Antropologia ekonomiczna 3102-MEKO
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii antropologii ekonomicznej oraz ze współczesnymi nurtami w tej dziedzinie. Wiele współczesnych zjawisk kulturowych i społecznych jest związanych z ekonomiczną sferą działalności człowieka (konsumpcjonizm, praca, produkcja, pieniądz). Jednak analizy tych zjawisk w większości pomijają całkowicie lub częściowo aspekty kulturowe, na które zazwyczaj zwraca uwagę antropolog. Zdominowany przez ekonomistów i socjologów dyskurs publiczny nie tłumaczy owych zjawisk dogłębnie, pomijając dość istotne ich aspekty. Przedmiot „Antropologia ekonomiczna” ma na celu uzupełnienie tej luki i wyposażenie studentów w wiedzę konieczną do dostrzegania, analizowania i rozumienia współczesnych zjawisk społecznych i kulturowych związanych ze sferą ekonomiczną. Zdobyte przez studenta umiejętności stosowania teorii z zakresu antropologii ekonomicznej do analizowania konkretnych zjawisk będą przydatne także w dalszej karierze zawodowej poza uczelnią.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
Po ukończeniu przedmiotu student:
- potrafi zastosować poznaną teorię z zakresu antropologii ekonomicznej do innego zbioru danych empirycznych;
- rozpoznaje poszczególne teorie i szkoły z zakresu antropologii ekonomicznej;
- analizuje poglądy autora zawarte w tekście;
- rozumie przesłanie teoretyczne czytanego teksu;
- dostrzega uwarunkowania historyczno-teoretyczne poszczególnych teorii z zakresu antropologii ekonomicznej;
- potrafi zastosować przeczytany tekst z zakresu antropologii ekonomicznej do analizy własnych materiałów etnograficznych;
- potrafi ocenić przydatność poszczególnych teorii z zakresu antropologii ekonomicznej do analizowania współczesnych zjawisk kulturowych;
- potrafi zastosować teorie z zakresu antropologii ekonomicznej do analizowania współczesnych zjawisk ekonomicznych.
Wiedza:
Po ukończeniu przedmiotu student zna:
- podstawowe teorie i szkoły antropologii ekonomicznej, podstawowe fakty z historii tej dziedziny;
- klasyczne teksty z zakresu antropologii ekonomicznej, należące do kanonu dziedziny;
Postawy:
Po skończeni kursu student:
- rozumie złożoność procesów społecznych i kulturowych związanych z zachowaniami ekonomicznymi, zachodzących w różnych typach społeczeństw;
- odróżnia postawę oceniającego widza od postawy rozumiejącego badacza;
- dostrzega niejednoznaczność i względność poglądów, również naukowych;
- ocenia przydatność antropologii ekonomicznej dla innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych oraz dla służby publicznej.
Kryteria oceniania
Ocena będzie wynikiem egzaminu. Podczas egzaminu oceniana będzie zarówno wiedza zaprezentowana podczas wykładów i w tekstach z listy lektur, jak też umiejętność analizowania i interpretowania tekstów, krytycznego ich oceniania, formułowania wniosków oraz porównywania odmiennych podejść teoretycznych i stanowisk metodologicznych, prezentowanych przez autorów.
Literatura
Bloch Maurice, Jonathan Parry (2003), Pieniądz i moralność wymiany, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. Ewa Nowicka, Marian Kempny, s. 219-248, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Carrier James G. (2005), Introduction, [w:] Handbook of Economic Anthropology, red. James G. Carrier, s. 1-9, Cheltenham, UK; Northhampton, MA: Edward Elgar.
Creed Gerald W. (2000), “Family Values” and Domestic Economies, “Annual Review of Anthropology”, t. 29, s. 329-355.
Dalton George (1969), Theoretical Issues in Economic Anthropology, „Current Anthropology”, t. 10, nr 1, s. 63-102.
Firth Raymond (1970), Themes in Economic Anthropology: A General Comment, [w:] Themes in Economic Anthropology, red. Raymond Firth, s. 1-28, London, New York, Sydney, Toronto, Wellington: Tavistock Publications.
Gudeman Stephen (2001), The Anthropology of Economy: Community, Market, and Culture, Blackwell Publishers.
B. Malinowski, Istota kula; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 640-651.
M. Mauss, Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331.
Miller Daniel (1995a), Consumption and commodities, „Annual Review of Anthropology”, t. 24, nr 1, s. 141-161.
Orr Julian E. (2000), The Future of Work: Present Auguries, „Anthropology of Work Review”, t. 21, nr 4, s. 7-11.
Ostrowska Anna M. (2006), Wymiana daru w życiu codziennym społeczności wiejskiej gminy Sterdyń w końcu XX wieku, Praca doktorska, Archiwum Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Plattner Stuart (red.) (1989a), Economic Anthropology, Stanford: Stanford University Press.
Scott James C. (1976), The Moral Economy of the Peasant: rebellion and subsistence in Southeast Asia, New Haven: Yale University Press.
Sennett Richard (2006), Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, tłum. Jan Dzierzgowski, Łukasz Mikołajewski, Spectrum, Warszawa: Muza.
Richard Thurnwald, The Gift economy.
Wilk Richard R., Lisa Cliggett (2007), Economies and Cultures: Foundations of Economic Anthropology, Second Edition,, Westview Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: