Antropologia polityczna 3102-MAPO
Wykład 1 - Zarysowuje całosciowy obraz tematów, które omawiane będą w ciągu semestru.
Wykład 2 - Korzenie antropologii politycznej w mysli nowożytnej i Oswieceniowej.
Wykład 3 - Marksizm i ewolucjonizm.
Wykład 4 - Brytyjski strukturalny funkcjonalizm w antropologii politycznej.
Wykład 5 - Szkoła Manchesterska, podejscia akcjonistyczne i procesualne w antropologii politycznej lat 40.-60. XX wieku.
Wykład 6 - Kolonializm i dekolonizacja.
Wykład 7 - "Zwrot polityczny" w antropologii po 1968 roku. Wpływ Michela Foucault na antropologię polityczną.
Wykład 8 - Teoria modernizacji, teoria systemów-swiatów i ich recepcja w antropologii politycznej.
Wykład 9 - Pojęcia dominacji i oporu w antropologii politycznej lat 80. i 90.
Wykład 10 - Antropologia socjalizmu i postsocjalizmu.
Wykład 11 - Antropologia państwa, cz. 1: od ewolucjonizmu do marksizmu lat 70.
Wykład 12 - Antropologia państwa, cz. 2: od Michela Foucault po najnowsze kierunki rozwoju subdyscypliny.
Wykład 13 - "Fragmenty antropologii anarchistycznej".
Wykład 14 - Podsumowanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności ogólne:
Student potrafi posługiwać się językiem charakterystycznym dla antropologii politycznej, zna podstawowe pojęcia, klasyfikacje i idee. Umiejętność tę może wykorzystać do pisania projektów badawczych i animacyjnych, do pisania tekstów publicystycznych, do prowadzenia relacji publicznych instytucji, do podjęcia pracy w instytucjach związanych ze strukturami władzy lokalnej i centralnej.
Umiejętności konkretne:
Student umie zaprezentować podstawowe informacje dotyczące zjawisk politycznych w perspektywie antropologicznej. Potrafi opisać wybrane teorie w filozofii politycznej od czasów nowożytnych po współczesnosć, podając autorów. Jest w stanie scharakteryzować różne metody opisu zjawisk politycznych. Umie objaśnić pojęcia takie jak kolonializm, dekolonizacja i orientalizm. Rozumie takie kategorie jak dominacja czy opór i potrafi przytoczyć przykłady społecznego oporu wraz z informacją o publikacjach, z których pochodzą. Posiada informacje umożliwiające objaśnienie pojęć takich jak wiedza/władza, rządomyślność, przemoc symboliczna oraz krótkie informacje o ich autorach. Zna podstawowe założenia teorii modernizacji i teorii systemów-swiatów, podając nazwiska autorów. Rozumie racje antropologicznej krytyki dyskursu rozwojowego oraz potrafi przytoczyć badania, które tę krytykę uzasadniają. Jest w stanie opisać z użyciem pojęć antropologicznych proces postsocjalistycznej transformacji. Potrafi objaśnić pojęcie globalizacja i pokazać jej kulturowe konsekwencje, zwłaszcza te dotyczące relacji władzy. Jest zaznajomiony z podstawami antropologicznej refleksji nad państwem.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu otwartego, obejmujący materiał zaprezentowany na wykładzie.
Literatura
Spencer, Jonathan. 2007. Anthropology, Politics, and the State: Democracy and Violence in South Asia. Cambridge: Cambridge University Press.
Vincent, Joan. 1990. Anthropology and Politics: Visions, Traditions, and Trends. Tucson: The University of Arizona Press.
---. 2002. The Anthropology of Politics: A Reader in Ethnography, Theory, and Critique. Malden: Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: