Teorie kultury - ćwiczenia 3102-MTKC
W oparciu o staranną lekturę zadanych testów na zajęciach osoby uczestniczące w zajęciach podejmą próby zastosowania propozycji teoretycznych zawartych w tekstach do analizy wybranych, zaobserwowanych przez siebie praktyk społecznych (preferowane jest odniesienie ich do danych empirycznych pozyskanych w trakcie etnograficznych badań terenowych).
Spis tematów zajęć będzie omówiony na pierwszych zajęciach, a nastęnie udostępniony na Dysku Google. Sylabus może zarazem ulec drobnym aktualizacjom w ciągu trwania semestru.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną, dającą im umiejętność analizowania danych empirycznych zgromadzonych m.in. podczas etnograficznych badan terenowych. Wiedza ta podnosi ich kompetencje w zakresie pisania tekstów akademickich, w tym pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
1) Sumaryczny wynik z maks. 5 niezapowiedzianych kolokwiów oraz udział w quizie przewidzianym na zakończenie zajęć: 50%
2) aktywność na zajęciach: 50%
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każda kolejna, w tym usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia materiału w formie odpowiedzi ustnej w ciągu dwóch tygodni od daty opuszczenia zajęć.
Literatura
Bataille G. Ofiarowanie, święto i zasady świata sakralnego [w:] Teoria religii, 41-56.
Bourdieu P., Logika praktyki [w:] Zmysł praktyczny, Kraków 2008, ss.110-130.
Clifford J., O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000,s.133-167.
Csordas T., Embodiment as a paradigm for anthropology “Ethos”, vol. 18/1,1990, s. 5-47.
Douglas M., Granice zewnętrzne, [w:] Czystość i zmaza, Warszawa 2007, ss.149-162
Durkeim E. Definicja zjawiska religijnego i religii [w:] Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa 2010.
Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2000, s. 8-38.
Freud Z., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2012 (fragmenty)
Gadamer H.G., Prawda i metoda, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty).
Geertz C., Myśl potoczna jako system kulturowy [w:] Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005, s. 81-100.
Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000 (fragment)
Herzfeld M., Epistemologie [w:] Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004, s. 45-89.
Howarth D., Zalety teorii dyskursu [w:] Dyskurs, Warszawa 2008. 194-217
Howarth D., Michael Foucault i archeologia praktyk dyskursywnych [w:] Dyskurs, Warszawa 2008, s. 81-108.
Levi-Strauss, Wiedza konkretu [w:] Myśl nieoswojona, Warszawa 1969 s. 5 -55
Lyotard J.F, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997. (Tamże: M. Kowalska, Mała opowieść tłumacza, s. 5-17).
Tambiaha S., Racjonalność, relatywizm, przekład a współmierność kultur [w:] Badanie kultury, Warszawa, s. 4-86
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: