Metodologia nauk społecznych 3102-MMNS
Współczesna antropologia jest określana jako dyskurs niezdolny do autorytatywnego ustanowienia swych własnych granic. Dyskurs ów czerpie swoją tożsamość z faktu jego kulturowej genezy i umiejscowienia. Zatem ukazanie metodologii oraz praktyki badawczej nauk społecznych opiera się również na analizie kontekstu kulturowego, w jakim te nauki były uprawiane niegdyś i funkcjonują obecnie.
Celem zajęć jest wskazanie i omówienie zasadniczych kwestii takich jak:
- wybór i formułowanie problemów badawczych w antropologii jako determinanta stosowanej metodologii;
- charakter i status różnorodnych źródeł we współczesnej etnografii;
- status wypowiedzi przedstawicieli badanych społeczności w refleksji antropologicznej: ich wiedzy, wyjaśnień i koncepcji dotyczących własnej rzeczywistości społeczno-kulturowej; „Ja” i „Inny” - antropologia i autobiografia;
- relacja między (auto)biograficznym/niedyskursywnym i niekomunikowalnym charakterem badań etnograficznych a tekstem antropologicznym;
- relacja między wymiarem jednostkowym i zbiorowym: indywidualizm i holizm metodologiczny w antropologii;
- tożsamość badacza/badaczki (na przykładzie płci kulturowej) jako czynnika określającego refleksję antropologiczną;
- definiowanie obszarów współczesnych badań etnograficznych: przykład badania nieautonomicznych wspólnot chłopskich jako przeniesienia metody powstałej z badań społeczności egzotycznych;
- badania jakościowe i rola stałych kryteriów, prawomocności, pewności i generalizacji w metodologii antropologicznej; ograniczona rola ustalonych procedur badawczych i ścisłych pryncypiów metodologicznych;
- niezgodność efektów badań: problem ich weryfikacji i powtarzalności; kwestia nierzetelności, fałszerstwa i autorytetu w etnografii;
- miejsce wartości i osądów moralnych w antropologii: o granicach postawy zaangażowanej w badaniach i refleksji;
- możliwość refleksji o charakterze porównawczym/międzykulturowym we współczesnej antropologii.
- anarchizm metodologiczny: Paul Feyerabend i jego refleksja nad metodologią nauki;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie problemy i specyfikę projektowania współczesnych badań społecznych. Zna różnice metodologiczne pomiędzy różnymi dyscyplinami badawczymi. Potrafi w sposób holistyczny korzystać z metodologii nauk społecznych. Jest przygotowany do diagnozowania złożonych problemów społecznych przy pomocy różnorodnych strategii metodologicznych.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest:
-obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności);
-aktywny udział w dyskusjach nad omawianymi tekstami;
-zdany egzamin pisemny
Literatura
Bochner A. P.
2002 Criteria against ourselves, [w:] The Qualitative Inquiry Reader, Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Thousand Oaks, s. 257-265.
Bryman A.
2001 The Mead/Freeman Controversy: Some Implications for Qualitative Researchers, [w:] Alan Bryman (ed.), Ethnography, Vol. III, London, s. 409-428.
Callaway H.
1995 Ethnography and experience. Gender implications in fieldwork and texts, [w:] Judith Okely, Helen Callaway (eds.), Anthropology and Autobiography, London.
Cohen A.P.
1995 Self-conscious anthropology, [w] Judith Okely, Helen Callaway (eds.), Anthropology and Autobiography, London, s. 221-241.
D'Andrade R.
1995 Moral Models in Anthropology, “Current Anthropology”, Vol. 36, No. 3, s. 399-408.
Feyerabend P.K.
1996 Przeciw metodzie, Wrocław, s. 18-41, 218-251.
Geertz C.
1961 Studies in Peasant Life: Community and Society, “Biennial Review of Anthropology”, vol. 2, pp 1-41.
Gingrich A.
2002 When ethnic majorities are „dethroned”. Towards a methodology of self-reflexive, controlled macrocomparison, [w:] Anthropology, by Comparison, Andre Gingrich, Richard G. Fox (eds.), London, s. 225-248.
Hastrup K.
2008 Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków.
Kvale S.
2002 The Social Construction of Validity, [w:] The Qualitative Inquiry Reader, Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Thousand Oaks, s. 299-325.
Rapport N., Overing J.
2000 Social and Cultural Anthropology. The Key Concepts, New York, s. 141-153, 245-257.
Russell Bernard H.
1995 Research Methods in Anthropology, Walnut Creek, s. 23-43.
Scheper-Hughes N.
1995 The Primacy of the Ethical Propositions for a Militant Anthropology, “Current Anthropology”, Vol. 36, No. 3, 409-440.
Sokal A., Bricmont J.
2005 Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, Warszawa, s. 59-109, 132-151.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: