Filozofia kultury 3102-MFIK
Kurs stanowi wprowadzenie do filozofii kultury. Jego celem jest historyczno-problemowa rekonstrukcja głównych obszarów i zagadnień filozofii kultury w nawiązaniu do współczesnej antropologii, filozofii społecznej, estetyki. Omawiane zagadnienia:
1. Co to jest filozofia kultury?
2. Znaczenie języka w budowaniu wspólnoty.
3. O poznaniu pozajęzykowym: widzenie, obraz, wydarzenie.
4. Uniwersalizm w myśli chrześcijańskiej.
5. Od utopii do powieści: Morus, Campanella, Vico, literatura XIX wieku.
6. Krytyka cywilizacji a teorie postępu: Rousseau, Saint-Simon, Fourier, Weber, Habermas.
7. Dialektyka a nowoczesność: Hegel, Horkheimer i Adorno, Benjamin.
8. Filozofia życia: Nietzsche, Bergson.
9. Hermeneutyka: Dilthey, Gadamer, Ricoeur.
10. Fenomenologia: Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty.
11. Psychoanaliza: Freud, Fromm.
12. Teoria pracy i ideologii u Marksa.
13. Język, struktura, symboliczność: de Saussure, Wittgenstein, Derrida, Bourdieu.
14. Postmodernizm: Lyotard, Rorty.
15. Filozofia techniki: Ihde, Verbeek.
16. Natura - kultura - przyroda: Boehme, Heidegger.
17. Człowiek i kondycja ludzka. Definicja tego, co ludzkie i nie-ludzkie: Latour, Tsing.
18. Ciało człowieka. Ciało naturalne i sztuczne. Choroba: Sontag, Fleck.
19. Biopolityka: Foucault, Agamben.
20. Przyszłość natury ludzkiej: Habermas, Bostrom, transhumanizm.
21. Teorie miejsca i zamieszkiwania.
22. Teorie nomadyzmu i migracji.
23. Praca, wytwarzanie, działanie.
24. Filozofia rzeczy.
25. Estetyka życia codziennego.
26. Design społeczny.
27. Język, komunikacja, symbole społeczne, performans.
28. Lokalność, multikulturalizm.
29. Teorie uznania i społecznej solidarności.
30. Antropocen.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność analitycznego myślenia i dokonywania krytyki zjawisk społeczno-kulturowych. Umiejętność dostrzegania w kulturze czynnika przemian społeczno-ekonomicznych.
Kompetencje społeczne:
Otwartość na nowe zjawiska społeczne.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na koniec roku akademickiego. Istnieje możliwość podzielenia egzaminu na dwa etapy: z pierwszego semestru egzamin pisemny i z drugiego semestru egzamin ustny, wówczas ostateczna ocena to średnia z dwóch etapów egzaminu.
Literatura
(Wybrane lektury, alfabetycznie, przede wszystkim do części drugiej wykładu)
Adorno T. W., Horkheimer M., Dygresja I. Odyseusz albo mit oświecenia [w:] Dialektyka Oświecenia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
Arendt H., Kondycja ludzka, Fundacja Aletheia 2000.
Bielik-Robson A., Ożywcze niepojednanie: Nowoczesność jako doświadczenie religijne [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Universitas, Kraków 2006.
Blumenberg H., „Naśladowanie natury”. Z prehistorii idei człowieka twórczego [w:] Rzeczywistości, w których żyjemy, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
Böhme G., Piękna przyroda i dobra przyroda, Relacja człowiek-przyroda na przykładzie miasta [w:] Filozofia i estetyka przyrody, Oficyna Naukowa 2002.
Braidotti R., Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Cassirer E., Język i budowa świata przedmiotowego [w:] Symbol i język, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań 2004.
Foucault M., Wykład z 29 marca 1978 [w:] Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
Latour B., Jak zebrać kolektyw? [w:] Polityka natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
Olsen, B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, IBL PAN wydawnictwo, Warszawa 2013.
Ricoeur P., Hermeneutyczna funkcja dystansu [w:] Język, tekst, interpretacja, PIW, Warszawa 1989.
Rosińska Z., Michalik J. (red.), Co to jest filozofia kultury?, Wydawnictwa UW, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: