Zaawansowane metody badań etnograficznych: netnografia / etnografie mediów i zmysłów / akustemologia / autoetnografia / dekolonialne post-etnografie / etnografia archiwów 3102-MZMB
Adresowany do studentów magisterskich oraz zaawansowanych w badaniach studentów ostatnich lat licencjatu kurs pomoże w nabyciu niestandardowych umiejętności badań terenowych. Forma zajęć połączy dogłębną dyskusję nad metodologicznymi uwarunkowaniami poszczególnych stylów pracy z formą praktycznych ćwiczeń i omawianiem ich wyników. Zamiarem jest przy tym wsparcie badań do pracy magisterskiej lub nadanie badaniom na poziomie licencjackim dodatkowych walorów.
Omawiane metody pogłębiają sposoby prace oparte m.in. na fenomenologii, podejściu krytycznym i postkolonialnym.
Plan zajęć (w koleności)
1. Uporządkowanie dotychczas stosowanych metod (wywiady, obserwacja uczestnicząca, wizualność)
2. Netnografia czyli badania w internecie poza ctrl+c, ctrl+v.
3. Etnografie mediów i zmysłów. Omówienie wyników ćwiczenia netnograficznego.
4. Akustemologia czyli więcej niż dźwięk. Omówienie wyników ćwiczenia z poprzednich zajęć.
5..Autoetnografia. Omówienie wyników ćwiczenia.
6 - 7. Dekolonialne post-etnografie. Omówienie wyników ćwiczenia.
8. Etnografia archiwów, część 1. Dokumenty oficjalne, archiwa publiczne. Omówienie wyników ćwiczenia.
9. Etnografia archiwów, część 2. Zapiski, dzienniki, notatki. Omówienie wyników ćwiczenia.
9. Pomiędzy metodami sztuki a etnografii. Omówienie wyników ćwiczenia.
10. Badania zaangażowane i stosowane. Omówienie wyników ćwiczenia.
11. Spacer, ruch i mobilność jako metody badań.
12. Teren jako przedsięwzięcie wspólne. Podsumowanie zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci poznają narzędzia badawcze stosowane we współczesnej antropologii.
Zapoznają się także ze specyfiką prowadzenia badań terenowych.
Potrafią dokonać analizy dostępnych narzędzi badawczych i możliwości ich zastosowania w pracy antropologa.
Zyskują orientację w zaawansowanych narzędziach badawczych z zakresu etnologii i antropologii społecznej oraz potrafią je zastosować we własnym projekcie badawczym.
Kryteria oceniania
Obecność 26% (limit nieobecności - 2 spotkania)
aktywność 26%
jakość wykonanych ćwiczeń 48%
Literatura
Bednarz-Łuczewska, Paulina, i Michał Łuczewski. 2012. „Podejście biograficzne”. W Badania jakościowe. Metody i narzędzia, zredagowane przez Dariusz Jemielniak, 2:99–103. Warszawa: PWN.
Bendiner-Viani, G. 2011. „Spacerowanie, emocje i zamieszkiwanie. Wycieczki z przewodnikiem po Prospect Heights w Brooklinie”. W Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, zredagowane przez M. Frąckowiak i Olechnicki. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Collyer, Fran, Raewyn Connell, João Luis de Araújo Maia, i Robert Morrell. 2019. Knowledge and Global Power: Making New Sciences in the South. Southern Theory. Clayton, Victoria: Monash University Publishing.
Deger, Jennifer. 2013. „In-between”. W Anthropology and art practice, zredagowane przez Arnd Schneider i Christopher Wright, 105–13. Londyn: Bloomsbury.
Diversi, Marcelo, i Claudio Moreira. 2017. „Autoethnography manifesto”. International Review of Qualitative Research 10 (1): 39–43.
Ellis, Carolyn, i Art Bochner. 2000. „Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject”. W Handbook of Qualitative Research, zredagowane przez Y. S. Lincoln i N. K. Denzin, 733–68. Thousand Oaks.
Feld, Steven. 2015. „Acoustemology”. W Keywords in sound, zredagowane przez David Novak i Matt Sakakeeny, 12–21. Durham: Duke University Press.
Gellman, Mneesha. 2021. „Collaborative methodology with Indigenous communities: A framework for addressing power inequalities”. PS: Political Science & Politics 54 (3): 535–38.
Kozinets, Robert V. 2010. Netnography: ethnographic research in the age of the internet. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd.
Mafeje, Archie. 2001. African Social Scientists Reflections. Nairobi: Heinrich Böll Foundation.
Sanjek, R., i S. W. Tratner. 2016. EFieldnotes: The Makings of Anthropology in the Digital World. University of Pennsylvania Press, Incorporated.
Schumaker, Lyn. 2001. Africanizing Anthropology: Fieldwork, Networks, and the Making of Cultural Knowledge in Central Africa. Durham, NC: Duke University Press.
Smith, Linda Tuhiwai. 1998. Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. Second edition. London: Zed Books.
Stoler, Ann Laura. 2002. „Colonial archives and the arts of governance”. Archival science 2:87–109.
Stoller, Paul. 1989. The taste of ethnographic things: the senses in anthropology. Contemporary ethnography series. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Zarzycka, Katarzyna. 2019. „Jak mieszka «słoik»? Proces zadomawiania się w Warszawie na przykładzie studentów pochodzących spoza stolicy”. Journal of Urban Ethnology 17:187–202.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: