Antropologia turystyki 3102-MATU
W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
* opanował podstawowe pojęcia służące antropologicznej analizie zjawisk turystycznych
* wie, na czym polega analiza zjawisk turystycznych i umie ją przeprowadzić
* wyjaśnia przemiany historyczne i kulturowe wpływające na turystykę
* orientuje się w sposobach, w jakie turystyka stanowi nieodłączny czynnik przemian element zjawisk świata współczesnego.
* wie, w jaki sposób antropologiczne ujmowanie zjawisk turystycznych wpływa na przeformułowanie tradycyjnych pojęć antropologicznych
Kryteria oceniania
Kontrola obecności na zajęciach, czynny udział w zajęciach.
Prezentacja własnego projektu w czasie części konwersatoryjnej oraz test końcowy z podstawowych pojęć po zakończeniu obu cyklów – tzn. wykładu i konwersatorium.
(Studenci, którzy w prezentacji wykazali się wysoką praktyczną umiejętnością stosowania owych pojęć są zwolnieni z pisania testu)
Kryteria oceny prezentacji:
Występowanie dwóch elementów: materiału oraz kategorii interpretacyjnych
Stosowność doboru pojęć do interpretacji
Klarowność wywodu
Interesujący sposób przedstawienia
Zachowanie reżimu czasowego
Literatura
Literatura podstawowa.
J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16)
N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419.
Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach. “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134 – 158.
Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123- 141.
Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologie hipernowoczesności, Warszawa 2010.
Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca
Berger P. , “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81 – 90.
Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, (w:) T. Selwyn (red.) The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996.
Boorstin, D. The Image, New York 1964.
Rozdział: From Taveler to Tourist.ły:
L. Stomma, Etnolog i reklama.
W. Szpilka, Raj nieutracony?
D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią.
Podemski K. , Socjologia podróży, Poznań 2004
Simmel, G. Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006.
Rozdziały: Estetyka Alp
Filozofia krajobrazu
Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej. Warszawa 1998.
Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: