Seminarium magisterskie. Polityka, media, nowe ruchy społeczne (semestr 1) 3102-SMAS1
W czasie zajęć pierwszego semestru studenci prezentują swoje doświadczenia badawcze z projektów laboratoryjnych i licencjackich, wprowadzając w ten sposób magistrantów z innych kierunków studiów w specyfikę prowadzenia etnograficznych badań terenowych. W tym czasie przedstawiają też wstępny projekt badań do pracy magisterskiej. Kolejna tura referatów przynosi opisy grup badanych przez magistrantów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pierwszym semestrze seminarium magisterskiego student umie dostrzec metodologiczne problemy związane z wytyczeniem terenu badań oraz jest w stanie podjąć dyskusję na temat epistemologiczno-etycznej sytuacji badacza terenowego. Magistrant potrafi napisać krótką pracę akademicką o odpowiedniej strukturze i z prawidłowym zapisem bibliograficznym.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest obecność na zajęciach oraz przygotowanie pracy semestralnej.
Semestr zalicza wygłoszenie dwóch referatów oraz przygotowanie pięciostronicowej pracy „Konstruowanie projektowanej sytuacji badawczej – opis grupy badanej”. Praca powinna dostarczać jak najbardziej obszernych informacji o grupie, pozyskanych z literatury lub innych źródeł przywoływanych w odsyłaczach i opisanych w bibliografii, sporządzonej zgodnie z zasadami „Przypisologii” (umieszczonej na stronie internetowej IEiAK UW). Magistranci powinni pokazać w pracy zaliczeniowej stan badań dotyczących wybranej grupy badanej. Ocenę zaliczającą semestr zimowy I r. student powinien uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej semestru zimowego (marcowej).
Literatura
Lektury dotyczące prowadzenia etnograficznych badań terenowych (wybór)
Szersza refleksja nad badaniami terenowymi (fieldwork):
1. Amit V., Introduction: Constructing the Field, In Constructing the field. Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World, ed. W. Amit, London, N.Y. 2000, p. 1-18.
2. Clliford J., Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Warszawa: PWN 2004, s. 139-179.
3. Etyczne problemy badań antropologicznych, red. K. Kaniowska, N. Modnicka, Wrocław-Łódź 2010.
4. Gupta A., Ferguson J., Poza „kulturę”: przestrzeń, tożsamość i polityka różnicy, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Warszawa: PWN 2004, s. 267-283.
5. Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków: WUJ 2008. Szczególnie rozdział 3: Podstawy empiryczne, s. 59-74.
6. Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, red. T. Buliński, M. Kairski, Poznań: Wydawnictwo naukowe 2011. Szczególnie tekst Natalii Bloch, Teren a władza, czyli kto tu rządzi? Moje doświadczenia z badania uchodźców tybetańskich, s. 209-236.
7. Wybór z klasyków: EthnographicFieldwork. An Anthropological Reader, eds. A. C. G. M. Roben, J. A. Sluka, Malden USA, Oxford UK, Victoria Australia: Blackwell Publishing 2007.
Podręczniki dotyczące techniki badań:
1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2010.
2. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2000.
3. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2012.
4. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: