Proseminarium badawcze. 3102-PB201
Celem proseminarium jest przygotowanie studentów do przeprowadzenia własnych badań terenowych do pracy magisterskiej. Zajęcia mają za zadanie pomóc w sformułowaniu tematu, znalezieniu literatury, wymyśleniu pytań badawczych i dobraniu odpowiednich do nich metod badań. W zajeciach ważny więc będzie przede wszystkim namysł metodologiczny nad badaniami terenowymi i to, jak prowadzić badania dziś. Będziemy więc dyskutować nad różnymi podejściami metodologicznymi obecnymi w antropologii, m. in. etnografii sensorycznej, antropologii wizualnej, antropologii dźwięku, etnografii wirtualnej.
Na zajęciach będziemy też w całości czytać etnografie – książki antropologiczne powstałe w oparciu o badania, pokazujące przebieg procesu badawczego, ale i tworzenie się wiedzy antropologicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Osoba, która ukończyła przedmiot:
ZNA I ROZUMIE
• problemy i specyfikę projektowania złożonych badań społecznych
• w stopniu pogłębionym metodykę i metodologię prowadzenia badań terenowych
• możliwości zastosowania narzędzi i pojęć wypracowanych na gruncie etnologii i antropologii kulturowej w środowisku pozaakademickim
POTRAFI
• w sposób holistyczny korzystać z metodologii nauk społecznych w toku własnych badań etnograficznych
• przygotować samodzielny i innowacyjny projekt badań etnograficznych, w tym wybrać i opracować właściwe metody, strategie i narzędzia badawcze
• stosować inne rodzaje źródeł wiedzy antropologicznej, takie jak praktyki etnografii wizualnej, etnograficzna analiza dźwiękosfery, netnografia, badania w działaniu, badania stosowane, współczesne badania nad kulturą materialną
• uczestniczyć w merytorycznej dyskusji nad projektami badawczymi
• współpracować w zespole badawczym
• nawiązywać współpracę z podmiotami pozaakademickimi
JEST GOTOWA DO
• diagnozowania złożonych problemów społecznych przy pomocy różnorodnych strategii metodologicznych
• twórczej krytyki teorii i metodologii badawczej w etnologii i antropologii kulturowej
• współpracy z podmiotami pozaakademickimi, w tym z organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury i innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju kultury i społeczeństwa
• kreatywnego działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnych
• twórczego wykorzystywania teorii i metodologii z zakresu etnologii i antropologii na innowacyjnym rynku pracy
• otwartości na nowe zjawiska społeczne
• przestrzegania zasad etycznych związanych z warsztatem pracy etnologa i antropologa kultury
• dzielenia się własnymi refleksjami na temat etosu zawodowego etnologa i antropologa kultury
• wykazywania zrozumienia dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusji, praca w grupach, przygotowanie się do dyskusji na zajęciach
- Przeczytanie omawianych etnografii i udział w dyskusjach o nich
- Przysłanie projektu badań do pracy magisterskiej
Dopuszczalne są tylko 2 nieusprawiedliwione nieobecności – większą liczbę nieobecności należy usprawiedliwić i odrobić zaliczeniem tekstów z zajęć (ustnym lub pisemnym – do ustalenia).
Uwaga! Przy więcej niż 5 nieobecnościach nie będzie możliwości zaliczenia przedmiotu!
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: