- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Muzyka elektroniczna w świecie postkolonialnym 3102-MESK-OG
Współczesny świat postkolonialny jest obszarem, w którym technologie diametralnie zmieniają wszystkie sfery życia, w tym muzykę i szeroko pojętą sztukę. Ćwiczenia omówią dynamikę i charakter tych zmian na przykładzie stylistyk muzycznych, rozwijających się przy użyciu elektrycznych i elektronicznych narzędzi do wykonywania muzyki, dzielenia się nią i słuchania jej. Prześledzimy adaptację studiów nagraniowych, keyboardów i wirtualnych instrumentów do lokalnych warunków i estetyk w oparciu o twórczość muzyczną z Afryki środkowej i wschodniej. Główną osią zajęć będą zmiany w wykonywaniu i aranżowaniu rytmów a także połączenia nowych form śpiewu, a także polityczne zaangażowanie muzyki.
Zajęcia będą wzbogacone o prezentację nagrań współczesnych i historyczną artystów, a także będą stanowić platformę dla studentów do wymieniania się muzycznymi i artystycznymi inspiracjami ze świata postkolonialnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
umie ustosunkować się do współczesnych zjawisk w sferze kultury popularnej
zna podstawy teorii etnomuzykologicznych
orientuje się w wybranych stylistykach muzycznych i zna ich społeczny kontekst
uczestnicy znają i rozumieją w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej (P8S_WG.1)
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (P8S_WK.1)
uczestnicy potrafią dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (P8S_UW.2)
uczestnicy potrafią brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich
uczestnicy są gotowi do krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej (P8S_KK.1)
podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczychi twórczych, w tym:
-prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
-respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR.1)
Kryteria oceniania
obecność 35%
aktywność 35%
przygotowanie grupowej dziesięciominutowej prezentacji na ostatnich zajęciach 30%
uzyskanie oceny z zajęć od realizacji 71% z powyższej listy
Literatura
Durham, Blake, i Georgina Born. 2022. “Online Music Consumption and the Formalisation of Informality: Exchange, Labour and Sociality in Two Music Platforms.” w Music and Digital Media: A Planetary Anthropology, redakcja Georgina Born, 177–219. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Englund, Harri. 2011. Human Rights and African Airwaves: Mediating Equality on the Chichewa Radio. Bloomington: Indiana University Press.
Gilman, Lisa. 2011. The Dance of Politics: Gender, Performance, and Democratization in Malawi. African Soundscapes. Philadelphia, Pa: Temple University Press.
Greene, Paul D., and Thomas Porcello, red. 2005. Wired for Sound: Engineering and Technologies in Sonic Cultures. Music/Culture. Middletown, Conn: Wesleyan University Press.
Ivaska, Andrew M. 2011. Cultured States: Youth, Gender, and Modern Style in 1960s Dar Es Salaam. Durham, NC: Duke University Press.
Luvaas, Brent Adam. 2012. DIY Style: Fashion, Music and Global Digital Cultures. English edition. Dress, Body, Culture. London ; New York: Berg.
Meintjes, Louise. 2003. Sound of Africa! Making Music Zulu in a South African Studio. Durham: Duke University Press.
Ntarangwi, Mwenda. 2009. East African Hip Hop: Youth Culture and Globalization. Interpretations of Culture in the New Millennium. Urbana: University of Illinois Press.
Ramzy, Carolyn. 2016. “Autotuned Belonging: Coptic Popular Song and the Politics of Neo-Pentecostal Pedagogies.” Ethnomusicology 60 (3): 434–58.
Stanley, Andrew. 2012. “Auto-Tune in Africa: A Study of the Factors Leading to the Phenomenon.”
Waterman, Christopher Alan. 1990. Jùjú: A Social History and Ethnography of an African Popular Music. Chicago Studies in Ethnomusicology. Chicago: University of Chicago Press.
Weidman, Amanda. 2014. “Anthropology and Voice.” Annual Review of Anthropology 43:37–51.
Williams, Alan. 2015. “The Problem and Potential of Commerce.” w The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology, redakcja Svanibor Pettan i Jeff Todd Titon. Londyn: Oxford University Press.
White, Bob W. 2008. Rumba Rules: The Politics of Dance Music in Mobutu’s Zaire. Durham: Duke University Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: