2011. Szczególnie tekst Natalii Bloch, Teren a władza, czyli kto tu rządzi? Moje doświadczenia z badania uchodźców tybetańskich, s. 209-236.
7. Wybór z klasyków: EthnographicFieldwork. An Anthropological Reader, eds. A. C. G. M. Roben, J. A. Sluka, Malden USA, Oxford UK, Victoria Australia: Blackwell Publishing 2007.
Podręczniki dotyczące techniki badań:
1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2010.
2. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2000.
3. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2012.
4. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: