Klasyczne teorie antropologiczne 3102-MKTA
Podstawowy cel kursu to uzupełnienie wiedzy uczestników z zakresu historii myśli etnologicznej i antropologicznej.
Treści programowe:
• zapoznanie uczestników zajęć z podstawową i poszerzoną terminologią charakterystyczną dla etnologii i antropologii kulturowej
• wprowadzenie do historii rozwoju myśli etnologicznej i antropologicznej
• omówienie kluczowych dla etnologii i antropologii szkół i orientacji teoretycznych
• lektura i krytyczne omówienie najważniejszych prac terenowych i teoretycznych, przedstawienie sylwetek wybranych autorów i
badaczy
• ukazanie wpływu rozwoju myśli etnologicznej i antropologicznej na współczesne praktyki badawcze i orientacje teoretyczneprzygotowanie uczestników zajęć do uczestniczenia w obowiązkowych i nieobowiązkowych przedmiotach wymagających znajomościhistorii myśli etnologicznej i antropologicznej.
Uczestnicy zajęć co tydzień zapoznają się z kluczowymi tekstami etnologicznymi i antropologicznymi i w trakcie moderowanej dyskusjilub ćwiczeń w parach/grupach dokonują ich krytycznej analizy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i społecznej;
- zna podstawowe teorie i szkoły antropologiczne oraz klasyczne teksty antropologiczne, należące do kanonu dziedziny;
- wyróżnia warstwę faktograficzną i teoretyczną tekstu antropologicznego;
- rozpoznaje poszczególne teorie i szkoły antropologiczne;
- analizuje poglądy autora zawarte w tekście;
- rozumie przesłanie teoretyczne czytanego teksu;
- dostrzega uwarunkowania historyczno-teoretyczne, stojące za tezami tekstu;
- potrafi ocenić przydatność teoretyczną czytanego tekstu;
- potrafi zastosować poznaną teorię do innego zbioru danych empirycznych;
- potrafi zastosować przeczytany tekst do analizy własnych materiałów etnograficznych;
- wysnuwa wnioski i analizuje tekst samodzielnie, bez korzystania z gotowych opracowań;
- zasady konstruowania dobrego tekstu naukowego (oraz zachodzące w tej kwestii różnice między poszczególnymi paradygmatami);
- rozumie złożoność procesów społecznych i kulturowych zachodzących w różnych typach społeczeństw;
- odróżnia postawę oceniającego widza od postawy rozumiejącego badacza;
- dostrzega niejednoznaczność i względność poglądów, również naukowych;
- ocenia przydatność etnologii antropologii kulturowej dla innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych oraz dla służby publicznej.
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne
Literatura
R. Benedict, Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; Północno-zachodnie Wybrzeże Ameryki, [w:] Wzory kultury, Warszawa 1966, s. 126-209; s. 257-310.
M. Buchowski, Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalnośc, Kraków 2004.
R. Caillois, Teoria święta, w: Żywioł i ład, str. 121-160.
M. Eliade, Święty obszar i sakralizacja świata. Czas święty i mity, w; Sacrum, mit, historia, 1970, str. 53-124.
E. E. Evans-Pritchard, Czary, wyrocznie i magia u Azande, s. 23-48, 117-138.
J. G. Frazer, Magia sympatyczna; Magia i religia, [w:] Złota Gałąź, Warszawa 1996, s. 38-42; 43-81.
L. Levi-Bruhl, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992, s. 55-93, 154-171.
C. Levi-Strauss, Rodzina, [w:] Spojrzenie z oddali, s. 75-111 oraz rozdz. Analiza strukturalna w językoznawstwie w antropologii [w:] Antropologia strukturalna, Warszawa 1970, str. 89-115 lub z wydania z roku 2000: str. 35-54.
C. Lévi-Strauss, Bororo, [w:] Smutek tropików, Warszawa 1960, s. 211-260.
B. Malinowski, Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651.
M. Mauss, Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331.
M. Mauss, Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655.
L. H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne, [w:] Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Warszawa 2007, s. 71-81.
G. Obeyesekere, Apoteoza kapitana Cooka. Euroepjskie mitotwórstwo w rejonie Pacyfiku, s. 21-47, 251-261.
M. Sahlins, Jak myślą „tubylcy”. O kapitanie Cooku, na przykład, Kraków 2007, s. 163-214.
V. W. Turner, Liminalność i communitas, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, (red.) M. Kempy, E. Nowicka, Warszawa 2004, s. 240-266.
E. B. Tylor, Cywilizacja pierwotna, [w:] Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Warszawa 2007, s. 82-96.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: